Kodėl amerikiečių ir lietuvių požiūris į verslą skiriasi?
E. Aleksandravičius, VDU profesorius ir istorikas, DELFI laidoje „Atsakingas požiūris“ kalbėdamas apie skirtingą lietuvių ir amerikiečių požiūrį į verslą, atkreipė dėmesį į pastariesiems nuo vaikystės diegiamą atsakomybę už savo gyvenimą, būtinybę verstis savarankiškai.
„Amerikiečiai žino, kad reikia kaip nors verstis, kurti kokį nors savo verslą ir kurti jį greitai. Visi amerikiečių vaikui išvardinti herojai bus tie, kurie pradėjo viską nuo nulio. Pavyzdžiui, kas pirkdamas bandelę, pjaudamas ją per pusę, pardavinėdamas po pusę ir taip po vieną pinigėlį uždirbdamas, kas kokį parkingą organizuodamas. Amerikiečių mentalitetui verslas ir poreikis verstis asmeniškai yra visiškai akivaizdi tapatybės plotmė: šitaip gyventi yra dora“, – tvirtino istorikas.
Paklaustas, ar toks požiūris gali būti susijęs su Amerikoje vyraujančiomis protestantiškosiomis religijomis, profesorius teigia, kad, nepriklausomai nuo to, ar skirtingi amerikiečiai būtų katalikai, ar protestantai, į verslą jie žiūrės panašiai.
„Požiūris į verslą, į doro gyvenimo kelią yra panašus. Esmė ta, kad vis tiek doras ir prasmingas gyvenimas prasidės nuo tavo asmeninio pasirinkimo ir veiksmo, paremto sava atsakomybe. Kitaip sakant – reikia verstis pačiam“, – tikino istorikas.
Smulkūs Lietuvos verslininkai savęs neįvertina
E. Aleksandravičius, kalbėdamas apie verslininkus Lietuvoje, pastebėjo, kad besiverčiantys smulkiu verslu, ypač dirbantys turguje ar garažuose, į save žiūri su nusivylimu. Pasak istoriko, nors jie yra verslūs ir savimi besirūpinantys žmonės, jaučiasi menkesni nei stambieji verslininkai.
„Aš pats baisiai mėgstu vaikščioti po turgų, nuvažiuoju daržovių ir kartais susiduriu su žmonėmis, kurie tuo užsiima, yra visiškai šviesūs, tačiau tuo savo menkumu yra tarytum įskaudinti. Nors jie kartais yra ir guvūs, apsišvietę, ir lygiai taip pat kaip bet koks kitas „Google“ prasimušėlis gyvena, žino apie daiktus, jų kainas ir kitas prasmes“, – kalbėjo istorikas.
Tačiau, pasak profesoriaus, to priežastis slypi mūsų pasąmonėje. „Jeigu Numavičius (DELFI – Nerijus Numavičius) – tai jau padangėje, o jei žmogus, turguje prekiaujantis mažais kiekiais, tai jau beveik žemiau krapų. Bet gi jie abu yra prekybininkai. Man jie yra panašūs. Jie abu yra žmonės, kurie suvokia, kad niekas nieko jiems neprivalo duoti, kad jie patys privalo rūpintis savimi, jog netaptų našta kitiems“, – teigė E. Aleksandravičius ir pridūrė, kad šią skirtį suformuoja tik sukaupto kapitalo dydis ir turtas.
Lietuvišką verslą demonizuojame
Laidos vedėjas, žurnalistas Rimvydas Valatka, kalbėdamas apie verslo indėlį kuriant valstybę, pastebėjo, kad, priešingai nei Vakaruose, mūsų šalyje verslininkai yra demonizuojami – laikomi gobšiais, grobuoniškais, mažiau orientuotais į darbuotojų gerovę.
„Jeigu spręstume apie gyvenimą iš vadovėlio, atrodytų, kad Lietuvą, kurios 30-ąsias laisvės atkūrimo metines minėsime kitais metais, sukūrė politikai, intelektualai, šiaip žmonės. Jei paklausytume amerikiečių, jie šalia Vašingtono ar Franklino visada paminės Rokfelerius, Morganus, Fordus“, – kalbėjo jis. Pasak vadėjo, atrodo, kad mes nenorime matyti, jog Lietuvą galimai kūrė ir kapitalistai.
Tačiau, pasak E. Aleksandravičiaus, svarbų vaidmenį kuriant mūsų valstybę turėjo ir verslas, tiek stambusis, tiek ir smulkusis, nepamirštant dirbančiųjų turguose ar garažuose. Vis dėlto, to nepastebime, nes viską užgožia mūsų neigiamas požiūris į verslą.
„Tas negatyvus požiūris į verslą, perversiškas santykis: viena vertus – visi norėtų praturtėti, kita vertus – tam tikra pagieža atžvilgiu tų, kurie jau praturtėjo. Jei tu nespėjai, o kitas spėjo, jis yra blogietis. Per tą neigiamą požiūrį yra nesuprantama, kad kapitalizmo moralė irgi egzistuoja, net jei ta jo prigimtis yra grobuoniška. Ir vilkas ne visus drasko“, – kalbėjo jis.
„Atsakingas požiūris“ – tai iniciatyva, kuria siekiama pažinti ir įvertinti įmones, prisidėjusias prie gerovės kūrimo Lietuvoje. Jei žinote verslą, kurio mažesni ar didesni darbai prisidėjo prie pokyčių mūsų šalyje, įvertinkite jo pastangas ir indėlį. Atsakingą įmonę ir jos darbus nominuokite vienoje iš septynių kategorijų „Atsakingas požiūris“ puslapyje.