Šiandien pakalbėsiu apie sutelktinio finansavimo (crowdfunding) platformų teikiamas galimybes. Kas tai per paukštis?

Paprasčiausias apibūdinimas – tai internetinė globali smulkių privačių investuotojų bendruomenė, iš kurios jūs savo verslui galite pritraukti plėtrai, augimui ar naujos paslaugos vystymui būtino kapitalo. Lygiai taip pat jūs galite tapti ir smulkiuoju investuotoju, jei platformose randate įdomių verslų ar projektų, ieškančių finansavimo.

Tokios globalios crowdfunding platformos, kaip Kickstarter, Indiegogo ar Crowdcube, pasaulyje veikia jau virš dešimt metų. Jos sprendžia esminę problemą – jaunam startuoliui padeda pritraukti kapitalo nevykdant akcijų pardavimo investuotojams. Nes tai sudėtingas procesas.

Tiesa, daugelis sutinka, kad šių platformų vystymasis galėjo būti ir spartesnis. Bent jau taip galvojome iki pandemijos. Nemažai kas buvo pradėjęs abejoti jų teikiamomis galimybėmis – per mažai pritraukto kapitalo, per daug nebaigtų investavimo raundų...

Aš žvelgiu į šį sektorių kiek kitaip. Matau jį ne tik kaip kapitalo pritraukimo galimybę, bet ir kaip tam tikrą globalaus marketingo įrankį, kuris padeda sudominti investuotojus ne tik tose platformose, bet ir už jų ribų.

Tikiu crowdfunding’u ir dėl to, kad globalus ekonomikų užsidarymas 2020-aisiais paskatino greitai augančius ir kapitalo ištroškusius technologijų verslus ieškoti naujų finansavimo formų, ir tai daryti pirmiausiai internetu. Jei jau didieji Silicio slėnio rizikos kapitalo fondai dėl investicijų su startuoliais derasi internetu, kodėl to negali daryti visi likę?

Augimas tik prasideda

Visai neseniai šios rinkos lyderis Kickstarter paskelbė, kad sėkmingai pasiekė 6 mlrd. USD kapitalo fondą, kurį per šią platformą smulkieji investuotojai investavo į daugiau kaip 200 tūkst. projektų. Tiesa, tai palyginti nedidelio rizikos kapitalo fondo metinis investicijų portfelis. Manau, kad šių platformų augimo potencialas dar ateityje.

Šiandien rinkos tyrėjai prognozuoja, kad per ateinančius 4-5 metus globali sutelktinio finansavimo rinka kasmet augs mažiausiai po 15% ir jau 2025 m. pasieks apie 200 mlrd. USD verę. Vien šis skaičius parodo, kad sutelktinio kapitalo smulkių investuotojų rinkoje atsiras kelis kartus daugiau, nei jo yra šiandien.

Viena pagrindinių priežasčių tokioms optimistinėms prognozėms – nuolat auganti globali naujų startuolių rinka, didėjanti socialinių tinklų įtaka vartotojų rinkoms ir technologijų verslams bei ortodoksinio požiūrio į kapitalo pritraukimą silpnėjimas.

Pažvelkime į viską nuosekliai. JAV ir Europos šalių statistika rodo, kad pandemija gerokai paskatino naujų, smulkių verslų steigimus. Pripratę prie nuotolinio darbo, žmonės tapo savarankiškesni, drąsiau ėmė dėlioti nuosavo verslo planus.

Štai JAV statistikos biuro duomenimis, pernai per pandemiją valstijose registruota beveik dvigubai daugiau naujų verslų nei per metus iki pandemijos. Didžiausiose Europos ekonomikose – 20-30% daugiau.

Visi šie nauji verslai – pagrindinė sutelktinio finansavimo platformų rinka. Naujo verslo įkūrėjas niekada neis pas tradicinį banką prašyti paskolos, nes jis jau žino iš savo buvusio darbdavio, kad net ir didžiosios kompanijos sunkiai gauna paskolų verslui vystyti.

Dar daugiau – absoliuti dauguma naujai „iškeptų“ pandeminių verslininkų JAV ir Europoje yra gerai internetą ir socialinius tinklus įvaldę ir jų privalumus puikiai išmanantys aktyvūs vartotojai. Daugumai jų socialiniai tinklai jau seniai nėra tik laisvalaikio praleidimo vieta. Socialiniai tinklai jau tapo efektyviais darbo, partnerių, klientų ir kapitalo paieškos bei pritraukimo įrankiais.

Pelninga simbiozė

Vienas pagrindinių veiksnių, skatinančių sutelktinio finansavimo rinkos augimą, yra tai, kad ji naudojama kaip nemokama marketingo priemonė. Verslai tokiose platformose ir jų pagalba pradeda masyvias komunikacijos kampanijas, kurių patys vieni nepajėgtų įgyvendinti globaliu mastu.

Geriausiu paskutinio meto pavyzdžiu tapo agresyvi ir itin sėkminga Škotijos alaus gamintojo BrewDog crowdfunding kampanija, kurios paskutinio raundo metu, pasibaigusiu šiomis dienomis, iš smulkių investuotojų buvo sėkmingai pritraukta net 30 mln. GBP kapitalo!

Šis alaus gamintojas ir aludžių tinklo operatorius sėkmingai traukė kapitalą per sutelktinio finansavimo platformas jau nuo 2011 m., kuomet pirmą kartą paprastiems barų lankytojams suteikė šansą įsigyti 8% savo akcijų už 2 mln. GBP.

Nuo to laiko privatūs smulkieji investuotojai per crowdfunding platformą bendrai išpirko 25% bendrovės akcijų ir šiandien naudojasi įvairiais BrewDog lojalumo ir marketinginiais paketais kaip tikri verslo šeimininkai – gauna nemokamo alaus tinklo aludėse, dalyvauja akcininkų susirinkimuose, prisideda prie kompanijos aplinkosauginių iniciatyvų, žodžiu, jaučiasi visaverčiais BrewDog dalininkais.

Svarbiausia tai, kad BrewDog sutelktinio kapitalo pritraukimo kampanijose aktyviai išnaudoja socialinius tinklus komunikuodama savo vertybes, investavimo galimybes, tarptautinius savo alaus pasiekimus, kitas investuotojams ir vartotojams patrauklias naujienas.

Šios kažkada „nedidelės“ škotiško craft alaus bendrovės pardavimai 2019 m. viršijo 215 mln. GBP, joje dirbo 1767 darbuotojai, o į bendrovę bendrai investavę buvo 130 tūkst. lojalių jos klientų. Tiesa, kadangi bendrovė skelbia savo akcijų prospektą naujausiame crowdfunding raunde, žinome ir jos EBIDTA, kuri 2019 m. siekė 17 mln. GBP.

Taigi, akivaizdu – socialiniuose tinkluose aktyvėjant sutelktinio finansavimo kampanijoms, verslams ir vartotojams tapo lengviau ir patogiau dalintis informacija ir rinkti lėšas verslo plėtrai.

Telkti verta

Pandemija buvo visiems mums skausminga ir sukrečianti. Tačiau jauniems ir ypač technologijas įvaldžiusiems verslams ji atvėrė naujas galimybes. Šiandien sutelktinis finansavimas yra viena iš tokių naujų priemonių finansuoti verslą, be to, tai galima padaryti neatsisakant nuosavybės tradiciškai organizuojant komplikuotus ir daug resursų reikalaujančius akcijų pardavimus.

Įvairūs sutelktinio finansavimo verslo modeliai, tokie kaip atlygio ar honoraru paremtas finansavimas, leidžia paprasčiau antrepreneriams įsigyti būtinų lėšų savo verslui pradėti. Kapitalo pritraukimas naudojant sutelktinį finansavimą užima mažiau laiko.

Jums tereikia pasirinkti sutelktinio finansavimo platformą, kuri geriausiai atitiktų kampanijos temą ir tikslą. Sekantis žingsnis – pasirengti kokybiško, patrauklaus komunikacinio turinio ir pradėti aktyviai juo dalintis su potencialiais jūsų verslo investuotojais.

Kūrybingai „sukalta“ reklamos kampanija socialiniuose tinkluose gali tapti jūsų naujo globalaus verslo plėtros pradžia, o apie šios srities sėkmės istorijas kalba daugybė Google šaltinių. Tik panaršykite.

Tad sėkmės pritraukiant kapitalo. O gal ir investuojant į naują telemedicinos startuolį iš Lietuvos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (7)