Nekilnojamojo turto plėtros bendrovės „M.M.M. projektai“ valdybos pirmininkė Diana Dominienė sako, kad tiksliai nuspėti, kaip gyvensime ir dirbsime po 50 metų, yra neįmanoma, tačiau žvelgiant į praeitį, nesunku prognozuoti netolimoje ateityje laukiančius iššūkius.

„Verslas gali mėginti prognozuoti 5 metų periodą, o bandyti nuspėti ilgesnį laikotarpį – mielas žaidimas. Viena vertus, gali nutikti recesijų, krizių ar „force majeure“ situacijų, kurios iš pamatų sudrebins ekonomiką, kita vertus, technologijos vystosi ir skverbiasi į kasdienį gyvenimą vis greičiau“, – sako D. Dominienė.

Pasak jos, nekilnojamojo turto (NT) verslas gyvuos ir po 50 metų, nes jis tenkina bazinius žmonių poreikius – žmonėms reikės pastatų, tačiau sunku nuspėti, kaip technologijos transformuos NT plėtros bei statybų verslus, kaip juos pakeis robotizacija, didžiųjų duomenų pritaikymas. Visgi, įmanoma apčiuopti ilgalaikes ir įsibėgėjančias tendencijas, kurios leidžia numanyti, kokią kryptį verslui rinktis ilgesniame periode.

„Tai globalios tendencijos, kaip energinis efektyvumas ir orientacija į atsinaujinančius energijos išteklius, vis didėjantis dėmesys pastatų ir verslo procesų tvarumui, žmonių sveikatai, komfortui. Mūsų versle svarbios ir lokalios tendencijos, ypač demografinė situacija ir žmonių pajamos – nuo to priklauso, koks būstas žmonėms bus aktualus. Tai tarsi gairės verslui, kas bus svarbu ateinantį dešimtmetį“, – sako „M.M.M. projektai“ atstovė.

Diana Dominienė

NT rinkoje keičiasi vartotojų poreikiai

Jeigu atsigręžtumėme atgal ir paanalizuotumėme, kaip per praėjusius 15 metų kito būsto ieškančių žmonių pasirinkimai, anot D. Dominienės, pastebėtumėme, kad didžiausią įtaką būsto pasirinkimui darė gyventojų pajamų lygis, o dar tiksliau – būsto įperkamumas.

„Jeigu žmogus gali sau leisti didesnį butą, jis ir perka didesnio ploto būstą. Jeigu perka mažesnį – reiškia, jog sumažėjo būsto įperkamumas. Pavyzdžiui, prieš krizę buvo paklausūs dideli butai – 55 kv. m. ploto butas atrodė kaip kišenė. Šiuo metu tokio dydžio butas atrodo jau visai padoriai“, – tikina moteris.

Pasak jos, analizuojant būsto paklausą, matoma, kad butų plotas nuosekliai mažėja, tačiau pati būsto lokacija artėja prie miesto centro.

„Žmonės nori gyventi arčiau centro – laisvalaikio ir kultūros zonos. Tačiau kuo arčiau centro, tuo būstas brangesnis, žmonės neįperka didelio ploto, todėl NT plėtotojai siūlo mažesnio ploto butus. Žmonių perkamoji galia daro didžiulę įtaką daugeliui verslų, bet vargu ar pavyks ją prognozuoti net ir 5 metus į priekį, nes šioje lygtyje yra per daug neapibrėžtų veiksnių“, – teigia D. Dominienė.

Auga skaitmeninės erdvės svarba

Vienos pirmųjų Lietuvoje mažmeninę ir didmeninę prekybą medienos gaminiais e-prekyboje pradėjusių teikti įmonių „Medžio Bitės“ direktorius Martynas Janėnas sako, kad anksčiau verslas buvo labiau orientuotas į pardavimo kiekius, vartotojiškumą, o dabar kur kas didesnį dėmesį skiria kokybei ir klientui.

„Dabar pastebimos tendencijos orientuotis į prekių ar paslaugų kokybę, tvarumą, greitą prieinamumą. Verslas suteikia galimybę vartotojui konsultuotis, rinktis iš didesnio pasirinkimo jam reikalingą prekę. Prekės ar paslaugos tampa vis labiau optimizuotos, pritaikomos individualiems poreikiams“, – sako verslininkas.

Martynas Janėnas

Pasak jo, tikėtina, jog ateityje verslo valdymas, prekių įsigijimas bei klientų aptarnavimas vis labiau kelsis į elektroninę erdvę.

„Mūsų duomenys rodo, jog netgi tokio gana neįprasto produkto kaip medienos įsigijimas vis labiau keliasi į virtualią erdvę – pastarųjų metų pirkimai e-parduotuvėje kasmet augo dvigubai. Klientas, pasitikėdamas kokybe, taupo laiką ir lėšas, nes e-parduotuvėje teikiamos ne tik pardavimo, bet ir konsultavimo, pristatymo bei kitos paslaugos. Tai statybų versle užima ženklią laiko ir lėšų sąnaudų dalį“, – teigia M. Janėnas.

Gyvenimas dažnai eina pasikartojančiais ciklais, todėl versle kartais tenka rinktis – vaikytis madų ar išlikti unikaliam. Visgi, M. Janėno teigimu, labai pasistengus, galima suderinti abu pasirinkimus, o tai garantuoja sėkmingą verslą.

„Verslaujant laimi tie, kurie ieško unikalių, bet lengvai pritaikomų modelių. Numačius veiklos modelį, netgi jeigu jis atrodo rizikingas ar neįprastas, svarbu išlikti lanksčiam ir tinkamai reaguoti į pakeliui pasitaikiusius iššūkius bei sugebėti adaptuotis. Greitis ir lankstumas svarbūs kiekvienam verslo modeliui“, – teigia „Medžio Bitės“ vadovas.

Kalbėdamas konkrečiai apie statybų sektorių, M. Janėnas sako, jog jis visais laikais buvo vienas aktualiausių, o šiandien yra net pakilime, tačiau, kad toks jis ir liktų ateityje, būtina nestovėti vietoje.

„Konkrečiai medienos statybų sektorius šiuo metu yra itin augantis atsižvelgiant į globalias tendencijas. Iš medienos gaminių yra ir bus statoma vis daugiau pastatų dėl griežtėjančių aplinkosaugos reikalavimų.

Versle stovėti vietoje, tai lyg eiti atgal. Kiekvienas verslas turi nusistatęs kryptį, strateginius tikslus, kartu reaguoja į vartotojų poreikius bei rinkos svyravimus. Manome, jog reikia ne tik kad nestovėti vietoje, bet ir keliais žingsniais eiti priekyje, siūlant rinkai inovatyvius sprendimus, tvarias medžiagas, didinant paslaugų kokybę“, – teigia vyras.

Neatsakingam verslui gresia išnykimas

M. Janėno pasiteiravus, ar ateityje atsakingo požiūrio nepuoselėjantis verslas turi galimybę gyvuoti, įmonės vadovas sako, kad būtų sunku įsivaizduoti scenarijų, kuriame sėkmingai veikia socialiai neatsakingas verslas.

„Socialinė atsakomybė versle tampa viena pagrindinių ašių. Socialiai atsakingos įmonės yra patikimai vertinamos tiek verslo bendruomenės, partnerių, tiek tampa patrauklios darbuotojams. Socialiai atsakingas verslas visada bus vienijamas gilesnių idėjų negu tik paprasto „pirk-parduok“ principo, todėl ateityje tai bus vienas kertinių apsisprendimų, ar verslas patikimas, ar su juo verta turėti reikalų“, – teigia M. Janėnas.

Panašią nuomonę turi ir „M.M.M. projektai“ valdybos pirmininkė D. Dominienė. Pasak jos, verslas, kuris nepuoselėja atsakingo požiūrio – tai praeities verslas.

„Verslas, galvojantis tik apie pelną ir siekiantis jo nesirūpindamas aplinka, kurioje veikia, ignoruodamas darbuotojų gerovę, tampa nepatrauklus visuomenei. Nuo jo nusigręžia partneriai, klientai – jau dabar neatsakingam verslui sėkmingai funkcionuoti yra gana sunku ir bus vis sunkiau, nes visuomenės sąmoningumas auga“, – įsitikinusi D. Dominienė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)