Tvarumo kelią besirenkančios, klientų spaudžiamos ar į akcijų biržą įšokusios įmonės rimtai pasiryžta atidžiau rinktis tiekėjus, o tam tikrų etiškumo ar tvarumo standartų neatitinkančioms įmonėms pasilieka teisę pasakyti sudie. Lietuvoje Tiekėjų etikos kodeksus yra įsivedusi jau ne viena įmonė. O visai neseniai tokį dokumentą pasitvirtino ir akcijų biržoje listinguojama „Ignitis grupė“. Ji tapo pirmoji viešojo sektoriaus įmonė, kelianti aukščiausius standartus savo tiekėjams. O kodeksas tiekėjams įsigaliojo nuo šių metų liepos.
„Ignitis grupės” pirkimų vadovė Inga Macijauskienė teigia, kad Tiekėjų kodeksas padės pasiekti sau keliamus darnumo ir kitus tikslus. „Todėl siekiame stiprinti tvarų bendradarbiavimą su tiekėjais, skatinant teisėtą, profesionalią ir sąžiningą verslo praktiką, apimančią aplinkosaugos, socialinės atsakomybės ir verslo etikos tikslus“, – komentavo ji.
Siunčia ženklą rinkai
Portalui Delfi pasiteiravus, kokius namų darbus teko įmonių grupei atlikti, prieš pasitvirtinant Tiekėjų etikos kodeksą, bendrovės atstovė teigė, kad vienas svarbiausių užduočių buvo grupės viduje susitarti, kokios nuostatos turi būti taikomos tiekėjams.
„Rasti bendras nuostatas nėra paprasta, nes įmonės, jų veiklos sferos, tiekėjai skirtingi, tad turėjome rasti bendrus vardiklius ir sutarti, kaip kad anksčiau buvome sutarę dėl grupės darbuotojams taikomo etikos kodekso. Galutinį sprendimą priėmė kodeksą patvirtinusi „Ignitis grupės“ valdyba“, – kalbėjo I. Macijauskienė.
Teigiama, kad Tiekėjų etikos kodeksas yra aiškus signalas rinkai, kad būtina peržvelgti savo veiklą ir įvertinti, ar ji yra tvari, atitinka socialinės atsakomybės ar verslo etikos standartus.
Į klausimą, ar pasitvirtinus Tiekėjų etikos kodeksą, teks atsisakyti jo standartų neatitinkančių tiekėjų, „Ignitis grupės“ pirkimų vadovė teigė kol kas nežinanti.
„Šiuo metu konkretaus tiekėjų skaičiaus, kuris neatitinka kodekso reikalavimų, negalime įvertinti. Tačiau labai svarbu, kad mes siekiame ne tiesiog atsisakyti tiekėjų, o priešingai – stengiamės dirbti drauge ir pradėti jiems atitikti standartus“, – sakė pašnekovė.
Kartu papildydama, kad reikalavimas tiekėjams laikytis etikos kodekso taikomas ne nustatyti konkrečias elgesio normas, bet formuoti vertybinį elgesio lūkestį tiekėjams aplinkosaugos, socialinės atsakomybės ir verslo valdymo srityse.
„Ignitis grupės“ Tiekėjų etikos kodekse numatyti verslo elgesio standartai, kurių laikymosi ir net viršijimo tikimasi iš visų tiekėjų. Pavyzdžiui, tiekėjas turi mažinti neigiamą įtaką aplinkai, stengtis, kad jo kuriama produkcija pasižymėtų aplinkai palankiomis savybėmis visą jos gyvavimo laikotarpį.
Taip pat kodekse numatyti socialinės atsakomybės, kaip žmogaus teisių, darbo sąlygų, darbuotojų saugos ir sveikatos, reikalavimai.
„Pavyzdžiui, iš tiekėjų tikimės, kad jis turi aiškią kovos su visų formų korupcija politiką ir nedalyvauja jokios formos neteisėtuose susitarimuose ar kituose mechanizmuose, kurie apriboja griežtą sąžiningą konkurenciją. Taip pat, kad tiekėjas siekia mažinti priklausomybė nuo gamintojų ar tiekėjų, kurie neatitinka europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų“, – dalijosi I. Macijauskienė.
Griežčiausių veiksmų neskuba imtis
Jau metus galiojantį Tiekėjų etikos kodeksą turi ir „Maxima Grupė“. Kaip pasakojo „Maxima LT“ generalinė direktorė Jolanta Bivainytė, įsivesti tokį kodeksą paskatino, išplatinus grupės vertybinių popierių emisiją, įstojimas į Jungtinių Tautų Organizacijos „Pasaulinį susitarimą“, kuris paremtas Tiekėjo elgesio kodeksui aktualiai žmogaus teisių, darbo jėgos, aplinkos apsaugos ir antikorupcijos principais.
„Kodekso nuostatos, jame išdėstyti veikimo principai yra tapę daugelio organizacijų gyvenimo dalimi. Tiesiog po kodekso priėmimo jie tapo formalizuoti ir atsispindi sutartyse su mūsų partneriais. Mūsų tikslas – su verslo partneriais kurti konstruktyvius ir abipusiai naudingus ryšius. Su savo tiekėjais dirbame abipusio pasitikėjimo principu ir susitarimų pagrindu. Visų pirma, patys tikimės, kad mūsų tiekėjai elgiasi sąžiningai, laikosi aukščiausių etikos standartų ir visų atitinkamų teisės reikalavimų savo veiklos srityse“, – aiškino pašnekovė.
Pasiteiravus, ar dėl Tiekėjų etikos kodekso teko atsisakyti jau egzistuojančių partnerysčių J. Bivainytė teigė, kad kilus klausimams grupės įmonės neskuba imtis griežčiausių veiksmų, neturėdami visos informacijos: „Visada kreipiamės ir išsiaiškiname situaciją, gauname prašomus dokumentus, sertifikatus, sutinkame pasikalbėti“.
Kaip pasakojo „Maxima LT“ vadovė, atskirų deleguotų žmonių, kurie tikrintų, ar tiekėjai atitinka jiems numatytą kodeksą, nėra.
„Pasirinkdami partnerius visose grandyse – tiek prekių tiekimo, tiek paslaugų pirkimo – ir pasirašydami su jais sutartis, supažindiname su kodeksu, vertiname, ar partneriams yra priimtini kodekso principai. Kaip ir numatyta kodekse, tikimės, kad patys tiekėjai elgtųsi etiškai, profesionaliai ir praneštų apie Elgesio kodekso standartų pažeidimus bei apie grėsmę, kad jie bus pažeisti“, – aiškino ji.
Mato, kad atsiranda naujos varžybos tarp verslų
Kokie sunkumai kyla bandant užtikrinti, kad Tiekėjų etikos kodeksas nebūtų tik formalus susitarimas? Čia J. Bivainytė teigė, kad kodekse yra daug moralinių, vertybinių dalykų, kuriuos sunku pamatuoti.
„Tarkime, sąžiningas, etiškas ir profesionalus elgesys. orios ir pagarbios darbo aplinkos sukūrimas. Tačiau yra ir daugybė dalykų, kurie gali būti aiškiai pamatuojami: darbo atlygis, darbo sąlygos, sauga, lygios galimybės, priverstinio ir vaikų darbo nebuvimas, kyšių netoleravimas, atsakomybės už poveikį aplinkai prisiėmimas“, – pavyzdžiais dalijosi įmonės vadovė.
„Maxima LT“ generalinė direktorė komentavo, kad pokytis tvarumo link jaučiamas ir iš pačių tiekėjų iniciatyvos: tobulėjant technologijoms, kinta verslui keliami reikalavimai, formuojasi nauji žmonių įpročiai.
„Kartais atrodo, kad tvarių sprendimų paieška net virto tam tikromis varžybomis, kas rinkoje pasirodys geriau. Mūsų nuomone, šiuo klausimu svarbiausia nepasiduoti spaudimui ir priimti ilgalaikę naudą aplinkai turinčius, ne trumpalaikius ar tiesiog gražiai skambančius tvarius sprendimus“, – akcentavo ji.
Iššūkių pasitaiko
Savo ruožtu, telekomunikacijų bendrovė „Telia“ aukštus standartus tiekėjams taiko pasitvirtinęs Tiekėjų etikos kodeksą nuo 2014 m.
„Telia“ pirkimų ekspertė Aušra Vingienė teigia, kad kodekso taikymo pradžioje ir dabar pasitaiko iššūkių pristatant tiekėjams jo reikalavimus
„Tiekėjų etikos kodeksas yra sudedamoji ir privaloma sutarties tarp „Telia“ ir tiekėjo dalis. Tad, jau atrankos metu būsimi tiekėjai supažindinami su sutartiniais dokumentais. Jei reikia, visuomet ieškome kompromisų ir juos randame, diskutuojame, padedame suprasti šio dokumento ir įsipareigojimo svarbą, tikslus“, – kalbėjo ji.
Kaip pasakojo telekomunikacijų įmonės atstovė, sutartyse su tiekėjais yra numatyta nuostata, kuri leidžia inicijuoti sutarties nutraukimą, jei tiekėjas nesilaiko kodekso.
„Tačiau pirmiausia visuomet ieškome galimybių, kaip pakelti tiekėjo sąmoningumą, ugdyti jį tvarumo srityse“, – pridėjo A. Vingienė.
Nepaisant to, kad Tiekėjų etikos kodeksas galioja visiems partneriams, pašnekovė pripažįsta, kad bendradarbiaujant su daugybe, skirtinguose srityse ir šalyse veikiančių tiekėjų, kur užtikrinti žmogaus ar darbuotojo teises, aplinkos apsaugą sunku, visada išlieka rizika, kad tiekėjai gali nesilaikyti ir neatitikti nustatytų kodekso reikalavimų.
„Telia“ turi teisę patikrinti Kodekso laikymąsi bendraujant su tiekėjais sutarties įgyvendinimo laikotarpiu, atliekant auditus, tiekėjų įsivertinimą. Po to atitinkamai sudaromi veiksmų planai situacijai gerinti, tobulinti. Auditus atlieka kompetentinga „Telia“ specialistų komanda – tiekėjų etikos kodekso auditoriai bei kitų susijusių sričių kolegos (pvz. darbų saugos, aplinkosaugos). Kartais auditai atliekami ir kartu su išorės auditoriais“, – reziumavo ji.