Lietuvoje galiojančiame Tabako kontrolės įstatyme labai aiškiai įvardijama, kad parduoti į tabako panašius gaminius draudžiama, todėl toks Skandinavijoje ir kitose Vakarų šalyse priimtinas produktas, kaip nikotino pagalvėlės (kuriose nėra tabako), Lietuvoje oficialiai dar neprieinamos.
Prekystaliuose nėra, o po jais apstu. Įsigyti nikotino pagalvėles šešėlinėje rinkoje nėra jokių kliūčių. Kaimyninėse šalyse produktas reguliuojamas, be Estijos, Latvijos, produktas prieinamas suaugusiems vartotojams Jungtinėje Karalystėje, JAV ir Čekijoje.
Ekonomikos ir inovacijų ministro sudaryta darbo grupė, kurios užduotis buvo įvertinti teisinio reglamentavimo poreikį nikotino pagalvėlėms atsirasti Lietuvos rinkoje, savo darbą jau baigė, tačiau jos pasiektos išvados vis dar niekaip neatsispindi teisinėje sistemoje. Pasiekta, „reguliuoti, o ne drausti“ išvada pandemijos kontekste tampa trečiaeiliu klausimu?
Bet šešėlio problema pandemijos laikotarpiu išlieka. Šiuo metu nelegalioje rinkoje (atsisiunčiant paštu, įsigyjant turguose, internetu ir kt.) galima įsigyti nikotino pagalvėlių – tai vienas sparčiausiai populiarėjančių nikotino produktų. Nikotino pagalvėlės (kuriose nėra tabako) savo dydžiu ir išvaizda panašios į tradicinį švedišką kramtomąjį tabaką, tačiau jose nėra tabako ar netgi jo kvapo.
Nikotino pagalvėlės pasaulyje žinomos jau daugiau nei 20 metų, Lietuvoje jau yra plačiai prieinamos nelegalios prekybos ir juodosios rinkos prekiautojų dėka. Todėl tokie produktai turi labai plačią vartotojų bazę ir yra lengvai pasiekiami socialiniuose tinkluose. O prekyba ten niekaip nereguliuojama, todėl kontroliuoti kas ir kokius produktus perka – beveik neįmanoma.
Vis daugiau Europos Sąjungos valstybių narių šiuo metu taip pat kuria nikotino pagalvėlių produktų kategorijos reguliavimą. Kirtus šiaurinę Lietuvos sieną, nikotino pagalvėlių legaliai galima įsigyti parduotuvėse ir degalinėse, skaičiuojama, kad Lietuvoje (net ir legaliai negalint pardavinėti) šios kategorijos prekės jau sudaro apie 0,5 proc. visos tabako gaminių rinkos.
Nikotino pagalvėlių teisinis reglamentavimas padėtų įvesti aiškius kriterijus pirkėjų amžiui, pardavimo vietoms, įteisintų įspėjamuosius ženklus ir legalizuotų produktą, kuris ir šiuo metu yra prieinamas vartotojams, nors ir nelegaliai.
Pagrindiniai neigiami klestinčios šešėlinės rinkos padariniai yra ne tik mokestinių pajamų praradimas, bet parduodamų produktų kontrolės nebuvimas bei nekontroliuojama pirkėjų amžiaus riba, kadangi kontrabandininkams internete nerūpi, ar prekę perka suaugęs, ar nepilnametis. Šių produktų teisinis reglamentavimas suteikia dvi galimybes – papildomos pajamos biudžetui ir šešėlio mažinimas.