„Jeigu vertintume rekomendavimo ir įsitraukimo lygį, tai energetikos sektoriuje dirbančios moterys yra labiausiai įsitraukusios ir gana toli už nugaros palieka IT ir finansų sektorius, o bendrą Lietuvos vidurkį lenkia beveik pusantro karto. Mažiausiai darbdavį rekomenduotų ir įsitraukusios jaučiasi moterys, dirbančios gamyboje, transporto, logistikos ir valstybės, viešojo valdymo sektoriuose“, – pasakoja startuolio „WitMind“ direktorė Živilė Valeišienė.
Pasak jos, energetikos srityje dirbančios moterys labiausiai savo darbovietėje vertina atlyginimą ir pinigines premijas, papildomą sveikatos draudimą, galimybę dirbti nuotoliu, lanksčias darbo sąlygas, galimybę kilti karjeros laiptais ir mokymus, įmonės sąžiningą elgesį su darbuotojais bei vadovų komandos kompetentingumą.
4 sugriauti mitai
O pasaulinė konsultacinė bendrovė „McKinsey & Company” viename iš savo atliktų tyrimų bandė išsiaiškinti, kas moterims darbovietėje yra svarbiausia ir remiantis rezultatais nusprendė sugriauti paplitusius mitus. Pirmasis paneigtas mitas, jog moterys tapo mažiau ambicingomis. Apklausos duomenys parodė visai ką kitą. Realybėje moterys yra gerokai ambicingesnės nei prieš pandemiją.
Kitas mitas tikina mus, jog didžiausia kliūtimi moterų karjerai tampa vadinamosios „stiklinės lubos“ (socialiniai, diskriminuojančio požiūrio sukelti barjerai). Visgi realybė tokia, jog dažniausia kliūtimi moterų karjerai tampa būtent pirmasis laiptelis: įėjimas į darbo rinką.
Trečiasis sugriautas mitas, jog darbe patiriama mikroagresija atitinkamai ir turi tik itin minimalų poveikį savijautai ir darbovietės vertinimui. „McKinsey & Company” tyrimas atskleidė, kad mikroagresija turi itin stiprų ir ilgalaikį neigiamą poveikį. Ketvirtasis sklandantis mitas tikina, kad būtent moterys dažniausiai nori lanksčių darbo sąlygų. Iš tiesų tiek vyrai, tiek moterys mano, kad lanksčios darbo sąlygos yra viena iš trijų svarbiausių naudų darbuotojams.
Kaip elgtis darbdaviams?
„Jeigu pažiūrėsime į bendrus Nacionalinio Lietuvos dirbančiųjų tyrimo rezultatus, pamatysime, kad didžiausią, rinkos vidurkį lenkiantį, didžiavimosi indeksą turi IT, energetikos, finansų ir švietimo, kultūros, meno, socialinės veiklos sektoriai. Akivaizdu, kad moterų ir vyrų nuomonės darbdavio atžvilgiu ne visada sutampa. Todėl tokių tyrimų duomenys labiausiai dominti turėtų būtent darbdavius, kuriems įtraukties ir įvairovės tema yra svarbi. Jie galėtų rasti atsakymus į tai, ką ir kodėl moterys ir vyrai darbovietėje vertina, kaip atitinkamai planuoti darbuotojų pritraukimo bei išlaikymo strategijas“, ‒ komentuoja Ž. Valeišienė.
Ji teigia, kad nėra vieno ir visiems tinkančio recepto, kaip tapti konkurencingu darbdaviu – situacija skiriasi ne tik kiekviename sektoriuje, bet ir kiekviename Lietuvos regione, skirtingose amžiaus ir lyčių grupėse. Todėl kiekviena įmonė turi siekti laimėti savo konkurencinėje aplinkoje ir nesižvalgyti į kitus sektorius, su kuriais konkuruoti neverta arba neefektyvu.
„WitMind“ tyrimas taip pat atskleidė, kad mažiausias įsitraukimo ir pasididžiavimo indeksas, pasitenkinimas įmonės kultūra, lyginant su sektoriais-lyderiais, yra matomas valstybės ir viešojo valdymo, transporto ir logistikos, sveikatos ir farmacijos, prekybos, gamybos bei maitinimo sektoriuose. Jei darbintųsi dabar, šių organizacijų darbuotojai gerokai mažiau būtų linkę rinktis esamą darbdavį. Taigi, šių sektorių organizacijoms ilgainiui gali tekti įdėti kur kas daugiau pastangų konkuruojant dėl darbuotojų.