„Reklamos srities įmonių mokami atlyginimai buvo didžiausi iš čia aptariamų grupių. Tačiau jeigu pasižiūrėsime įdėmiau, pamatysime, kad iš tiesų šioje srityje didžiausi atlyginimai yra mokami farmacinių bendrovių atstovybių darbuotojams, – atkreipia dėmesį „Creditreform Lietuva“ verslo analitikė Alina Bočkienė. – Jos paprastai registruoja savo veiklą kaip reklaminę, kadangi veiklos pobūdis dažniausiai yra ne tiesiog didmena ar produktų platinimas, bet produktų įvedimas į rinką – rinkodaros ir panaši veikla, susijusi su reklama. Tad būtent šios įmonės („Pfizer“, „Merck“, „Novartis“ ir kitos) išsiskiria ypač aukštais atlyginimais, gerokai viršijančiais Lietuvos vidurkį.“
Analitikės teigimu, „Pfizer“ atlyginimų rekordo priežastys, matyt, suprantamos kiekvienam, girdėjusiam apie pirmąją vakciną nuo COVID-19.
Pasak jos, tolimesnės tope išsirikiavusios įmonės, kurios teikia įprastas reklamos paslaugas, taip pat gali pasigirti nemažais atlyginimais net ir šio ypatingo laikmečio kontekste: „Iš dalies, šios įmonės laikosi puikiai dėl ypač augusio skaitmeninės reklamos poreikio bei elektroninės prekybos bumo. Didelės reklamos kompanijos yra itin priklausomos nuo turimų didelių klientų metų biudžetų planavimo ir atitinkamai skiriamos lėšų dalies reklamai.“
„Lyginant su kitomis šalimis Lietuvos ekonomikos būklė praėjusiais metais buvo viena geriausių, tad ir vartotojų lūkesčiai išliko neblogi. Todėl galime tikėtis, kad reklamos sektoriui šie metai neatsilieps pavėlavusiu krizės efektu ir šio sektoriaus įmonės laikysis neblogai. O tai leis ne tik nestabdyti atlyginimų augimo, bet ir jį didinti“, – komentavo A. Bočkienė.
Po šoko – atsigavo
Tuo tarpu viešųjų ryšių ir komunikacijos kompanijos per karantiną buvo kiek sutrikusios, nes iš pradžių jų pajamos akivaizdžiai krito.
„Tačiau praėjus pirminiam šokui ir pamačius, kad su virusu galima gyventi, reikalai atsistatė ir šiuo metu šios įmonės turi pakankamai darbo, tad ir atlyginimams turi reikiamų pajamų“, – tokiomis išvadomis pasidalijo A. Bočkienė.
Ji atkreipė dėmesį, kad nemažai viešųjų ryšių kompanijų užsiima ir reklama, kitaip tariant, šios dvi veiklos neretai persidengia, todėl minėtos kompanijos sutinkamos tiek viešųjų ryšių, tiek reklamos paslaugų įmonių topuose.
Viešųjų ryšių poreikis tik augo
Lyderio pozicijose atsidūrusio „Publicum“ valdybos pirmininkas, „Havas“ partneris Baltijos šalyse Ričardas Jarmalavičius pirmiausia patikino, kad „Publicum“ ir antroje pozicijoje esanti „Publicum FComm“ („Publicum Financial Communications“) yra dvi atskiros ir visiškai autonomiškai veikiančios bendrovės.
Lyderiaujanti Lietuvos strateginės komunikacijos agentūra „Publicum“ yra Prancūzijos kapitalo įmonė, kurios kontrolinį akcijų paketą valdo pasaulinė komunikacijos grupė „Havas“.
O štai 2008 m. įkurta „Publicum Financial Communications“, rinkoje veikianti „Publicum FComm“ vardu, yra pirmoji ir vienintelė specializuota finansinės komunikacijos įmonė Baltijos šalyse. Kontrolinis „Publicum FComm“ akcijų paketas priklauso agentūros direktoriui Vaidotui Vyšniauskui.
R. Jarmalavičiaus teigimu, pandemijos sukelti iššūkiai verslui tik didino strateginės komunikacijos poreikį.
„Pastaraisiais metais drastiškai kito ir visuomenės lūkesčiai, ir verslo sąlygos. Todėl žymiai sumažėjo tradicinės komunikacijos veiklos poreikis – standartinių pranešimų ir gražių paveikslėlių apie puikius rezultatus, – komentavo dosniausias savo srities darbdavys. – Tačiau svarbiausi dalykai nesikeitė – vieni verslininkai siekė išsaugoti savo lyderystę, kiti naudojosi proga ir jos siekė. Ir būtent tokiems tikslams siekti buvo itin svarbi profesionali strateginė komunikacija.“
Pasak jo, „Publicum“ komanda efektyviausia yra tada, kai kartu su verslo vadovais kuria strateginius sprendimus verslo tikslams siekti. Tuo tarpu jų įgyvendinimas „iš vienų rankų“ užtikrinamas visame pasauliniame „Havas“ tinkle galiojančiais aukščiausiais standartais, metodais ir įrankiais.
„Todėl „Publicum“ paslaugų poreikis pandemijos laikotarpiu tik didėjo ir apie darbuotojų prastovas negalėjo būti net kalbos. Priešingai – nuolat tik plečiame ir stipriname komandą“, – sakė viešųjų ryšių ir komunikacijos įmonės vadovas.
Tarp didžiausių „Publicum“ klientų šiuo metu yra „Samsung“, „Tele2“, „Iki“, „Kesko Senukai“, „Neste“, „Idavang“, „Pieno centras“, „Idex“, „Grigeo“, „Tez Tour“, Inovatyvios farmacijos pramonės asociacija, kitos Lietuvos bei tarptautinės kompanijos.
Praėjusiais metais „Publicum“ apyvarta viršijo 3 mln. eurų.
Tinkamu laiku užšoko ant bangos
„Tarptautinio veiklų klasifikatoriaus kodas „Interneto vartų veikla“ savyje slepia ne tik mums gerai žinomus internetinius portalus, tokius kaip Delfi.lt, 15min.lt ar lrt.lt, bet ir kompanijas, kurios negalėtų būti priskirtos žiniasklaidai.
Ne viena žiniasklaidos bendrovė bent jau pandemijos pradžioje pranešė mažinanti atlyginimus, o leidžiančių popierinius laikraščius ar žurnalus lieka vis mažiau, tuo tarpu interneto vartai, skirti elektroninei prekybai, pandemijos metu suklestėjo. Tai puikiai atsispindi ir pateikiamame dešimtuke“, – komentavo „Creditreform“ analitikė.
Pasak jos, logiška, kad interneto portalų veiklos srityje didžiausiais atlyginimais išsiskiria bendrovė „Google Lithuania“, priklausanti pasaulinei korporacijai. Tačiau verta pastebėti, kad Lietuvoje tai maža įmonė, turinti vos 10 darbuotojų.
„Taip pat atlyginimais išsiskiria e. parduotuvių katalogą valdanti bendrovė „Trobos“. Verta pažymėti, kad ši įmonė visiškai nauja – įkurta praėjusių metų vasarą, Taigi, tai yra puikus pavyzdys, kuomet, pasinaudojus išaugusia paklausa ir tinkamu laiku užšokus ant bangos, galima neblogai išplaukti“, – sakė pašnekovė.
Elektroninio prekybos centro startas – itin sėkmingas
Nedaugelį mėnesių rinkoje veikiančios ir vos 13 darbuotojų įdarbinusios bendrovės Trobos.lt vadovas Andrius Ladauskas informavo, kad ši rinkos naujokė yra „Vilniaus prekybos“ dukterinė kompanija.
Pasak jo, pagrindinis Trobos.lt tikslas – sukurti unikalią paslaugą, kai vienu pristatymu atvežamos labai įvairių kategorijų prekės valandos tikslumu. Trobos.lt savo partneriams siūlo „viskas įskaičiuota“ paketą – e. parduotuvę, įrankius prekėms surinkti, klientų aptarnavimo centrą, pristatymo tą pačią dieną ir grąžinimo paslaugą bei bendrą e. komercijos išmanymą. Tuo metu prekybininkas gali koncentruotis į savo tiesioginę veiklą.
„Trobos.lt sėkmingai startavo ir jau užaugo iki veikiančio elektroninio prekybos centro. Šiuo metu čia prekiaujama daugiau nei 20 parduotuvių prekėmis, o per artimiausius mėnesius parduotuvių skaičių planuojame padvigubinti. Matome, kad kuo daugiau jungiasi parduotuvių, tuo daugiau sulaukiame pirkėjų. Nemaža jų dalis grįžta apsipirkti dar kartą“, – komentavo šios e.parduotuvės vadovas.
A. Ladauskas informavo, kad prekės kol kas pristatomos tik Vilniaus miesto ribose, tačiau jau artimiausiu metu prekes iš Trobos.lt galės užsisakyti pirkėjai iš visos Lietuvos.
Paklaustas, kodėl buvo pasirinktas toks pavadinimas, elektroninio prekybos centro vadovas, pakomentavo, kad žodis trobos turi tam tikrą simboliką, – tai kas yra paprasta ir jauku, tai kas yra po vienu stogu.
Tarp televizijos ir radijo – akivaizdžios žirklės
„Tarp televizijų ir radijo stočių atlyginimų skirtumai ir atotrūkis bene didžiausi. Jei sąrašo viršuje esanti „All Media Lithuania“ , kitaip – TV3 grupė, moka didžiausią vidutinį atlyginimą (apie 5 tūkst. eurų), tai sąrašo apačioje esančių radijo stočių vidutinis atlyginimas nesiekia nei 800 eurų“, – komentavo „Creditreform“ analitikė.
Ji atkreipė dėmesį, kad tarp didesnius atlyginimus mokėjusių įmonių yra ir turinčius nemažas atidėtas skolas „Sodrai“, ir patekusių į Valstybinės mokesčių inspekcijos administruojamą nukentėjusių nuo COVID-19 sąrašą, ir gavusių subsidijas nukentėjusiems nuo koronoviruso.
Delfi.lt informuoja, kad šis tyrimas buvo atliktas pasitelkus tarptautinį tarptautinį veiklų klasifikatorių „NACE“ todėl į topus pateko ne vien tik realiai reklama, interneto vartais ir panašiai užsiimančios kompanijos.
Pagal šį veiklų klasifikatorių viešųjų ryšių ir komunikacijos reitinge įšoko personalo paieškos kompanija „People LINK“, kuri savo darbuotojams per keturis šių metų mėnesius mokėjo vidutinį 3754 eurų atlyginimą. Tačiau viešieji ryšiai šios kompanijos veikloje užima tik nežymią dalį, todėl buvo nuspręsta į šį reitingą jų neįtraukti.