„Matome didelę klientų grupę, kuri nekantrauja važiuoti greičiau ir žymiai toliau, nei iki šiol“, – teigia „VanMoof“ įkūrėjas ir vykdomasis direktorius Tiesas Carlieris, kuris 2009 m. įkūrė įmonę kartu su vyresniuoju broliu Taco. Rugsėjį „VanMoof“ paskelbė, kad surinko 128 milijonų dolerių finansavimą ir tapo vienu iš aktyviausiai finansuojamų e-dviračių startuolių pasaulyje.
Apgalvoto dizaino „VanMoof“ dviračiai tapo labai populiarūs tarp miestiečių, važinėjančių į darbą ir namo. Greitesni e-dviračiai, T. Carlierio nuomone, yra savaime suprantamas naujas žingsnis miesto transporto evoliucijoje. Vis dėlto dviračių bumas JAV ir Europos miestuose – paskatintas pandemijos ir klimato kaitos – vėl atkreipė dėmesį į tai, kaip automobiliams, pėstiesiems ir galybei smulkių elektrinių transporto priemonių saugiai dalytis keliais. „VanMoof“ nusprendė nelaukti, kol bus priimtas koks nors sprendimas, ir jau dabar pristato „V“ kaip greitą ir lanksčią alternatyvą automobiliui. Bendrovė jau pradeda rezervuoti užsakymus naujajam dviračiui – likus metams iki jo gamybos, – kad galėtų edukuoti dviratininkus ir miestus ir mėginti įtikinti juos susidraugauti su didesniais greičiais.
T. Carlieris pirmadienį kalbėjosi su „Hyperdrive“ apie savo sprendimą pristatyti naująjį modelį, saugumą keliuose puikiame naujame mikromobilumo pasaulyje ir apie tai, kaip „VanMoof“ išvengė trikdžių pasaulinėje tiekimo grandinėje. Interviu dėl aiškumo ir trumpumo buvo suredaguotas.
– Kam reikalingi greitaeigiai dviračiai?
– Iš tiesų tai dar neišvystyta kategorija. Reikia keisti reglamentus, ypač Europoje. Didmiesčiai tiesia naujus dviračių takus, tačiau tai tik dviračių takai, todėl jie nelabai tinkami didesniam greičiui. Automobilių eismo juostos vis dar plačios, o dviračių takai siauri. Tačiau atsirado daugybė įvairių mikromobilumo priemonių, dažniausiai elektrinių, o tai tikrai nuostabu.
Vyriausybės turėtų jas vertinti ne kaip problemą, bet kaip didžiulę galimybę. Visgi kol kas susiduriame su didelėmis kliūtimis. Visoje Europoje galioja e-dviračių taisyklė, pagal kurią jų greitis gali siekti iki 45 kilometrų per valandą. Tačiau miesto centre jie negali važinėti dviračių takais, jie turi važiuoti automobilių juosta ir laikytis tų pačių taisyklių, kaip ir dideli motociklai ar automobiliai – o taip prarandamas dviračių pranašumas. Vyriausybės turi pakeisti taisykles.
– O kokių taisyklių tikėtumėtės?
– Belgijoje buvo atliktas bandymas, sušvelninant greitųjų mikromobilumo priemonių taisykles – joms leidžiama važiuoti dviračių takais, tačiau vairuotojai patys turi apriboti greitį, kaip ir važiuojant automobiliu. Šių transporto priemonių pardavimai fantastiškai išaugo. Tai tikrai geras ženklas, kad reglamentai galėtų padėti įsitvirtinti greitesniems e-dviračiams. Naujieną paskelbėme likus metams iki realios gamybos pradžios. Dviračių pramonėje tai šiek tiek keista, ypač žinomam prekės ženklui, tokiam kaip mūsų. Bet mes tikrai norime pakviesti žmones kartu į šią kelionę. Svarbu ne tik dviračio projektavimas ir kūrimas. Labai svarbu, kad šie dviračiai taptų realia alternatyva automobiliams. Dviratis bus pritaikytas kelionėms iki 30 ar 40 kilometrų, jūs būsite greitesni už visus kitus, ir bus labai smagu.
Jau dabar nerimaujama dėl e-dviračių saugumo. „New York Times“ ką tik paskelbė straipsnį apie pėsčiųjų eismo chaosą Paryžiuje. Ar pagalvojote apie galimą neigiamą dėmesį, kurį pritrauksite?
Kiekvienas didelis pokytis sukelia daug sąmyšio. Žmonės dažnai nepastebi bendro vaizdo. Panašiai vyksta ir su elektromobilių priėmimu. Visi tie neigėjai sako tą ir aną apie jų gamybos paliekamą anglies pėdsaką. Gerai, tačiau pažvelkite į bendresnį vaizdą. Turime tai pereiti, kad gyventume geresniame pasaulyje. Su e-dviračiais yra tas pats. Prieš mus, kaip įmonę, yra nusiteikę daug žmonių. Prancūzijoje mūsų reklama buvo uždrausta, nes kovojame prieš automobilius. Bet dabar matome, kad tai yra lūžio taškas diskusijoje. Taip, važiuoti dviračiu pavojinga, nes kelyje daug automobilių. Avarijos atsitinka atsitrenkus į automobilį. Taip pat galima sakyti, kad vaikščioti labai pavojinga, todėl reikia uždrausti žmonėms vaikščioti. Arba galima sakyti, kad tikroji problema ta, jog automobilių yra per daug ir jie važiuoja per greitai. Šį rytą skaičiau tą „New York Times“ straipsnį ir visą laiką juokiausi. Normalu ir gerai, kad ši diskusija vyksta.
– Ką matote žiūrėdami į JAV rinką? Ji sparčiai auga, tačiau dviračių populiarumas vis dar neprilygsta daugumai Europos šalių.
– Vienas šauniausių dalykų, kurį matome dabar, yra tai, kad didelės technologijų kompanijos savo darbuotojams pradeda siūlyti dviračius. Jei dirbate „Amazon“, galite nemokamai gauti „VanMoof“ prenumeratą. Bendradarbiaujame su beveik visomis žinomomis Silicio slėnio technologijų kompanijomis. Darbdaviai tikrai pradeda skatinti darbuotojus, suteikdami jiems lengvatų ir nemokamą prieigą prie dviračių. Ši permaina taip pat paskatins vietos valdžios institucijas kurti geresnę infrastruktūrą. Tai geriausias ženklas, kokį iki šiol matėme JAV – realios revoliucijos pradžia.
– Dviračių pramonė, kaip ir beveik visos kitos, per pastaruosius porą metų patyrė rimtų tiekimo grandinės sutrikimų. Kaip tai paveikė jūsų verslą?
– Beveik visos kitos kompanijos, susiduriančios su tiekimo grandinės problemomis, perka baigtinius komponentus. Mūsų požiūris kitoks. Mūsų tyrimų ir plėtros skyriuje dirba šimtas žmonių. Mes patys projektuojame kiekvieną komponentą. Beveik visi mūsų tiekėjai yra iš plataus vartojimo elektronikos prekių arba automobilių pramonės. Per pandemiją tai buvo didelis pranašumas, nes mes nesikliovėme vieno komponento tiekėju, kaip tai darė likusi dviračių pramonė. Patys kontroliuojame visą tiekimo grandinę. Tad pernai mūsų pajamos patrigubėjo, o ir šiemet laukia tas pats.
– Šiuo metu visame pasaulyje važinėja 200 tūkst. jūsų dviračių. Ar turite tikslą, kiek ketinate plėstis?
– Manome, kad per penkerius metus galime pasiekti 10 milijonų. Tai didelis skaičius, tačiau tai įmanoma – daugiausia kliaunamės rinkos naujokais. Pati dviračių rinka yra pakankamai didelė, kad būtų galima parduoti milijoną vienetų per metus, bet mus domina ne tai – mes tikrai siekiame sukurti naują kategoriją.
– Neseniai užbaigėte lėšų rinkimo raundą. Kaip atrodo finansavimo kelias, norint parduoti 10 milijonų dviračių?
– Tikriausiai teks surinkti dar šiek tiek lėšų. Dar nežinome. Laukia dar vienas lėšų rinkimo raundas arba IPO. Bet tai neįvyks labai greitai. Kol kas nekreipiame į tai daug dėmesio. Pagrindinis mūsų dėmesys sutelktas į produkto pristatymą.