IT įmonėsDevbridge“ (priklausančios „Cognizant Softvision“ kompanijai) Žmonių ir organizacijos vystymo direktorė, ISM profesorė dr. Raimonda Alonderienė yra įsitikinusi, kad laimės tos įmonės, kurios organizacijoje jau bus subūrusios profesionalius vadovus ir turės aiškią kryptį, kaip auginti naujus. Teks taikyti geriausias personalo praktikas, kurias reikės adaptuoti, priklausomai nuo situacijos, matyti žmogaus, o ne minios poreikius ir gebėti rasti dermę tarp to, ko reikia organizacijai ir kokį lūkestį turi darbuotojai, rašoma pranešime spaudai.

Kaip pritraukti ir išlaikyti profesionalus bei stiprų įmonės komandos branduolį? Įžvalgomis apie tai, kokios personalo valdymo tendencijos laukia personalo vadovų, darbdavių bei darbuotojų 2023–iais metais dalijasi R. Alonderienė.

Lengvai keisti darbą pavyks ne visiems

R. Alonderienė pabrėžia, kad nepriklausomai nuo to, ar metai ekonomine prasme bus sunkesni, ar lengvesni, geriausiųjų savo srities profesionalų reikės visur ir visada, o štai prastai dirbantys žmonės jau nebus taip graibstomi.

„Visi svertai kol kas dar labiau krypsta į kandidatų ir darbuotojų pusę. IT specialistai vis dar drąsiai derasi dėl atlygio bei papildomų sąlygų. Dalyvaudami pokalbiuose su potencialiu darbdaviu dažnai būna „susirinkę“ savo norimą papildomų naudų paketą iš kelių skirtingų įmonių pasiūlymų (pavyzdžiui, viena įmonė siūlo geras sveikatos draudimo sąlygas, kita – gerą naudų sistemą, trečia – daug papildomų atostogų dienų) – kandidatas ateina kalbėtis prašydamas jų visų. Nors ir girdime apie recesiją, ekonomikos sulėtėjimą bei, pasauliniu mastu, didžiųjų įmonių sprendimus atleisti dalį darbuotojų, Lietuvoje IT rinkoje talentai vis dar drąsiai keičia darbus, kartais netgi išeidami „į niekur“ ar nusprendę dirbti savarankiškai.

Nors ir derybinė galia lieka darbuotojų/kandidatų pusėje, tačiau ne visų. Atleidžiami gali būti visų sričių darbuotojai, įtraukiant ir taip pat IT. Kėdės braška tiems darbuotojams, kurie turėjo geras galimybes rinkoje pasikelti atlyginimą, kai ypač trūko darbuotojų, tačiau per mažai prie to prisidėjo iš savo pusės, t.y. prastai dirba, yra nemotyvuoti. Darbdaviai supranta, kad su sulėtėjimu, atleidimais, rinkoje atsiranda profesionalų, kurie ateina puikiai dirbti už neišpūstus atlyginimus. Taigi, derybinė galia kitais metais liks tik puikiai dirbančių žmonių rankose. Jiems, net ir įvykus atleidimams, rinkoje ilgai „poilsiauti“ neteks, o prastai dirbantys žmonės jau nebus taip graibstomi“ , – įsitikinusi Žmonių ir organizacijos vystymo direktorė.

Darbdavio reputacija – padės pritraukti talentus

Anot R. Alonderienės, darbdavio reputacija turi nepaprastai stiprų ir ilgalaikį poveikį, kuris bus aktualus visada. O turėtų suklusti tos įmonės, kurios kitais metais turės atsisveikinti su dalimi darbuotojų. Kaip šią žinią pavyks iškomunikuoti visai organizacijai ir kaip įmonė pasielgs su darbuotojais – turės ilgalaikį poveikį, kadangi pasibaigus sudėtingesniam laikotarpiui ir vėl norint plėsti komandas, padarytos klaidos, gali skaudžiai smogti atgal.

„Reikėtų nepamiršti, kad reputaciją kuria visi organizacijos darbuotojai. Todėl įmonės ir toliau susidurs su iššūkiais, kaip išsiskirti, kad pavyktų sudominti ir pritraukti tik pačius geriausius talentus. Kandidatai prieš sutikdami kalbėtis tikrai atidžiai pasidomi apie įmonę, paieško atsiliepimų iš pažįstamų, kurie ten dirba. Norint pritraukti pačius geriausius labai svarbi įmonės reputacija, kultūra bei vykdoma veikla. Kandidatai atidžiai susirenka informaciją apie projektus, klientus, su kuriais dirbame. Žmonės labai sąmoningai atsisako pasiūlymų, kurie nesutampa su jų vertybine pozicija. Mūsų šiemet laimėti Geidžiamiausio darbdavio, Lygiaverčio atlygio bei metų CEO apdovanojimai tikrai prisideda prie kandidatų pritraukimo.

Tačiau geriausias ir labiausiai pasitvirtinęs būdas pritraukti talentus ir toliau išliks rekomendacijų programos, kai įmonės darbuotojai parekomenduoja pažįstamus, buvusius kolegas ar bendramokslius. Tokie rekomenduoti kandidatai visada būna labiau motyvuoti bei įmonėje išbūna ilgiau. Taip pat, rekomenduojantis žmogus padeda geriau pristatyti įmonę, supažindina su vidiniais susitarimais, gali geriau perteikti komandos kultūrą. Antras geriausiai pasiteisinęs metodas – tai aktyvi kandidatų paieška. Į ją įsitraukia ne tik atrankų specialistai bet ir vadovai bei inžinieriai. Niekada nespaudžiame kandidatų priimti pasiūlymą. Net jei žmogus jo atsisako – stengiamės palaikyti ryšį ir dažnai nutinka taip, kad kandidatas po kurio laiko vis tiek įsidarbina pas mus. Kartais net po 5 metų aktyvaus ryšio palaikymo“, – atskleidžia vadovė.

HR praktikos IT sektoriuje – ir toliau diktuos naujas madas

R. Alonderienės teigimu, niekada nesibaigiantis darbuotojų trūkumas IT rinkoje šiek tiek išlepino kandidatus ir darbuotojus, kita vertus, užaugino stiprius raumenis darbdaviams.

„Konkurencija tarp IT organizacijų – tai konkurencija tarp geriausiųjų. Čia meniu konkuruoja ne kotletas su žuvimi, o žuvis išauginta šiaurės upėse, patiekta su mėlynųjų morkų piurė, pagardinta verbenos uogomis ir triufelių skonio aliejumi su kita žuvimi, pagauta vandenynų platybėse, patiekta su Kanados ežerų laukiniais ryžiais, pagardinta šafranine druska ir nasturtų žiedais. Tad ir pačios geriausios HR praktikos IT rinkoje gana greitai pasensta, jei nėra nuolat atnaujinamos. Pavyzdžiui, mes beveik kasmet iš esmės peržiūrime įvedimo į organizaciją procesą. Laikui bėgant sutarėme, kad kelių vadovų pritaikytos gerosios praktikos gali būti panaudojamos visoje organizacijoje.

Pavyzdžiui, nueiti kartu su naujoku ir komanda papietauti pirmąją dieną, informuoti naujoką, ko tiksliai jis gali tikėtis pirmą savaitę. Šiemet daugiau dėmesio skyrėme ne tik procesui, kai naujas žmogus prisijungia, tačiau ir etapui tarp pasirašyto darbo pasiūlymo ir pirmosios dienos. Pastebėjome, kad naujokai labai vertina dėmesį, nors dar techniškai nepradėjo pas mus dirbti. Mes mielai juos kviečiame į organizacijos renginius ar užsukti kavos aptarti, kaip atrodys pirmos darbo dienos. Žinoma, suprantame, kad žmogus vis dar dirba kitame darbe ir jokiu būdu šie kvietimai nėra reikalavimai. Tačiau vėliau prisijungę naujokai labai dažnai šias iniciatyvas mini geru žodžiu ir yra dėkingi. Taip stresas naujajame darbe sumažėja jau nuo pirmosios dienos“, – akcentuoja profesorė.
Asmeninis dėmesys darbuotojui bus vis svarbesnis

R. Alonderienė pabrėžia, kad akivaizdu, jog asmeninis dėmesys darbuotojui išliks vis svarbesnis ir kitais metais. Nebeužteks vien tik tradicinių ar pasiteisinusių priemonių, reikės pasitelkti visą kūrybiškumą ir ieškoti naujų kelių, kaip geriau suprasti kiekvieną žmogų ir pastebėti, jei kažkas vyksta ne pagal planą tiek projektuose, tiek santykyje su komanda.

„Mūsų organizacijoje vyrauja atvirumo kultūra, atrandame įvairesnių būdų, kaip nesklandumus pastebėti greitai ir į juos reaguoti. Džiugu, kad jau rinkos standartu tampa individualūs pokalbiai tarp vadovo ir jo komandos nario (1-on-1‘ai). Be to, išbandome ir kitus būdus, kaip pastebėti darbuotojo savijautą ir jos svyravimus. Reguliariai taikome „sveikatos patikrinimo“ įrankį – kai keliais esminiais klausimais pakalbiname žmogų, kaip jis jaučiasi komandoje, ar jaučia, jog darbe progresuoja, kiek patinka pats darbas, kurį atlieka, kiek jaučiasi pripažintas ir kiek autonomijos turi darbe. Tokiu būdu atsiranda turinio individualiems pokalbiams, galima pasiderinti, ar tuos pačius elementus vienodai mato komandos narys ir jo vadovas, pažiūrėti, kaip vertinimai keičiasi laikui bėgant. Ir, be abejo, pastebėti, kas vyksta ne taip ir kur reikia pagalbos, pavyzdžiui, ieškoti naujo projekto, kuriame žmogus galėtų realizuoti sustiprėjusias kompetencijas. Nuo šių metų pradėjęs veikti įmonės vidinis ugdymo centras sistemingai ruošia programas, stiprinant įgūdžius, susijusius su asmeniniu tobulėjimu, komandos valdymu ir santykių su klientu vystymu. Daugiau kaip pusę visų mokymuose praleistų valandų padengia vidiniai lektoriai. Turime puikią komandą, kuri augina kolegas techninėje srityje, projektų ar lyderystės laukuose“, – patirtimi dalijosi direktorė.

Persikvalifikavimas į IT – lengvas bus ne visiems

R. Alonderienės teigimu, 2023 – aisiais persikvalifikavimo bumas pereiti į IT sritį tikrai niekur nedings, o gali ir dar labiau suintensyvėti – konkurencija čia bus kur kas didesnė nei anksčiau. Daugeliui iš šalies atrodo – ateisi į IT rinką, dėl tavęs pešis kelios organizacijos, jei kas nepatinka, pagrasinsi išeiti ir iš karto pakels atlyginimą, gausi aibę malonių naudų.

„Vis dėlto noriu sugrąžinti svajones į realybę. Taip, IT darbo rinka išties patraukli ir darbuotojų trūkumas dar greitai nesibaigs. O tai veda į geresnius nei bendra rinka atlyginimus, naudas ir puikias darbo sąlygas, tačiau ne bet kam. Prastas darbuotojas ir IT rinkoje nėra patrauklus. Tad persikvalifikuojant būtina įvertinti, ar tikrai IT srities darbas jums patrauklus ir įdomus, nes prasibrauti iki geriausiųjų lengva nebus. Pirmiausia, ši sritis reikalauja nemažo pasiruošimo – teorinio ir praktinio. Tačiau net ir puikiai pabaigus akademiją, kursus ar savarankiškai pasimokius, pirmiausia naujoje IT organizacijoje tapsite jaunesniuoju specialistu, t.y. dar kartą pradėsite karjerą nuo žemiausio laiptelio. Pavyzdžiui, buvęs Marketingo skyriaus vadovas, turėjęs atitinkamą atlyginimą, statusą ir kitas privilegijas turi pradėti kaupti savo bagažą nuo pradžios. Nors tobulėjimas ir atlygio kilimas gali būti greitesnis nei pirmosios karjeros atveju, tačiau realistiškai įsivertinti asmeninius/šeimos finansus bei lūkesčius tikrai verta. Tad verta pasverti negatyvų atlygio ir karjeros pokytį trumpuoju laikotarpiu bei naujo darbo pobūdį. Jei persikvalifikuoti traukia tik garsiai skambantys „dideli IT-šnikų atlyginimai“, deja, sprendimu gali tekti stipriai nusivilti.

Atrankos metu daug dėmesio skiriame žmogaus požiūriui į darbą, į tai kaip jis/ji vertina ir užtikrina kokybę, kaip sekasi dirbti komandoje bei kaip sklandžiai pavyksta spręsti sudėtingas situacijas bei komunikuoti. Techninės kompetencijos žinoma taip pat yra svarbu. Didžiąją mūsų komandos dalį sudaro patyrę ir ilgametę patirtį turintys specialistai, todėl ir kandidatams keliame aukštus reikalavimus. Geriausiai sekasi tiems, kurie nori tobulėti, dirbti komandose, matyti plačiau, įsijausti į kliento batus, gebėti padaryti daugiau nei tavęs paprašo, kad būtų išspręsti visi nesklandumai ir tai galioja ne tik IT, bet ir kituose sektoriuose. Tokie žmonės kartu su augančiu žinių bagažu tipiškai greičiau yra paaukštinami, gali rinktis iš daugiau pozicijų, pavyzdžiui, ne tik likti techniniame kelyje, bet ir tapti projektų ar komandų vadovais“ , – įsitikinusi Žmonių ir organizacijos vystymo direktorė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją