Nors Lietuvos sutelktinio finansavimo rinkos reguliavimas ir iki šiol buvo laikomas vienu pažangiausių Europoje, pradėjus taikyti Reglamentą visos ES mastu Lietuvos sutelktinio finansavimo platformoms atsivers daugiau galimybių veikti tarptautinėse rinkose ir pasinaudoti turimais konkurenciniais pranašumais. Be to, naujuoju Reglamentu bus siekiama dar labiau apsaugoti vartotojus bei neprofesionalius investuotojus.
Lietuvos platformoms suteiks pranašumą
Visų pirma, šis Reglamentas bet kurios ES šalies sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjams atvers kelią veikti visoje Bendrijoje. Be abejo, tam jų veikla turės atitikti naujojo Reglamento reikalavimus. Daugeliu atvejų sutelktinio finansavimo įmonėms tai reikš būtinybę atlikti nemažai namų darbų – pritaikyti savo veiklos modelį ir procesus pagal įsigaliojusias Reglamento nuostatas.
Šioje srityje išryškės potencialus Lietuvos įmonių pranašumas. Tam, kad galėtų veikti mūsų šalyje, sutelktinio finansavimo platformos ir iki šiol turėjo atitikti ganėtinai griežtus Lietuvos banko reikalavimus, o pastarieji nuo naujojo ES Reglamento skiriasi nedaug. Tai reiškia, kad jei sutelktinio finansavimo įmonės kitose šalyse turės savo procesus peržiūrėti iš esmės, mūsų šalies įmonėms daugelis naujojo ES Reglamento reikalavimų jau yra tapę kasdienybe, todėl kelias į kitas Europos rinkas taps atviras.
Reikalavimai griežtėja
Panašiai kaip šiuo metu Lietuvoje galiojantis sutelktinio finansavimo įstatymas, ES Reglamentas detaliai nurodo, kokią informaciją sutelktinio finansavimo paslaugų įmonė privalo pateikti galimiems investuotojams. Prieš teikdamos tam tikras investavimo ar skolinimo paslaugas, visos ES veikiančios sutelktinio finansavimo platformos privalės įvertinti kiekvieno konkretaus kliento žinias, patirtį, finansinę situaciją, investavimo tikslus bei galimų rizikų suvokimą. Tai padarius, klientas privalės būti informuotas, jeigu tam tikros investavimo paslaugos jam yra netinkamos, o prisiimama rizika yra per didelė.
Pavyzdžiui, viena iš Reglamento naujovių yra sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjų įpareigojimas periodiškai atlikti investuotojo galimybių toleruoti nuostolius iki 10 proc. jo grynojo turto vertės vertinimą – paslaugos teikėjas privalės su vertinimu supažindinti ir investuotoją. Be to, investuotojui nusprendus į vieną projektą investuoti sumą, viršijančią 1000 eurų arba 5 proc. nuo savo grynojo turto vertės (priklausomai kuri didesnė), toks investuotojas turės būti įspėtas ir įrodyti, kad supranta atitinkamą riziką.
Dar daugiau, Reglamentas numato galimybę investuotojui per keturias dienas apsigalvoti dėl konkrečios investicijos ir ją atšaukti nepatiriant jokių finansinių nuostolių. Reglamente taip pat numatomi reikalavimai sutelktinio finansavimo platformoms, kurios suteikia galimybę investuotojo lėšas skirtingiems projektams paskirti automatiškai, taip pat ir tiems teikėjams, kurie savo platformoje sudaro galimybę investuotojams pasiūlyti savo turimus vertybinius popierius antrinėje rinkoje.
Nauda finansavimo ieškančioms įmonėms
Daugelis Lietuvoje veikiančių sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjų nemažą dalį šių prievolių jau vykdo, todėl, norėdami pasiekti ES investuotojus ir pritraukti jų lėšas, jie patirs mažesnius operacinius ir atitikties užtikrinimo kaštus.
Sutelktinio finansavimo platformos jau dabar neretai pasirenkamos siekiant pritraukti investicijas plėtrai ar konkrečių projektų įgyvendinimui. Tikėtina, kad ateityje alternatyvaus skolinimosi poreikis tik augs. Juolab, kad toks finansavimo šaltinis įgalina įmones aktyviai reklamuoti konkrečią savo idėją bei gauti grįžtamąjį ryšį iš daugelio skirtingų investuotojų, o tai nuo šiol bus paprasčiau įgyvendinti ir skirtingose šalyse.
Naujasis Reglamentas Lietuvai taip pat suteiks didesnes galimybes į mūsų šalį pritraukti šios rinkos žaidėjus iš užsienio. Kaip jau minėta, Lietuvos bankas turi didelį įdirbį licencijuojant ir prižiūrint rinkos dalyvius. Šis įdirbis gali padėti pritraukti užsienio investicijas ir toliau plėtoti sutelktinio finansavimo sektorių. Tokių paslaugų teikėjams Lietuvos rinkoje tai reikštų išaugusią konkurenciją, tačiau jos naudą neabejotinai pajustų verslas. Savo ruožtu investuotojai galėtų rinktis iš didesnio rato sutelktinio finansavimo paslaugų teikėjų, todėl turėtų galimybes investuoti palankesnėmis sąlygomis.