Į duris besibeldžiant naujiems metams ir vėl sugrįžus į griežtą karantiną interviu cikle „Kava su vadovu“ kalbamės su vieno iš vaistinių tinklo vadove R. Bagdonavičiene apie praėjusius metus ir laukiančius kitų metų iššūkius.

– Pirmoji pandemijos banga atrodo buvo jau taip seniai. Bet gal galite prisiminti, kas tuomet buvo didžiausi iššūkiai?

– Tikrai šie metai buvo kitokie. Kai kiekvienų metų pabaigoje peržiūriu praėjusius metus, galvoju, kad jie buvo pilni iššūkių, pokyčių, bet šiemet iš tiesų supratau, ką tai reiškia.

Šie metai buvo kitokie tuo, kad viskas sukosi apie žmones: apie saugumą ir tam skyrėme labai daug dėmesio. Taip pat esant nežiniai ir neapibrėžtumui buvo labai svarbi aiški ir atvira komunikacija, informacijos dalijimasis su darbuotojais.

Taip pat svarbu buvo tai, kad rekomendacijų būtų laikomasis ne dėl akių, o iš tiesų: dėl kolegų, artimųjų. Jei pirmosios bangos metu kažkam ir kaukes nešioti atrodė neįprasta, visuomet užduodavau klausimą – ar tai tikrai tokia didelė kaina, užsidėti kaukę, mainais, kad tavo mama, tėtis, močiutė ar senelis ilgiau būtų sveiki.

Nuo pandemijos pradžios įmonėje kiekvieną savaitę parengdavome vidinį naujienlaiškį, atnaujindavome rekomendacijas. Jos buvo labai svarbios visose grandyse – ir logistikoje, ir sandėliuose, ir tarp vaistininkų, ir administracijoje. Sakyčiau, kad saugumą užtikrinti pavyko gana gerai, nes iki pat rudens, turint daugiau nei 1,5 tūkst. darbuotojų įmonėje, neturėjome nė vieno koronaviruso atvejo.

Panemija taip pat padėjo suprasti, kokia svarbi yra tavo komanda, gebėjimas vieningai dirbti, kai kurių žmonių drąsa prisiimti atsakomybę, noras vienas kitam padėti. Galiu drąsiai pasakyti, kad komandoje jautėmės kaip kumštis ir iki šiol tas geras jausmas yra išlikęs.

– O kaip keitėsi klientų elgesys šiais metais?

– Reikalavimai laikytis fizinio atstumo ir kuo mažiau judėti pakeitė ir klientų elgseną: paskatino juos labiau atrasti arčiau namų, o ne didžiuosiuose prekybos centruose, esančias vaistines.

Taip pat gyventojai saugų apsipirkimą pradėjo sieti su apsipirkimu internetu. Būtent elektroninėje prekyboje aktyvumas labai išaugo.

Dar vienas pokytis, kurį įvardyčiau, – vaistinių rinkoje labai išaugo klientų pasitikėjimas vaistininkais. Tai pamatėme nuo pat pandemijos pradžios, kad žmonės pradėjo prašyti vaistininkų patarimų dėl sunkesnių negalavimų, dėl vaistų suderinamumo. Žinoma, gal ir dėl to, kad medikus pasiekti buvo sudėtingiau. Nors vaistininkas ir nėra gydytojas, bet jis vis vien gali padėti pacientui laikytis gydytojo nustatyto gydymo.

– Maisto prekių tinklai pastebi, kad šiais metais žmonės pirko rečiau, bet prekių krepšeliai buvo didesni. Ar tas pats matyti ir vaistinių sektoriuje?

– Taip, šiek tiek to buvo pirmojo karantino pradžioje: tikrai stebėjome, kad krepšelis yra padidėjęs, bet, manyčiau, tiesiog žmonės kaupė atsargas, bet dabar to jau nebematome, nes tikriausiai žmonės dar turi pavasarinių atsargų šiek tiek prikaupę.

– Ar prasidėjus pandemijai ir žmonėms pradėjus kaupti vaistinėlese esančias priemones nebijojote, kad sutriks tiekimo grandinės ir galbūt pritrūksite tam tikrų vaistų ar kitų prekių?

– Labai sekėme informaciją ir patys gamintojai kalbėjo, kad medicininių žaliavų tiekimas labai priklausomas nuo Kinijos. Ne vienas gamintojas prognozavo, kad galimi sutrikimai gamyboje. Todėl dar metų pradžioje, kiek įmanome, užsipirkome daugiau prekių, prognozuodami, kad gali būti sutrikimų. Žinoma, ne visi nuogąstavimai pasitvirtino, bet, manau, kad vis vien priėmėme labai gerą sprendimą, nes neapibrėžtumo metu geriau turėti daugiau nei pritrūkti.

Rūta Bagdonavičienė

Ko visiems trūko metų pradžioje – tai vienkartinių kaukių, dezinfekcinio skysčio. Mums pasisekė, kad nuo pat pradžių turėjome šių priemonių savo darbuotojams. Mūsų vidinių operacijų vadovas dar gruodį savo krūtine uždengė visas sandėlyje turimas kaukes, pirštines, dezinfekcinį skystį ir sakė, kad šitos priemonės turi likti vaistininkams, nes, jei kils pandemija, kitaip negalėsime nei savo darbuotojams, nei pacientams užtikrinti saugumo, o tada ir negalėsime išlaikyti visų vaistinių dirbančių. Rūpesčių būtų buvę tik daugiau.

– Pagal sugriežtintą antrą karantiną vėl uždaromos nebūtinųjų prekių parduotuvės. „Gintarinė vaistinė“ taip pat yra prekybos vieta. Iš jau mūsų sukauptos patirties, kaip manote, ar prekybos vietose didelė rizika užsikrėsti koronavirusu?

– Manau, kad vaistinėse tikimybė užsikrėsti labai menka, nes patalpos prižiūrimos, dezinfekuojamos, paviršiai valomi, tarp vaistininko ir paciento yra apsauginė pertvara, vaistininkai dirba su visomis saugos priemonėmis, žmonių skaičius ribojamas, o pirkėjai gali užeiti tik su kaukėmis.

– Kol tam tikri sektoriai šiais metais merdėjo, vaistinės tikrai negalėjo skųstis darbo trūkumu. Jau ne vienerius metus kalbama apie vaistininkų trūkumą Lietuvoje. Ar pandemijos metu ši bėda dar labiau neišryškėjo?

– Vaistininkų Lietuvoje trūksta jau ne vienerius metus. Ir esame labai dėkingi savo vyresnio amžiaus vaistininkams, kurie sutinka pasilikti darbo rinkoje ilgiau, nors jau galėtų išeiti į pensiją. Specialistų, kiek paruošia kasmet universitetai, neužtenka. Todėl mums aktualus viešoje erdvėje šiuo metu diskusijų sulaukiantis klausimas dėl farmotechnikų: ar jie galės su nuotoline vaistininko priežiūra dirbti nuo naujų metų ar būtinai bus reikalinga fizinė vaistininko priežiūra. Jei prie farmotechnikų privalės būti vaistininkas fiziškai, tai tikrai turėsime nemažai rūpesčių.

Apie 60 proc. farmotechnikų dirba regionuose. Jei regione nėra vaistininko, kuris gali visą dieną stovėti šalia farmotechnikų, tai kai kurios vaistinės regionuose bus uždarytos.

– Jums, kaip įmonės vadovei, metų pabaigoje tikriausiai svarbus ir finansinis klausimas. Tai kaip užbaigsite finansiškai šiuos metus?

– Tikrai šiuos metus užbaigsime teigiamomis nuotaikomis, nežiūrint į tai, kad per pirmąją bangą teko dalį vaistinių laikinai uždaryti. Nuotaikos normalios, nes iš tiesų vaistinių veikla per visą šį laikotarpį nebuvo ribota.

– Sugrįžkime dar prie jūsų komandos. Ar nebuvo panikos akimirkų visoje šioje nežinomybėje?

– Tikrai panikos jokios nebuvo. Žmonės buvo labai susitelkę ir stengėsi vienas kitam padėti. Prie panikos nebuvimo prisidėjo ir tai, kad mes labai atvirai ir greitai dalijomės informacija. Kai nėra informacijos, tada žmonės prikuria savo arba sugalvoja papildomą kontekstą. Jei esi visiškai atviras vadovas, daliniesi informacija ir sudėtingose situacijose, tada komanda stengiasi padėti ir bendromis jėgomis išsprendi neaiškumus.

Per pandemiją keli patys aukščiausi vadovai skambinome į kiekvieną vaistinę ir bendravome su darbuotojais: klausėme, ar dar kažko trūksta, ar kažkuo dar galima pasirūpinti, gal turi patarimų, kuriais norėtų pasidalinti.

– Kaip manote, kokios dar savybės reikalingos vadovui krizinėse situacijose?

– Man atrodo, svarbu tai, kad rūpestis darbuotojais būtų ne deklaracija, o realybė. Taip pat vadovų sugebėjimas organizuoti komandinį darbą, sugebėjimas palaikyti gerą atmosferą, pagarba tarp vadovo ir darbuotojų.

Visai svarbus dalykas – optimizmas, kuris šiemet, kaip niekada, buvo reikalingas. Jei vadovas nerodo tikėjimo ateitimi, tai darbuotojams ją dar sunkiau įžvelgti.

– Kaip manote gyvensime kitais metais?

– Taip, visi laukiame vakcinos, nes ji kaip sidabrinė kulka nuo blogio. Visgi, manau, kad pokyčių dėl pandemijos bus: pasikeitė vartotojų elgsena, tikriausiai dar turėsime ir vienokių ar kitokių ribojimų fizinei prekybai.

Iš kitos pusės atsiveria galimybės elektroninei prekybai. Šiemet prognozuojame savo prekybos internetu augimą daugiau nei 100 proc. palyginus su pernai. O kitais metais, manau, augimas vėl sieks daugiau nei pusantro karto.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (31)