Interviu cikle „Kava su vadovu“ Alytuje įsikūrusios gamybinės įmonės vadovas Mindaugas Sologubas pasakoja, kokiais kalneliais verslui teks važinėti šiais metais ir kaip pandemija padėjo paspartinti jau prieš kuris laikas nusimatytus planus.

– Kiekvienas sektorius susidūrė su skirtingomis problemomis pernai atslinkus pandemijai. Kokie buvo jūsų pagrindiniai iššūkiai?

– Didžiausią iššūkį ir šoką patyrėme pernai kovo viduryje, kai staiga viskas sustojo: užsidarė sienos ir mūsų partnerių parduotuvės tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Tas pirminis šokas ir yra įsimintiniausias.

Lietuvos uždarymas mums buvo mažiau baisus, nes apie 90 proc. mūsų produkcijos yra eksportuojama. Visgi pandemija apėmė visą Europą. Iš karto iškilo transportavimo, žaliavų atsivežimo problemų. Visi įprastai veikiantys procesai pradėjo trūkinėti tose vietose, kur net nebūtum anksčiau pagalvojęs.

Kartu kilo ir didelis susirūpinimas dėl žmonių: kiek pandemija juos palies, kaip dirbi saugiau.

Rudenį istorija vėl pasikartojo, bet mes jau žinojome, kaip elgtis.

– Ar praėjusiais metais kuriuo metu teko stabdyti gamybą ar mažinti apimtis?

– Pavasarį kelias savaites dirbome minimaliu pajėgumu, kai kurie padaliniai išvis nedirbo, buvo prastovų, bet paskui pradėjome įprastai dirbi ir produkciją kaupti, nes supratome, kad kažkada ši situacija turi pasibaigti. Dėl to nesigailiu. Gal net šiek tiek atvirkščiai – gailiuosi, kad veikla buvo šiek tiek pristabdyta. Dabar sakyčiau, kad nereikėjo mažinti apsukų, gaminti ir sandėliuoti.

– Jums itin svarbu yra užsienio rinkos. Kalbama, kad praėję metai be pandemijos pažymėjo mums įprastos globalizacijos pabaigą, kai valstybės pradėjo rūpintis tik savimi. Kaip manote, ar ilguoju periodu niekas nesikeis tarptautinėje prekyboje ir su jūsų jau turimomis rinkomis?



– Sakyčiau, kad šiuo klausimu yra du aspektai. Pirma, pernai visus – tiek darbuotojus, tiek partnerius, tiek valstybes, valstybių vadovus – pamatėme visai kitoje šviesoje. Vienas dalykas, kaip jie elgiasi ir deklaruoja, kad elgiasi, normaliomis sąlygomis. Kitas – kaip jie elgiasi šoko būsenoje ar panikoje. Būtent tuomet ir atsiskleidžia tikrosios vertybės. Galima sakyti, kad pandemijai nuslūgus su kai kuriais partneriais ir institucijomis darbas nebebus toks, koks buvo, pamačius jų elgesį kritinėse situacijose. Juk ir liaudies išmintis sako, kad draugą pažinsi nelaimėje. Ir tai labai galėjome aiškiai pamatyti viso pasaulio mastu.


Kitas dalykas – iššūkius, kurie buvo, dabar matau kaip naują realybę ir galimybes. Tiek verslas, tiek pasaulio ekonomikos yra žmogiškos prigimties ir moka labai greitai prisitaikyti. Pavyzdžiui, to, ko sulaukėme lapkritį, jau net nevadinčiau iššūkiu. Tai yra realybė, kurioje turi dirbti ir gyventi.

– Ką planuojate šiems metams?

– Jie bus kaip amerikietiški kalneliai, nes mes vis dar negalime prognozuoti, kurioje vietoje įvyks sklandaus proceso trūkimas. Tik nereikia pamiršti, kad tai kartu ir galimybių laikas, nes didžiausios galimybės atsiranda, kai nėra stabilumo.

– Kokių patys radote galimybių pernai metais?

– Atsiradus vakcinoms atsirado poreikis šaldytuvų, kur jas būtų galima laikyti. Pasiūlėme rinkai keletą tam tinkamų gaminių. Lietuvoje šiuos šaldytuvus pradėjo pirkti ir savivaldybės, ir ligoninės.

Ėmėmės tolimesnio profesionalių medicininių šaldytuvų linijos vystymo. Tikiuosi naujuosius gaminius pristatyti dar šių metų pabaigoje. Net jei poreikis saugoti vakcinas ir atslūgs, tokie šaldytuvai ir toliau liks paklausūs ir reikalingi. Apie jų kūrimą svarstėme ir anksčiau, tačiau būtent pandemija paspartino šį procesą.

Mindaugas Sologubas

Atsitikus pandemijai atsirado poreikis sandėliuoti didesnį kiekį maisto produktų. Tam tikslui pasiūlėme specializuotus šaldytuvus sandėliavimui. Juose galima laikyti didelį kiekį įvairių maisto produktų didelėmis pakuotėmis. Jis atstoja rūsį ar šaltąjį kambarį, gali būti laikomas garaže ar pagalbinėje patalpoje. Galiu pasigirti, kad šie gaminai yra itin populiarūs Vokietijoje.

Pandemija paskubino mus atidaryti elektroninę parduotuvę. Dabar labai džiaugiamės, nes galime pristatyti tokius gaminius, kuriais Lietuvoje neprekiaujama, parduodame ir pristatome atsargines dalis ir aksesuarus.

– Kaip manote apskritai šiais metais laikysis pasaulio ekonomika? Ar sulauksime krizės, apie kurią dažnai užsimenama?

– Krizė nėra statinis reiškinys. Ji visada yra judanti. Globalios krizės aš neįžvelgčiau. Taip, atskiri sektoriai, kaip turizmas, turi šiuo metui prastas sąlygas veikti, bet taip pat yra daugybė sektorių, kurie gali pakankamai gerai veikti, pavyzdžiui, gamyba.

Mums, kaip gamybininkams, šiais metais didžiausiu iššūkiu bus stabilumo nebuvimas. Gamyba gali būti efektyvi tik tada, kai yra stabili. Puikiai matome, kad metus vėl pradėjome su skirtingais apribojimais Europoje. Tačiau tikėtina, kad vasarą viskas vėl normalizuosis, pajudės ir turizmo sektorius.

Iš kitos pusės, prognozuoti sunku, nes visos prognozės, kurios remiasi istoriniais duomenimis, jau nebegalioja.

– O kaip su jūsų investiciniais projektais šiais metais? Ar to stabilumo trūkumas neverčia jų atsisakyti?

– Savo investicinių projektų nestabdome, net atvirkščiai, jei turėtumėme daugiau resursų, tų projektų būtų daugiau.

Pandemija galbūt pakeitė tų projektų eiliškumą – kaip mano minėtų medicininių šaldytuvų ar elektroninės prekybos.

Šiais metais žadame pristatyti naujus retro šaldytuvus su šaldiklio kamera apačioje. Mūsų retro šaldytuvai – labai populiarūs visoje Europoje ir net Maroke, tad jaučiame poreikį šią liniją plėsti taip pat pasiūlyti daugiau spalvų.

Siūlysime savo vartotojams ir kitų gaminių, pavyzdžiui, tamsinto nerūdijančio plieno šaldytuvus.

Viena iš strateginių įmonės veiklos krypčių liks profesionalios šaldymo įrangos kategorijos vystymas. Šiais metais šią kategoriją papildysime šaldytuvais, skirtais viešojo maitinimo sektoriui.

– Kokios pagrindinės pamokos, kurias jūs asmeniškai išmokote per praėjusius metus?

– Pirma ir svarbiausia pamoka – nepasiduoti bendrai panikai. Esminis dalykas valdant šią krizę ir buvo – nepasiduoti panikai, nes kitu atveju dažniausiai priimami skuboti ir neteisingi sprendimai. Visada reikia sustoti ir pažiūrėti į situaciją šaltai ir iš šono.

Antra pamoka, kuri tik patvirtino jau žinomą tiesą, – visada turėti planą B, C ir D, nes kartais ir patys netikėčiausi scenarijai gali imti ir nutikti.

– Kaip keitėsi gyventojų elgsena ir buitinės technikos paklausa? Ar jums tai nešė gerų ar blogų žinių?

– Pandemija sustabdė daugelį dalykų: keliones, renginius, viešus susibūrimus, uždarė restoranus ir kavines. Tačiau gyvenimas intensyviau užvirė namuose. Kaip populiaru dabar sakyti – namų ūkiuose. Žmonės namuose pradėjo gaminti ne tik pusryčius, bet ir pietus bei vakarienes. Todėl ne vienam prireikė naujos viryklės, indų plovimo mašinos ar šaldytuvo.

Tyrimų bendrovės BRC group duomenimis, per 11 šių metų mėnesių Lietuvoje stambios buitinės technikos bendras augimas palyginus su praeitais metais sudarė 9 proc. Augo visos kategorijos, bet labiausiai – šaldikliai. Jų augimas siekė 48 proc. Suprantama – žmonės pajuto poreikį ilgalaikiam produktų sandėliavimui. Mes taip pat pardavėme labai daug šaldiklių, vasaros metu net nespėjome gaminti.

Šaldytuvai augo gerokai kukliau – 7 proc. palyginus su praeitų metų vienuolikos mėnesių paradavimais.

Vartotojai daug drąsiau pradėjo pirkti ir internetu. Tačiau stambia buitine technika prekiauti internetu nėra taip paprasta, tai parodė pirmoji koronaviruso banga: trūko žmonių, strigo logistika, be to, ji buvo per brangi. O ir mažmenos verslas dar nebuvo pasirengęs tokiam akibrokštui kaip prekyba stambai technika internetu. Nepaisant to, remiantis tyrimų bendrovės BRC group duomenimis stambios technikos pardavimai internete sudarė 47 proc. Palyginimui – metų pradžioje tik 28 proc.

Kitose kategorijose įdomu tai, kad ženkliai – net 16 proc. – krito lygintuvų pardavimai – dirbant nuotoliniu būdu mažiau reikia išlygintų marškinių ar suknelių. Užtat dulkių siurblių kategorija išaugo 17 proc. taip pat ženkliai 27 proc. augo kavos apartų pardavimai.

– Kaip minėjote, pernai pasiūlėte šaldytuvus skiepams laikyti. Ar eiti šia kryptimi jūsų trumpalaikis sprendimas ar kryptinga vizija?

– Jau senokai šioje rinkoje įžvelgėme galimybes ir atitinkamai mes jas vystėme. Tai yra ilgalaikis mūsų projektas ir šią kategoriją tikrai stiprinsime. Pandemija tiesiog paspartino šį procesą, nes ši sritis tapo aktualesnė.

Net ir atslūgus šiai pandemijai, skiepijimas ir medicininė veiklą niekur nedings ir bet kuriuo atveju augs, nes tobulėja technologijos, ilgėja žmogaus vidutinis gyvenimo amžius. Todėl nematau jokių prielaidų, kad poreikis medicinos srities produktams mažėtų. Tai mūsų ilgalaikis projektas, kurio pirmas žingsnis tiesiog buvo žengtas greičiau nei buvome patys nusimatę.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (48)