Daugelis įmonių į užsienio rinkas žengia dėl kelių veiksnių, tačiau viena pagrindinių priežasčių yra noras didinti pardavimus geografiniu mastu, rašoma pranešime žiniasklaidai. Kita dažna praktika Vakarų Europoje, kurią pradeda naudoti ir Lietuvos įmonės, – paslaugų centrų steigimas. Nors kiekvienas verslas turi savo specifines priežastis, pasak logistikos įmonės „Girteka“ paslaugų pertvarkos vadovo Andriaus Talačkos, ieškant atsakymų, koks yra verslo plėtros sėkmės receptas, esminis klausimas, į kurį reikia atsakyti, – kokius iššūkius norima išspręsti.

Įvardijus konkrečias priežastis ir norimus pasiekti tikslus, atitinkamai reikėtų sukurti aiškią ir detalią strategiją.

„Girteka turi ambicingą augimo strategiją, tačiau norint plėsti tam tikrus veiklos skyrius Lietuvoje logistikos sektoriui iškyla sunkumų konkuruojant su bankais, startuoliais ar kitomis technologijų įmonėmis. Todėl 2022 m. Sakartvele nusprendėme steigti paslaugų centrą ir spręsti kvalifikuotų darbuotojų trūkumo iššūkį“, – teigė A. Talačka.

Andrius Talačka

Darbo kultūra

Vykdant plėtrą kitoje valstybėje ir ieškant naujų darbuotojų, labai svarbu atkreipti dėmesį į kultūrinius skirtumus. Kiekvienoje valstybėje jie yra skirtingi, tad būtina atitinkamai išanalizuoti šalies, kurioje norima plėstis, kultūrinius bruožus ir tai atliepti įmonės vidaus kultūroje.

Pasak paslaugų pertvarkos vadovo, vidinę įmonės kultūrą svarbu stiprinti padedant vietos vadovams, kad naujai į rinką įžengusia įmone patikėtų vietiniai specialistai. „Vidinė kultūra yra vienas mūsų pagrindinių orientyrų, tad pradėję plėtrą nusprendėme ieškoti vietinio žmonių ir organizacijos kultūros (ang. Head of People and Culture) vadovo, kuris jau turi patirties tarptautinėse įmonėse, tačiau lygiai taip pat būtų artimesnis darbuotojams iš kultūrinės perspektyvos. Naujojo paslaugų centro augimo sėkmę lėmė strategiškai pasirinkta ekspatė, kuri tuo metu gyveno JAV ir buvo pasirengusi grįžti į Tbilisį. Šis sprendimas padėjo pritraukti darbuotojų ir juos išlaikyti. Nuo paslaugų centro įsteigimo pradžios darbuotojų skaičius išaugo per šimtą penkiasdešimt, o minėta žmonių ir organizacijos kultūros vadovė buvo paskirta užimti vadovaujančios direktorės pareigas“, – komentavo A. Talačka.

Vietos partnerių pagalba

Vietos partneriai ne tik praverčia renkant informaciją, bet ir padeda suprasti politines rizikas, verslo klimatą šalyje, susipažinti su vietos valdžios atstovais. Visi šie dalykai yra svarbūs norint artimiau susipažinti su skirtingomis bendruomenėmis ir suprasti kertinius dalykus, požiūrį ir šalies planus, kurie gali turėti įtakos verslui. Tačiau, nepaisant vietos partnerių kuriamos vertės, pirmiausia svarbu juos tinkamai pasirinkti, atsižvelgiant į tai, kokią pagalbą jie gali suteikti ir ar jų patirtis atlieps turimus lūkesčius dėl įmonės plėtros ir padės įgyvendinti tikslus.

Analizuodami šalies rinką, nesugebėsite jos pažinti kaip vietiniai. Tad būtina rasti partnerius, užsienio investicijas skatinančias agentūras, kurie pagelbėtų atsakyti į esminius klausimus ar išspręsti iškeltą problemą. „Nereikia bijoti papildomų investicijų kokybiškai informacijai surinkti, pavyzdžiui, rinktis didžiojo ketverto (ang. Big Four) verslo konsultantų paslaugas. Ne visos šalys detalią ir reikiamą informaciją verslo plėtrai pateikia savo interneto svetainėse, o reikiamą medžiagą gali būti sudėtinga rasti viešai prieinamuose kanaluose. Pasamdyti vietos partneriai greičiau ir efektyviau gali prieiti prie reikiamos informacijos ir ją pateikti, kad į rinką būtų įžengta sėkmingai“, – pasakojo „Girtekos“ paslaugų pertvarkos vadovas.

Darbuotojų pritraukimas ir jų išlaikymas

Siekiant pritraukti vietos talentų, reikia suformuluoti pridėtines vertes, kurios trauktų prisijungti prie naujai į rinką įžengusios įmonės, pavyzdžiui, konkurencingas atlygis ir pridėtinės vertės, tokios kaip mokymai, papildomas draudimas ar vertę kuriantis darbas. „Tiek Tbilisyje, tiek kitose šalyse, kuriose veikia „Girteka“, darbuotojams siūlome tas pačias bazines pridėtines vertes, siekiant užtikrinti vienodą darbdavio vertės pasiūlymą. Tačiau atsižvelgiant į kiekvienos rinkos specialistų lūkesčius, papildomai siūlome ir pridėtines vertes, aktualias konkrečios rinkos talentams. Todėl ir Sakartvele būsimiems darbuotojams rinkome pridėtines vertes, kurios išskirtinai reikšmingos šioje rinkoje ir yra patrauklios vietos talentams. Norėdami sėkmingai pritraukti darbuotojus, pasitelkėme vietinius kanalus, skleidžiant informaciją apie įmonę, pabrėžiant tarptautiškumą, įmonės stabilumą, dydį ir kilmę“, – papildė A. Talačka.

Dažniausiai įmonės pirmuosius darbuotojus siunčia būtent iš savo valstybės – jie perduoda žinias naujiems darbuotojams, nes darbo specifika, įmonės struktūra ir strateginiai tikslai jiems jau gerai pažįstami. Šie darbuotojai dažniausiai būna paslaugų centro ambasadoriais, nes dirbdami su vietiniais kolegomis jie greitai perpranta, jų kultūrą, pačius žmones ir mato jų įmonei kuriamą vertę. Plėtrai įsibėgėjus, A. Talačka skatina nepamiršti darbuotojų, likusių įmonės pagrindiniame biure: „ Nederėtų pamiršti kolegų, kurie dirba Lietuvoje. Paslaugų centro atidarymas yra didelis pokytis visiems, tad svarbu išlaikyti vieningumą ir nuolat priminti, kad esame viena įmonė, neskirstyti kolegų į „mes“ ir „jie“, nes nuo to kenčia efektyvumas ir bendra darbuotojų gerovė.“