Bangaloro mieste veikiančios įmonės „Invento Robotics“ specialistai pagamino trejetą robotų, gebančių atlikti tokias užduotis kaip paviršių dezinfekavimas, atsakinėjimas į pacientų klausimus, vaizdo konsultacijų su gydytojais transliavimas ir kt.
Kaip informuoja CNN, iš aštuonių įmonėje gaminamų robotų tipų, populiariausias modelis – „Mitra“. Išvertus iš hindi kalbos šis žodis reiškia „draugas“. Roboto kaina – 10 tūkst. dolerių (8,5 tūkst. eurų). Kadangi į robotą įdiegta veido atpažinimo technologija, aparatas yra pajėgus įsiminti vardus ir veidus tų žmonių, su kuriais kontaktuoja. „Mitra“ geba savarankiškai keliauti po ligoninę. Per jo krūtinės srityje įmontuotą ekraną pacientai gali pasimatyti su artimaisiais, susisiekti su gydytojais.
„Modelis „Mitra“ gali būti slaugos darbuotojų arba gydytojų asistentas. Jis testuoja svarbiausių organų funkcijas, fiksuoja duomenis, primena apie skiriamus vaistus“, – sako „Invento Robotics“ direktorius Balaji Viswanathanas.
Žmogaus pavidalo robotas, pasak jo, geba bendrauti su pacientais ir įgyja jų pasitikėjimą.
„Gal nuskambės ironiškai, tačiau per robotus ligoninėse gausėja žmogiško bendravimo“, – sakė jis CNN verslo rubrikai.
Indijos šiaurėje esančiame Noidos mieste veikiančioje „Yatharth“ ligoninėje jau eksploatuojami du „Mitra“ robotai: vienas pasitinka žmones prie įėjimo ir juos skenuodamas nustatinėja koronavirusinės infekcijos simptomus, o kitas – naudojamas intensyvios terapijos skyriuje.
„Intensyvios terapijos skyriuje gulintys pacientai per „Mitra“ ekraną gali virtualiai pasimatyti su artimaisiais, o šie turi progą pamatyti skyriaus aplinką“, – kanalui CNN sakė ligoninės direktorius Kapilas Tyagi.
„Po roboto apsilankymo pacientai pasijunta laimingi ir patenkinti. Dažnas pozuoja su robotu asmenukei“, – pasakojo jis.
B. Viswanathanas patikino, kad tarp pacientų, jų artimųjų ir gydytojų vykstančios vaizdo transliacijos yra maksimaliai saugios. Per išsamias medicinines konsultacijas robotas pastatomas į kabiną, kad pacientui būtų garantuotas privatumas.
Koronaviruso nulemtos permainos
B. Viswanathanas ir jo žmona Mahalakshmi Radhakrushnun Bangalore apsigyveno 2016-aisiais. Prieš tai jiedu gyveno Bostone, JAV: B. Viswanathanas rašė daktaro disertaciją žmonių ir robotų sąveikos tema, o M. Radhakrushnan darbavosi gamybos srityje. Jie nutarė, kad verta sujungti turimas patirtis ir sukurti robotus, kurie pagerintų pacientų priežiūrą ligoninėse ir namuose.
Deja, užsakovų atsirado ne iš karto. Todėl iš pradžių robotai buvo tiekiami į bankus, pavyzdžiui, HDFC Indijoje ir „Standard Chartered“ Katare. Bankuose robotai nustato lankytojų tapatybę, spausdina leidimus ir priima klientų atsiliepimus.
„Prieš porą metų sveikatos priežiūros institucijos didelio susidomėjimo nerodė, – sako B. Viswanathanas, – tačiau kai smogė koronavirusas, ligoninės pagaliau suprato, ką norime pasiūlyti.“
Užsikrėtusiųjų koronavirusu Indijoje – daugiau nei 8 mln., o mirusių nuo COVID-19 – per 120 tūkst. Ligoninėms dėl pacientų skaičiaus, žinoma, teko didžiulis krūvis.
„Invento Robotics“ – toli gražu ne vienintelė įmonė, besistengianti kaip nors padėti. Pavyzdžiui, „Milagrow Robotics“ specializacija – namus valantys robotai, bet prasidėjus pandemijai penki egzemplioriai buvo pristatyti Indijos ligoninėms. Verta paminėti ir Keraloje veikiančią įmonę „Asimov Robotics“: jos sukurtas robotas sugeba paduoti vaistus ir sutvarkyti iš ligoninės išrašomų pacientų lovas.
Robotų gamyba per pandemiją tapo tikru iššūkiu, teigia B. Viswanathanas.
Kai kovą Indijoje buvo paskelbtas karantinas, vadinamąją nebūtinąją produkciją tiekiančioms įmonėms teko užsidaryti, todėl nebuvo lengva gauti medžiagų.
„Teko taikstytis su tris–keturis mėnesius vėluojančiais pristatymais. Gamyba tapo tikru galvos skausmu“, – prisimena jis.
Kad ir kaip būtų, B. Viswanathano vadovaujama įmonė nuosekliai vykdo išsikeltą misiją – gerinti pacientų priežiūrą.
„Tai pagrindinis mūsų tikslas“, – sako B. Viswanathanas.