„Kultūra strategiją suvalgo pusryčiams, – byloja garsioji legendinio vadybos konsultanto Peterio Druckerio frazė. Bet ką jis iš tiesų turėjo omenyje?
Paprastai tariant, tai reiškia, kad netgi jei ir skirsite visas įmanomas pastangas strategijai, tai nebūtinai paskatins augimą. P. Druckeris neabejoja, kad daug geresnį pagrindą būsimai sėkmei turi stipria kultūra pasižyminti kompanija. Tokioje kompanijoje darbuotojus vienija panašūs įsitikinimai, tikslai ir veiklos principai.
Dar tik pradedančioms verslą kompanijoms, ypač toms, kuriose yra visai nedaug darbuotojų, kultūros formavimas ir diegimas yra žymiai paprastesnė užduotis. Kompanijos įkūrėjai savąją geros darbo kultūros idėją sustiprinti ir įtvirtinti gali kasdien asmeniškai bendraudami su darbuotojais.
Tačiau, kompanijai augant, gyvybingos ir prasmingos kompanijos kultūros išlaikymas tampa vis sudėtingesne užduotimi, mat kinta tikslai, o darbuotojų ratas plečiasi – taip reaguojama į augančią paklausą.
Sparčiai augančiai kompanijai „AND Digital“ taip pat teko atidžiai apmąstyti, kaip tinkamai įveikti kai kuriuos iš šių iššūkių. Tačiau, kaip leidiniui „Entrepreneur“ pabrėžia jos įkūrėjas ir vadovas Paramjitas Uppalis, laikantis į žmones orientuoto požiūrio kompanijai pavyko pritraukti nuostabių, smalsių ir ypatingų darbuotojų ir juos išlaikyti bei užtikrinti, kad kompanijoje būtų puoselėjama gyva ir energinga kultūra.
Jis pateikia keletą dalykų, į kuriuos reikia atsižvelgti kuriant išties galingą kompanijos kultūrą.
Iškelkite keletą bendrų tikslų
Kultūra gali pasireikšti įvairiomis formomis, tačiau plačiąja prasme tai yra kompanijos įsitikinimai ir elgesys, nulemiantis, kaip jos darbuotojai sąveikaus ir judės pirmyn. „AND Digital“ atveju kompanija išsikėlė Didelius Rizikingus Ambicingus Tikslus (DRAT arba BHAGs angliškai), padedančius įkvėpti kolegas ir puoselėti bendrą augimo mentalitetą.
Bendrų tikslų išdėstymas trumpais atskirais teiginiais padeda užtikrinti, kad kiekvienas darbuotojas supranta esantis kažko didesnio nei jis pats dalis. Be to, tai įgalina darbuotojus suvokti, jog kasdienis jų įnašas visados yra vertinamas ir reikšmingas. Čia ir slypi tikroji kultūros formavimo esmė.
Kultūros už pinigus nenusipirksi
Geros kompanijos kultūros už pinigus nenusipirksi. Kultūra nėra investavimas į naujausią ir madingiausią biuro įrangą ar, tarkime, stalo futbolą arba kompanijos barą, tokiu būdu siekiant stimuliuoti kultūros pojūtį.
Tikrasis kelias į įmonės kultūrą apima autentišką aplinką, kuri užtikrinama darbuotojams ir suteikia jiems prieigą prie įrankių, švietimo ir išteklių, reikalingų tam, kad būtų galima kurti naujoves, dalintis idėjomis bei siekti savo karjeros ir gyvenimo tikslų, tuo pačiu metu įgyvendinant darbdavio tikslus. Sukūrusi aplinką, kurioje darbuotojai gali būti labiau patenkinti darbu, kompanija visados nueis žymiai toliau, nei kada nors nueitų pasitelkdama tik „madingą“ įrangą.
Formuokite lankstumu pasižyminčią kultūrą
Kiekvienam verslui svarbu užtikrinti, kad jo kultūros neapimtų sąstingis, kad, darbuotojams augant ir mokantis, vystytųsi ir pati kultūra. Gera kultūra yra lanksti verslo ir žmonių poreikių atžvilgiu. Tokia kultūra privalo apimti įvairovę, būti įtrauki ir aktyviai priimti naujas idėjas bei mąstymo būdus.
Galiausiai, progresyvios įmonės kultūros puoselėjimas, kaip ir verslo auginimas, nėra linijinis procesas. Nors ir norima, kad kiekvienas laikytųsi tam tikrų pagrindinių principų, lygiai taip pat siekiama paskatinti žmones galvoti skirtingai, užduoti klausimų ir nebijoti kartais ryžtis tam tikriems nutrūktgalviškiems sprendimams.
Nė viena šiuolaikinė sėkmės istorija nebuvo sukurta remiantis griežta, grubia, diktatoriška kultūra. Tarkime, „Apple“ aktyviai ragino savo darbuotojus ir klientus laikytis drąsaus, ambicingo, pašėlusio, nutrūktgalviško, išskirtinio požiūrio. To esmę galima įžvelgti dabar jau legendine tapusioje 1984-ųjų „Superbowl“ reklamoje, prasidėjusioje žymiąja fraze „Už bepročius“ („Here’s to the crazy ones“).
Ne visos kompanijos rinksis rizika išsiskiriančią kultūros spektro pusę. Svarbiausia, kad kiekviena įmonė atrastų savo unikalų požiūrį. Tačiau bet kuri kultūra privalo vystytis apgalvotai ir atidžiai, kad išliktų įtrauki, aktuali ir įkvepianti.
Išeikite už verslo ribų
Progresyvios kultūros ugdymas ir palaikymas iš tiesų reiškia perteklinių verslo mąstymo sluoksnių panaikinimą, kad į darbuotojus būtų galima žvelgti kaip į tai, kas jie iš tiesų yra: žmonės.
Tiesiog būtina suprasti žmones emociniu lygmeniu. Domėkitės jų siekiais ir troškimais. Išsiaiškinkite, kas juos domina ir motyvuoja, sužinokite, kuo jie gyvena pasibaigus darbo valandoms. Jeigu su žmonėmis elgiamasi kaip su paprasčiausiais reikmenimis, jie laikomi vadinamaisiais „ištekliais“, kuriuos reikia panaudoti, tai žemina, nužmogina ir smarkiai sumažina tiek atskirų asmenų, tiek komandų energiją ir motyvaciją.
Kompanijoje „AND Digital“ kiekvienam darbuotojui priskiriamas ne tik oficialus jo pareigų pavadinimas, bet ir tai, kas vadinama „AND pavadinimu“ („and“ reiškia „ir“). Šis papildomas įvardijimas yra sukurtas tam, kad pripažintų, jog mes, kaip žmonės, turintys savo unikalius pomėgius ir siekius, esame lygūs.
Tarkime, vadovo „LinkedIn“ paskyroje jis įvardijamas kaip „AND Digital“ „Įkūrėjas IR Gurmanas“ („Founder AND Foodie“). Tokiu būdu pagerbiama jo aistra mėgautis įvairiausių virtuvių skanėstais ir gyventi vietovėje, garsėjančioje geriausiais Jungtinės Karalystės restoranais. Be to, „AND Digital“ yra ne tik kompanija, kurioje darbuojasi daugiau nei tūkstantis UX dizainerių, debesų kompiuterijos inžinierių ar produkto vadovų. Šioje kompanijoje taip pat darbuojasi „ambicingi tapytojai“, „šaunūs dizaineriai“, „literatūros karalienės“ ir „disko dievaitės“.
Šie AND titulai ne tik padeda užsimegzti pokalbiui tarp kolegų, bet yra ir puiki galimybė klientams bendrauti su realiu žmogumi, o ne su jo pareigomis. AND pavadinimų esmė yra sukurti autentiškus ir žmogiškus ryšius tarp kolegų ir su klientais. Užmegzdami šiuos gyvybiškai svarbius ryšius žmogiškuoju lygmeniu kompanijos darbuotojai yra tikri, kad jų įmonės kultūra visados bus orientuota į žmogų.
Galinga augimo paskata
Visi patarimai, kuriais pasidalijo „AND Digital“ vadovas, turi vieną bendrą vardiklį: visi jie apima darbuotojų poreikių iškėlimą į svarbiausią vietą. Jeigu kompanija gali paversti savo misija taip elgtis kiekvieno savo verslo aspekto atžvilgiu, ji sulauks atlygio: kompanijos, kuri gali atlaikyti bet kokį iššūkį, išspręsti bet kokią problemą, ir priemonių, leidžiančių įgyvendinti organizacijos viziją.
„AND Digital“ kompanijai pavyko įrodyti žodžio „ir“ galią ir pademonstruoti, kad ambicinga, į augimą orientuotą kompanija taip pat gali išlaikyti gyvą, energingą, palaikančią kultūrą.