Su panašiu požiūriu vis dar susiduria ir dalis moterų. Tyrimais įrodyta, jog moterys Lietuvoje daug rečiau renkasi technologijų srities profesijas ar išdrįsta kurti nuosavą verslą. Todėl „Lietuvos Junior Achievement“ pradėjo iniciatyvą, kurios metu savo įmones turinčios arba technologijų srityje dirbančios moterys, „Women Go Tech“ programos alumnės, vyksta į regionų mokyklas įkvėpti moksleivius savo pavyzdžiu, rašoma įmonės pranešime.
Įkūrė virtualių asistentų komandą
Miglė Gudavičiūtė-Kapoor įkūrė nedidelę įmonę, kurioje kartu su nuolatiniais ir laisvai samdomais kolegomis teikia virtualių asistentų paslaugas. O kas yra virtualus asistentas?
„Mano klientai – savo sričių specialistai: pavyzdžiui, konsultantai, investuotojai, gyvenino būdo treneriai arba mažos įmonės. Teikiu administracines, ryšių su klientais valdymo ir projektų valdymo paslaugas. Dažniausiai mano klientams neverta įdarbinti pilnu etatu atskiro pagalbininko šiems darbams – jie, pavyzdžiui, turi darbo valandai laiko per dieną. Taigi, tiesiog pasisamdo mane ir mano komandą.
Teikiu tik kokybiškas, profesionalias paslaugas – kartu su manimi dirbančių žmonių apmokymu pasirūpinu pati, tad klientams, nereikia apmokyti, asistentai jau žino, kaip ir ką daryti. Kadangi paslauga teikiama nuotoliniu būdu, todėl ir vadinama „virtualus asistentas“. Daugeliui vis dar sudėtinga suprasti, ką mes darome, nes Lietuvos rinkoje esame vieni iš tokio tipo paslaugų pradininkų, tačiau matau tame didelį potencialą, ypač kai virtualūs asistentai padeda užsienio užsakovams“, – sako M.Gudavičiūtė-Kapoor.
Ji labiausiai stengiasi pakeisti požiūrį, jog asistentai tik verda kavą, yra nekvalifikuoti atlikti kitą darbą. Miglės komandoje asistentai tvarko elektroninių parduotuvių užsakymus, organizuoja savo klientams verslo susitikimus, sutikrina užduotis jų kasdienėje dabotvarkėje ir atlieka daugybę kitų užduočių, priklausomai nuo kliento poreikių. Virtualių asistentų komandai vadovaujanti Miglė Gudavičiūtė-Kapoor turi idėją, įdarbinant naujus asistentus teikti prioritetą mamoms ir tėčiams, auginantiems mažylius namuose. Nes antraisiais vaiko metais tėvai jau turi šiek tiek daugiau laiko ir nori pamažu grįžti į darbo rinką. Tačiau ypač moterims grįžimas į darbo rinką tampa dideliu iššūkiu.
Pasak M.Gudavičiūtės-Kapoor, kurdama savo verslą ji nėra susidūrusi su požiūriu: „tai – vyriška sritis“ arba „Tu nesugebėsi“, tačiau pripažįsta, jog girdimi komentarai ir vertinimai labai priklauso nuo aplinkos, kokioje augi, studijuoji.
„Man niekas nėra pasakęs: „Ką tu čia – tikrai nepavyks.“ Bet užtenka išvažiuoti iš Vilniaus, didmiesčio ir iškart pajunti, kaip keičiasi žmonių požiūris. Kaip įmonės, verslo įkūrėja, žinau, kad moterys dažniau bijo rizikos ir jos dažnai turi pernelyg perfekcionistinį požiūrį į verslą“, – sakė M.Gudavičiūtė-Kapoor.
Su norais atsargiai – kartais jie gali išsipildyti
Įsitraukusi į iniciatyvą, kurios metu veiklios moterys aplankys apie 100 Lietuvos mokyklų, pašnekovė aplankė dvi Kretingos mokyklas ir jose sulaukė labai skirtingo moksleivių grįžtamojo ryšio. M.Gudavičiūtės-Kapoor vestų pamokų pagrindinė žinutė: „Reikia atkakliai siekti savo svajonės, savo tikslo, ir tai virs realybe.“
„Aš savo verslo idėją nešiojausi galvoje 10 metų. Tuo metu dar buvau bakalauro studentė, 20-metė ir vienoje knygoje radau virtualaus asistavimo idėją. Nuo to laiko ji visur lydi mane. Tačiau 8-erius metus aš tiesiog nieko nedariau. Galvojau, kad kurdama savo verslą tikrai iš aplinkos nesulauksiu palaikymo, o ir pati nelabai tikėjau savo jėgomis. Prieš 3 metus galiausiai ryžausi pradėti teikti tokias paslaugas“, – atskleidė pašnekovė.
Pirmoje mokykloje, kurioje lankėsi M.Gudavičiūtės-Kapoor, susirinko paklausyti kelios dešimtokų klasės, kitoje mokykloje – verslo kūrimo, technologijų tema susidomėję aštuntokai.
„Tiesą sakant, moksleivių reakcijos buvo labai skirtingos. Pirmiausia nuvykau į vieną mokyklą, kurioje buvo sukviestos kelios dešimtokų klasės (greičiausiai – visi tos mokyklos dešimtokai). Prieš atvykdama, galvojau, kad su vyresniais bus daug paprasčiau, tačiau jie neatsakinėjo į mano klausimus, reakcijų buvo mažai. Žiūrėdama į jų akis, radau kelis pritariančius man, kuriems buvo tikrai įdomu ir naudinga, tačiau, kai aplink buvo kitų vaikų, tie pritariantys neišdrįso kažko daugiau paklausti, įsitraukti“, – prisiminė jauna moteris.
Tiesa, pašnekovė juokiasi, kad paprašius vaikų pasidalinti savo tikslu ar svajone, atsirado po drąsuolį, kuris pareiškė: „Noriu nieko neveikti, sėdėti ir tiesiog gauti pinigus!“
„Pasakiau, kad šiandien iš esmės tai yra įmanoma. Tačiau kai siunčiame tokius „norus“ į Visatą, turime labai gerai apgalvoti, kaip formuluojame savo tikslą. Norite nieko neveikti ir sėdėti namie? Dar vienas išgirstas pageidavimas: „Noriu neiti į mokyklą!“. Gali būti, kad likimas atneš tokią ligą, kuri privers jus nuolat sėdėti namie, niekur neišeiti ir gauti pašalpą. To norėjote? Todėl reikia labai gerai apgalvoti, ko iš tiesų nori“, – susimąstyti kvietė M.Gudavičiūtė-Kapoor.
Svajoja drąsiai, bet nepasitiki savo jėgomis
Kitoje mokykloje jos paklausyti susirinko tik tie aštuntokai, kuriems buvo įdomi verslumo, karjeros tema. Tai ir lėmė, kad lektorės santykis su moksleiviais buvo visiškai kitoks.
„Vaikų buvo apie penkiolika, bet jie – labai motyvuoti. Jie noriai kalbėjo, iš jų buvo lengva išgauti atsakymus. O juk šie moksleiviai – dar tik aštuntokai! Be to, po pamokos jie atėjo užduoti klausimų, pavyzdžiui, viena mergina prisipažino, kad norėtų studijuoti kažkurioje iš Skandinavijos šalių, tačiau jos tėvai tikrai negalės šių studijų finansuoti. Visada raginu pabandyti, ieškoti išeičių. Negana to, mokslas Danijoje yra nemokamas“, – sakė M.Gudavičiūtė-Kapoor.
Moksleivė paprašė klasės draugų, ar galėtų savo klausimą pranešėjai užduoti asmeniškai. M.Gudavičiūtės-Kapoor nuomone, tai reiškia, jog ji jau yra sulaukusi neigiamų pastabų ar kritikos už tokią svajonę iš savo aplinkos.
„Nebūtina gimti Vilniuje, kad daug pasiektum. Taip, moksleiviai Kretingoje pripažįsta, kad aplink – nieko nėra, nėra darboviečių ir reikės išvažiuoti. Tačiau svarbu turėti savo tikslą ir juo tikėti. Aš pavyzdžiui, kilusi iš Zarasų. Šios iniciatyvos metu norėjau aplankyti būtent kokį nors mažą miestelį“, – sakė pašnekovė.
Baigdama dalintis įspūdžiais M.Gudavičiūtė-Kapoor tikino, kad kalbėti vaikų, moksleivių auditorijai jai buvo daug baisiau, nei aukštas pareigas einančių suaugusiųjų kolektyvui. Vis tik ji išvyko su nuojauta, kad moksleivius įkvėpė siekti daugiau.
Pagrindiniu šių metų „Lietuvos Junior Achievement“ projekto “Empowering women for the future of jobs”, siekiančio paskatinti jaunas moteris ateities karjerai, rėmėju tapo gaiviųjų gėrimų gamintojos „Coca-Cola“ įsteigtas tarptautinis paramos fondas „The Coca-Cola Foundation“. Viena iš „Coca-Cola“ kertinių strategijos užduočių yra moterų įgalinimas - kompanija siekia iki 2020 metų į šį procesą įtraukti per 5 mln. moterų visame pasaulyje.