Vienam didžiausių kelionių organizatorių Baltijos šalyse „Novaturui“ didžiąją dalį kelionių pardavimų atlieka partneriai – apie 400 kelionių agentūrų, kurioms mokamas 7–12 proc. komisinis mokestis.
„Novaturo“ užsakymu investicinių tyrimų bendrovė „Enlight Research“ atliko tyrimą ir nustatė, kad toks verslo modelis mažina pelningumą, todėl patarė įmonei sutelkti dėmesį į kelionių paketų pardavimą tik savame elektroninės prekybos kanale.
Pasak kelionių organizatoriaus atstovės, paslaugų skaitmenizavimas ir elektroninės komercijos sistemos tobulinimas tapo būtinybe.
„Siekiame ne tik to, kad keliautojams būtų paprasčiau įsigyti keliones internetu, bet ir tobuliname sistemas, kad ir kelionių pardavimo agentams būtų paprasčiau, greičiau ir patogiau atlikti rezervacijas“, – dienraščiui sakė „Novaturo“ atstovė Dovilė Zapkutė.
Jos teigimu, šių metų pirmojo ketvirčio rezultatai rodo, kad 70 proc. „Novaturo“ įmonių grupės pardavimų vyksta per kelionių agentūras. Praėjusiais metais šis procentas siekė 67 proc., o ikipandeminiais 2019-aisiais – 72 proc.
Galimą kelionių agentūrų eliminavimą iš kelionių pardavimų sistemos kritiškai vertina turizmo ekspertai.
„Kelionių organizatoriai kuria kelionių paketus, kelionių agentūros juos parduoda. Ir jei iš šios sistemos būtų pašalintas vienas pardavimo kanalas – agentūros, sistema griūtų. Kelionių agentūroms nebereikėtų tiek darbuotojų, kiek jų yra šiuo metu, – vėl, kaip per pandemiją, prasidėtų jų atleidimai. Sumažėtų ir agentūrų gaunamas uždarbis – komisiniai, nes dalis keliautojų kelionių paketus pirktų tiesiai iš organizatoriaus, o tai sužlugdytų kai kurias agentūras“, – „Lietuvos rytui“ teigė Lietuvos turizmo asociacijos vykdomoji direktorė Milda Plepytė-Rainienė.
Pasak jos, prastai būtų ir klientams, nes pasitraukus dideliam organizatoriui konkurencija tarp likusių sumažėtų, todėl kelionių paketai pabrangtų.
Nacionalinės turizmo asociacijos prezidentė Žydrė Gavelienė prisimena nesėkmingą JAV skrydžių bendrovių ir kruizų organizatorių bandymą apeiti kelionių agentūras.
„Užuot sutaupiusios, jos prarado daug klientų, nes deramai neprižiūrimas pardavimo kanalas nustoja veikti. Maždaug prieš šešerius metus Lenkijoje vienas kelionių organizatorių taip pat nusprendė atsisakyti kelionių agentūrų pagalbos. Pabandė ir įsmuko į gilią krizę, o po poros metų grįžo pas kelionių agentūras su dar didesniais komisiniais“, – sakė Ž. Gavelienė.
Ji suabejojo, kad analitikų pasiūlytas sprendimas ir „Novaturui“ duos ilgalaikės naudos, juolab kad šis kelionių organizatorius nesąs vienintelis rinkoje.
„Būtų solidžiau, jei konsultantai būtų patarę paskatinti verslo partnerius, nes būtent kelionių agentai nusprendžia, kokio organizatoriaus kelionę parduoti. Taigi kiti kelionių organizatoriai, tikėtina, netruks pasinaudoti situacija. Manau, kad pirmiausia šiam kelionių organizatoriui būtų pravartu sutvarkyti savo platinimo virtuvę – atsakyti už parduodamų produktų kokybę ir skirti deramą dėmesį bendradarbiavimui“, – teigia Ž. Gavelienė.