Kaip tampama vadovu ir kokią palaikymo sistemą jam turėtų suteikti organizacija, pranešime spaudai pasakoja „Oxylabs“ personalo verslo partnerė Smiltė Narkovičiūtė.
Pasak ekspertės, organizacijos vadovui svarbu būti universaliam ir gebėti ne tik planuoti, organizuoti bei koordinuoti komandos darbą, bet ir atstovauti organizacijos kultūrą, komunikuoti viziją bei tikslus, ugdyti darbuotojus bei valdyti pokyčius. Toks vadovas skatina komandas siekti vis geresnių rezultatų ir kurti draugišką darbo aplinką. Tačiau norint, jog komandos lyderis gebėtų atlikti visas šias funkcijas, svarbu suteikti tinkamas galimybes šiuos įgūdžius įgyti bei lavinti.
Svarbu tinkamai paruošti specialistą vadovo pozicijai
Stipri vadovų grandis įgalina komandas pasiekti vis geresnių rezultatų, tuo pačiu kuriant gerbūvį darbuotojams. Anot McKinsey 2022 m. apklausos „Great attrition, Great attraction 2.0“, „blogas vadovas“ vis dar yra nurodomas kaip viena iš trijų pagrindinių išėjimo iš darbo priežasčių. Augančioms organizacijoms tai ypač svarbu, nes dažnai komandos lyderiu tampa prieš tai specialisto poziciją užėmęs darbuotojas, neturintis vadovavimo patirties.
S. Narkovičiūtė pabrėžia, jog būtina atsižvelgti, kad tapimas vadovu yra nelengvas iššūkis. Ką tik lyderiu tapęs darbuotojas komandos valdymo patirties turės įgyti per praktiką, todėl svarbu vadovaujamą darbą pradedančiam žmogui sukurti tinkamas sąlygas ir galimybę mokytis.
„Ugdymo programa turėtų būti ruošiama atsižvelgiant į organizacijos lyderio profilio kompetencijas, siekiant jas stiprinti. Labai svarbu nustatyti, ko tikimasi iš vadovų bei mokymų programos, kokie keliami tikslai prieš pradedant ugdymo procesą. Specialistas, tapdamas vadovu patiria tam tikrą psichologinį virsmą – iki šiol atsakęs tik už savo darbą, tampa komandos lyderiu, atsakingu už visos grupės rezultatą. Todėl svarbu ne tik koncentruotis į teorinius ir praktinius mokymus, tačiau ir tinkamai paruošti darbuotoją emociškai“, – sako ekspertė.
Ji priduria, jog organizacijose svarbu naujam vadovui sukurti patikimą aplinką, kurioje galėtų klausti bet kokių kylančių klausimų, išgirsti kito patirtis, ar sulaukti palaikymo bei paramos situacijose, su kuriomis susiduria pirmą kartą. Čia ypač pasitarnauti gali mentorius – kitas vadovas, kuris irgi augo iš specialisto į komandos lyderį bei demonstruoja gerus rezultatus, yra puikus gyvas pavyzdys, iš kurio jaunasis vadovas gali semtis patirties.
Kaip palaikyti vadovų motyvaciją tobulėti?
„Neretai vadovai praranda motyvaciją tobulėti ar perdega, kai pradeda dirbti naujoje pozicijoje tam nepasiruošę bei neturėdami reikiamos paramos sistemos. Negalime tikėtis, kad naujas komandos lyderis intuityviai gebės valdyti komandą, o tuo labiau, jei iš specialisto rolės kyla karjeros laiptais į vadovo rolę. Todėl labai svarbu žmogui suteikti mokymus, paramą, gaires, kad startavus vadovo pozicijoje jaustųsi jau tvirčiau ir teoriją galėtų pradėti taikyti praktikoje. Ne mažiau svarbus naujo vadovo – ar patyrusio, ar visai šviežio – įvedimo procesas bei aiškūs keliami tikslai“, – pasakoja S. Narkovičiūtė.
Specialistė pabrėžia, kad nereikėtų tikėtis, jog stiprūs pagrindai ar įpročiai susiformuos per pusdienį ar dieną: „Patirtis rodo, jog geriausią rezultatą suteikia mokymai, kuriuos sudaro keli susitikimai, o jų metu vadovai turi galimybę išklausytą teorinę medžiagą pritaikyti praktikoje – išbandyti žinias grupinėse užduotyse, o tarp mokymų sesijų grįžę į darbo aplinką, su savo komanda taikyti tai, ką išmoko“, – tvirtina personalo verslo partnerė.
Anot S. Narkovičiūtės vadovams, kaip ir įprastiems organizacijos darbuotojams, svarbu paaiškinti mokymų vertę. Anot jos, nepakanka užrašyti komandos lyderį į mokymus ir tikėtis, jog jis bus šimtu procentu susidomėjęs. Svarbi vidinė žmogaus motyvacija dalyvauti mokymuose, todėl personalo verslo partneriai ar departamentų vadovai su darbuotoju turi aptarti mokymų galimybę asmeniškai ir kartu išsikelti individualius tikslus.
Kokių savybių ieškoti būsimuose vadovuose?
Organizacijoje siekiant ugdyti sėkmingus vadovus svarbu atsižvelgti į asmenines būsimų komandos lyderių savybes: „Svarbu, jog kiekvienas darbuotojas, o tuo labiau vadovas, pasižymėtų stipriu noru siekti rezultatų, nuosavybės ir atsakomybės jausmu, iniciatyvumu, gebėjimu dirbti komandoje, džiaugtis ir švęsti jos pasiekimus, tačiau nekeltų savęs aukščiau kitų“, – pasakoja „Oxylabs“ personalo verslo partnerė.
Ji priduria, jog gebėjimas prisiimti atsakomybę, aukštas emocinis intelektas ar orientacija į rezultatą gali padėti tapti vadovu lengviau, tačiau, įdėjus pastangų ir pritaikius tinkamą ugdymo programą, kiekvienas gali išsiugdyti šias savybes ir siekti vadovaujamo darbo.