„Praėjusiais metais iš ir į Lietuvos oro uostus buvo 2081 privatus skrydis. Privačios aviacijos rinka auga apie 6.7% kasmet, čia įeina visos susijusios paslaugos, tuo tarpu skaičiuojama, kad privačių skrydžių skaičius išaugs 10% per artimiausius 5 metus“, – prognozuoja Vilma Vaitiekūnaite „Skyllence“, aptarnaujančios privačius skrydžius Vilniaus oro uoste, vadovė.

Pasak vadovės, Vilniaus oro uostas dirba ištisą parą visas savaitės dienas ir orlaivius priima bet kuriuo paros metu, tame tarpe ir privačius. Vakarų Europoje, ypač Prancūzijoje, Šveicarijoje oro uostai uždaromi nakčiai ir skrydžiai nėra aptarnaujami (taikomos išimtys spec. skrydžiams, kaip kariniai, valstybiniai, medicininiai) dėl triukšmo. Miestai plečiasi ir oro uostai tampa miesto dalimi, tad naktį dėl triukšmo ribojamas oro eismas. Tokiu atveju nei komerciniai, nei privatūs skrydžiai negali būti aptarnaujami. Ypač griežtai tai veikia Vokietijoje – nesvarbu kas vyksta, kas esi ir kiek gali sumokėti – išimčių nebus. Kai kurie oro uostai nedirba naktimis dėl personalo trūkumo arba dėl mažo oro eismo srauto, tačiau jei poreikis yra – išimtys taikomos už papildomą mokestį.

Bazinė orlaivio aptarnavimo kaina gali priklausyti nuo orlaivio svorio.Tas geriausiai atsispindi komercinių orlaivių aptarnavime. Kuo daugiau sveria orlaivis, tuo daugiau kainuoja aptarnavimas.

Su privačiais orlaiviais kainos priklauso ir nuo oro uosto. Tarkim, Nicoje orlaiviui nusileidus jis nuvažiuoja iki tam tikros vietos, kur privalo išjungti variklius. Toliau antžeminio aptarnavimo įmonė su specialiąja technika nutempia orlaivį į jo parkavimo vietą, ir lygiai taip pat išskrendant – su visais keleiviais vėlgi orlaivis tempiamas iki taško, kur gali įjungti variklius ir judėti link pakilimo tako. Šios visos paslaugos, galutiniam vartotojui kaip ir perteklinės ir jokios naudos neduoda, tačiau jis privalo jomis naudotis ir už jas mokėti. Taip yra, vėlgi dėl triukšmo ir ypatingai intensyvaus orlaivių eismo oro uoste. Tuo tarpu, Vilniaus oro uoste to nėra, dėl ko atitinkamai – pigiau. Taip pat įtakos turi orlaivių parkavimo kainos. Kuo užimtesnis oro uostas, tuo brangiau jame parkuoti orlaivį, taip pat kuo ilgiau orlaivis parkuojamas, tuo brangiau kainuoja parkavimas su kiekviena oro uoste praleista para.

Orlaiviai nuomojami skrydžio valandomis, t.y. nuo orlaivio pajudėjimo iki sustojimo. Privataus skrydžio valandos kainos vidurkis apie 10000-12000 eurų ir priklauso nuo nemažai faktorių. Tarkime, Lietuvos klientai dažnu atveju už skrydžio valandą moka daugiau, nes į skrydžio valandos kainą yra įskaičiuotas ir orlaivio priskridimas iš kitų oro uostų, nes Lietuvos oro uostuose neturime bazuojamų orlaivių. Todėl keleivis skrisdamas iš Londono į Vilnių ir atgal už skrydį mokės mažiau, nei keleivis skrisdamas iš Vilniaus į Londoną ir atgal.

Tačiau tai suteikia ir privilegijų.

„Turbūt reikėtų pradėti nuo to, kad tai yra keliavimo būdas. Pradedant tuo kad gali pasirinkti kur, kad ir kokiu orlaiviu nori išvykti. Galima pasirinkti išvykimo ir atvykimo laiką, prisiderinti kelionę prie savo planų, keisti kelionės kryptį jai vykstant. Jau nekalbant, kad nėra apribojimų bagažui, keliauti su gyvūnais, paskutinę minutę pridėti keleivių ir praktiškai neturėti papildomų kaštų, rinktis maistą ir gėrimus, kokius nori. Galų gale, galima lėktuve rūkyti, tiesa už papildomą mokestį, nes paskui reikės tuos kvapus išvalyti“, – sako V. Vaitiekūnaite.

Vilma Vaitiekūnaitė

Oro uostuose privačius orlaivius dažniausiai aptarnauja atskiri terminalai, kur nereikia į oro uostą atvykti prieš keletą valandų ir eiti per patikras su bendra keleivių mase, galima savo automobiliu atvykti iškart prie orlaivio, arba jus atskiras transportas nugabena iki orlaivio.

Žiūrint iš patogumo pusės, tai Vilnius labai patrauklus – oro uostas veikia visą parą, todėl tiek atskristi, tiek išskristi labai patogu ir paprasta. Nedidelis ir neapkrautas, tad net paskutinės minutės skrydžius labai lengva aptarnauti. Nuo Vakarų Europos skiriamės tuo, kad už VIP terminalą reikia mokėti papildomai, vakarų Europoje už VIP terminalą papildomai mokėti nereikia.