Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos duomenimis, smulkus ir vidutinis verslas (SVV) šalyje įdarbina apie 81 proc. dirbančiųjų ir sumoka apie 75 proc. mokesčių. Jų likvidumo problemos dėl sustojusių pardavimų ar dėl priklausomybės nuo didžiųjų klientų išryškėja greičiausiai. Dėl šios priežasties buvo sukurta programa „Magnusson verslo klinika“, kurios pagrindinis tikslas – suteikti nemokamas teisines konsultacijas 100-ui SVV įmonių, kurios labiausiai nukentėjo nuo pandemijos sukeltos krizės.

„Idėja nemokamai konsultuoti smulkųjį ir vidutinį verslą kilo po to, kai pastebėjome, jog šios įmonės net atsidūrusios ties išlikimo riba yra mažiau linkusios kreiptis pagalbos nei stambusis verslas. Vienos jų – tiesiog nedrįsta to daryti, kitos – šiuo sudėtingu finansiniu laikotarpiu nebenori didinti išlaidų teisinėms konsultacijoms. Mūsų advokatai ir teisininkai verslo atstovams padės įvertinti įmonės situaciją ir patars mokumo, sutarčių sąlygų keitimo klausimais, taip pat konsultuos dėl galimybės pasinaudoti valstybės teikiamomis paramos priemonėmis bei įmonės pertvarkymo ar restruktūrizavimo“, – sako advokatų profesinės bendrijos „Magnusson“ partnerė, viena iš iniciatyvos kuratorių Ligita Ramanauskaitė.

Ši iniciatyva vykdoma ne tik Lietuvos, bet ir kitų šalių biuruose. „Mūsų advokatų kontorų tinklas veikia 8-iose Baltijos jūros regiono šalyse, todėl puikiai matome, kad ir kaimyninės valstybės susiduria su panašiomis problemomis. „Magnusson“ biurai kitose šalyse taip pat svarsto galimybes, kaip prisidėti prie krizės padarinių verslui mažinimo. Suomijoje tokia pagalbos verslui iniciatyva sėkmingai startavo ir mūsų kolegos jau pradėjo teikti pirmąsias konsultacijas smulkiam bei vidutiniam verslui“, – teigia advokatė.

Pagrindiniai šalies verslo rūpesčiai

Pasak „Magnusson“ partnerio Evaldo Rapolo, taip pat kuruojančio pagalbos verslui iniciatyvą, valstybės pagalba smulkiam ir vidutiniam verslui yra pakankama tik teoriniame lygmenyje, mat stringa praktinis jos įgyvendinimas. Pavyzdžiui, SVV įmonės pasisako už balandžio mėnesį Seime registruotus nenustatytos apimties darbo sutarčių, terminuotų darbo sutarčių ir Sodros „grindų“ reguliavimo pakeitimo projektus – šie pakeitimai verslui suteiktų sąlygas dirbti lanksčiau ir atitinkamai padėtų kur kas greičiau atsigauti po krizės. Tačiau projektų priėmimo vis dar reikia laukti, taip pat kaip ir kitų pagalbos priemonių.

Advokato teigimu, šiuo metu klientai dažniausiai kreipiasi darbo teisės, pavyzdžiui, prastovų įforminimo ir galimybės gauti subsidijas klausimais, taip pat konsultuojasi dėl darbo santykių, darbuotojų atleidimų ir pan.

„Antras pagrindinis klientų rūpestis yra mokesčiai ir su jais susiję klausimai. Trečiasis – įsipareigojimų vykdymo klausimai, sutarčių sąlygų keitimas, kai sąlygos pasikeičia arba jas vykdyti tampa pernelyg sudėtinga. Taip pat prognozuojame, kad šiomis dienomis padažnės klausimų, susijusių su verslo pertvarkymu ir jo restruktūrizavimu. Kai galbūt vieną ar kitą šaką reikia nukirsti tam, kad būtų išsaugotas visas likęs medis“, – teigia E. Rapolas.

Pasak advokato, viena iš dažniausių klaidų yra pagalbos kreiptis per vėlai. Jis pataria „neauginti“ savo problemų, kad su jomis kartu nedidėtų ir įmonės kaštai.

Pagrindinė taisyklė – realistiškai vertinti situaciją

Verslo teisės specialistai įmonėms ir jų vadovams rekomenduoja atidžiai įvertinti savo galimybes ir pajėgumus išsilaikyti rinkoje, nes tik tuomet galima priimti tinkamą sprendimą. Pavyzdžiui, verslininkams, valdantiems kelias įmones, derėtų nuspręsti, ar jie sugebės išgelbėti visas įmones, o gal vieną teks paaukoti, kad išliktų kitos.

Vieną verslą turintiems asmenims advokatai taip pat siūlo adekvačiai įvertinti esamą padėtį, išanalizuoti, kokia valstybės pagalbos priemonė galėtų padėti išgyventi iššūkių kupiną metą, galbūt rasti sprendimą, kaip pertvarkyti savo verslą ir išnaudoti krizę teigiamiems pokyčiams.

„Visiems įmonių savininkams ar vadovams net ir šiuo nežinomybės laikotarpiu patarčiau nespėlioti, o realistiškai vertinti padėtį ir nuolat ieškoti sprendimų, kaip verslui gauti pajamų. Svarbiausia – priimti tinkamus sprendimus laiku, nes kartais net ir geras, bet pavėluotas sprendimas gali nebepadėti“, – pataria L. Ramanauskaitė.

Problemų įmanoma išvengti pasikonsultavus su advokatu dar prieš priimant sprendimą, mat atsakymo gavimas į paprasčiausią klausimą, kaip man elgtis, gali pakeisti verslo likimą.

„Į advokatą vertėtų kreiptis tuomet, kai įmonė nebegali laiku atsiskaityti su darbuotojais, tiekėjais, pradeda kristi jos pajamos. Taip pat kai savininkas arba vadovas nėra tikras, kaip pasinaudoti valstybės siūloma pagalba, ar išnaudoja visas jos siūlomas galimybes, bei nėra įsitikinęs, ar vis dar kontroliuoja padėtį“, – priduria L. Ramanauskaitė.

Iš viso konsultacijos bus suteiktos 100-ui SVV įmonių. Esant poreikiui sunkumus patirianti įmonė galės gauti daugiau nei vieną konsultaciją. Smulkaus ir vidutinio verslo įmonių paraiškos laukiamos iki š. m. gegužės 31 d. Užsiregistravusios dalyvauti programoje įmonės bus konsultuojamos pagal pateiktos paraiškos eiliškumą, o nemokamos konsultacijos joms bus teikiamos iki birželio 30 d. Užpildyti registracijos formą galima čia.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (6)