Spauda JK garsėja kaip politiškai šališkesnė nei daugelyje kitų Vakarų valstybių. Populiarūs britų dienraščiai, tokie kaip „The Sun“ ir „The Daily Express“, linkę tvirtai atstovauti dešiniosioms skirtingų politinių jėgų pakraipoms. Be to, jie itin skeptiškai nusiteikę dėl klimato kaitos. Tačiau pastaruoju metu pastebimai auga visuomenės susirūpinimas dėl pasaulinio atšilimo, net tarp jų skaitytojų.
Tą lapkritį įvyko esminis lūžis. Kai kurie dešiniosios pakraipos laikraščiai kritikavo premjero planą uždrausti naujų kietąjį kurą naudojančių automobilių prekybą, bet nė vienas nesuabejojo moksline šio klausimo puse. „Tai grandiozinio masto posūkis, - sakė Jamesas Painteris, tyrinėjantis žiniasklaidos reprezentaciją klimato kaitos klausimais Oksfordo universiteto „Reuters Institute for the Study of Journalism“ mokslinių tyrimų centre. – Prieš penkerius metus dešiniosios pakraipos spauda būtų kategoriškai sukritikavusi Boriso Johnsono pranešimą.
Pagaliau juk būtent šie laikraščiai prisiėmė sau nuopelnus už „Brexit“ po ilgalaikių ir agresyvių kampanijų už išstojimą iš Europos Sąjungos. Jiems buvo nepriimtinos pažangios politikos, tokios kaip aktyvesni kovos su klimato kaita veiksmai, jie veikiau buvo linkę ginti laisvąsias rinkas ir kurstyti nostalgiškus jausmus penktojo ir šeštojo dešimtmečio Britanijai.
„The Daily Express“ yra vienas iš atviriausiai abejojančių klimatologija, išgarsėjęs publikacija su antrašte „100 priežasčių, kodėl pasaulinis atšilimas yra natūralus“. „The Sun“ spausdino „Breitbart News“ straipsnių autoriaus Jameso Delingpole‘o skiltis, kuriose dėl klimato kaitos buvo kaltinama Europos Sąjunga.
Dabar „The Daily Express“ vykdo kampaniją dėl mokestinių lengvatų saulės baterijoms, tuo tarpu „The Sun“ siūlo patarimus skaitytojams, kaip mažinti savo anglies pėdsaką. J. Delingpole‘o straipsnių laikraštyje nebeliko.
Dienraščiai teigia, kad permainas paskatino suvokimas, jog jų skaitytojai vis labiau nerimauja dėl pasaulinio atšilimo.
Naujausios rinkos tyrimų įmonės „YouGov“ apklausos rodo, kad Jungtinės Karalystės gyventojai šiuo metu labiau nerimauja dėl aplinkos saugumo nei dėl nusikaltimų ar imigracijos. Viena spalį atlikta apklausa nustatė, kad 56 proc. žmonių, balsavusių už „Brexit“, nori, kad Jungtinė Karalystė būtų lyderė pasaulio kovoje su klimato kaita. Vyriausybei ruošiantis Glazge (Škotija) surengti pasaulines derybas dėl klimato kaitos, problemos suvokimas gilėja.
Leidinių parama B. Johnsono žaliajai kampanijai gali paskatinti stipresnių politikų palaikymą, kaip kad yra buvę anksčiau per „Brexit“ ir per rinkimus. Žiniasklaidai nėra paprasta pakeisti žmonių nuomonę vienokia ar kitokia tema, bet ji gali sutvirtinti esamus požiūrius per kartojimą, sakė J. Painteris. Klimato kaitos atveju, bulvariniai dienraščiai tampa geru barometru, rodančiu, kaip keičiasi viešoji nuomonė Jungtinėje Karalystėje, ir ženklu, kad ji, galimas dalykas, ir toliau judės ta kryptimi.
Tas faktas, kad B. Johnsonas vadovauja dešiniajai konservatyviajai partijai, kurią tradiciškai remia tokie dienraščiai kaip „The Daily Express“ ir „The Sun“, be abejo, padeda. Jie sveikino jį kaip vieną iš „Brexit“ varomųjų jėgų, ir jų parama jo vykdomai klimato kaitos politikai tam tikra prasme yra natūralus tokios politikos tęstinumas.
Kartu iš dalies keičiama ir verslo strategija, sakė J. Painteris. Besitraukianti spausdintinių leidinių skaitytojų auditorija dienraščiui „The Daily Express“ reiškia, kad redaktoriai savo dėmesį turi labiau nukreipti į interneto erdvių skaitytojus, kurie paprastai yra jaunesni ir labiau rūpinasi ekologinėmis problemomis. („The Sun“ nebeskelbia savo tiražų rodiklių.) Stiprėjantis konkuravimas su naujomis skaitmeninės žiniasklaidos platformomis, tokiomis kaip „Vice“ ir „Huffington Post“, kurios skaitytojams siūlo dosnų straipsnių aplinkosaugos tema asortimentą, taip pat didina spaudimą tradiciniams leidinimas neatsilikti.
„The Daily Express“ – vienas iš karščiausių JK pasitraukimo iš ES šalininkų – dabar vykdo kampaniją dėl „žaliojo Brexit“. Pernai spalį „The Sun“ pasitelkė vieną iš savo geriausiai žinomų ir kontraversiškiausių priemonių skaitytojų dėmesiui pritraukti. Jis publikavo TV realybės šou žvaigždės Daniellos Sellers nuotrauką, kaip savo „puslapio 3 modelį, nuspalvintą vien žaliais dažais, šalia teksto, kuriame tvirtinama, jog kova su klimato kaita „nereikalauja nuversti kapitalizmo, kad ir ką sakytų ekologinio judėjimo aktyvistų minia“.
Nors jų žinutė dėl klimato kaitos gal ir pasikeitė, kitos esminės vertybės išliko. Abu dienraščiai fokusuoja savo dėmesį į tai, koks svarus gali būti individų indėlis ir laikosi kiek nacionalistinio požiūrio į taršos mažinimą. Tokia šios temos traktuotė skiriasi nuo kairiųjų pažiūrų leidinių, tokių kaip „The Guardian“ ar „Independent“, kurie šiame kontekste didesnį akcentą skiria tarptautiniam bendradarbiavimui ir pasaulinių rinkų vaidmeniui.
Pasikeitęs tonas suerzino kai kuriuos aplinkosaugininkus, kurie apkaltino laikraščius veidmainiškumu; anot jų, pastarieji leidiniai daug metų koneveikė klimato politiką. Dale Vince‘as, kuris įkūrė švarios energijos tiekėją „Ecotricity“ ir padėjo dienraščiui „The Daily Express“ kurti savo žaliąją kampaniją, tvirtina, jog geriau vėliau nei niekada.
„Nemanau, kad yra svarbu, kokia partija, kokie laikraščiai, kokios bendrovės lipa į šį laivą, - sakė jis. – Turėtume pasveikinti už pastangas kiekvieną iš jų. Iš tiesų, kuo ilgiau jie tam spyriojosi, tuo geresnio rezultato galima tikėtis, kai jie atsitokėja ir prisijungia prie žaliojo klubo.“