Naujajame įstatyme yra numatyta nemažai pokyčių. Nuo šiol bus konkrečiai nustatyta, kokia informacija tiekėjų pasiūlymuose negali būti laikoma konfidencialia.
Tai – pagal įstatymus viešai skelbtina informacija, taip pat duomenys apie tiekėjo kvalifikaciją ir apie pasitelkiamus subrangovus. Be to, ir kita informacija negalės būti laikoma konfidencialia, jeigu tiekėjas neįrodys jos slaptumo.
Įstatyme įtvirtinama perkančiųjų organizacijų pareiga skaidyti pirkimo objektą į dalis ir sudaryti galimybes pirkimo dalyviams konkuruoti dėl skirtingų objekto dalių. Tik išimtiniais atvejais perkančiosios organizacijos galės neskaidyti pirkimo objekto dalių.
Taip pat yra nemažai pokyčių vertinant tiekėjų kvalifikaciją. Jeigu tiekėjas bus skolingas valstybei daugiau nei 50 Eur mokesčių, perkančioji organizacija turės sudaryti galimybes tiekėjui skolą padengti kvalifikacijos vertinimo metu. Jeigu tiekėjas skolą padengs – jis bus laikomas atitinkančiu keliamus reikalavimus.
Planuojama įtvirtinti reikalavimą, kad tiekėjas bus pašalinamas iš pirkimo, jeigu jis bus sudaręs konkurenciją iškreipiančių susitarimų su kitais tiekėjais – užteks, kad perkančioji organizacija surinks pakankamai duomenų, pagrindžiančių tokią aplinkybę.
Taip pat pašalinamas bus tiekėjas, kuris bus patekęs į interesų konflikto situaciją, t. y. kai nustatoma, kad komisijos nariai ar kiti asmenys turi asmeninį suinteresuotumą pirkimo rezultatu tam tikro tiekėjo naudai.
Tiekėjas, kuris buvo pašalintas iš pirkimo procedūrų dėl to, kad pateikė melagingą informaciją, vienerius metus negalės dalyvauti jokiame viešajame pirkime Lietuvoje.
Jeigu tiekėjas skųs perkančiosios organizacijos sprendimą teismui, tačiau teismas nepatenkins ieškinio, tokiu atveju vienerių metų pašalinimo iš visų viešųjų pirkimų procedūrų terminas bus skaičiuojamas nuo teismo sprendimo įsiteisėjimo.
Todėl melagingą informaciją pateikę tiekėjai, kurie buvo už tai pašalinti, bus skelbiami viešai.
Planuojama padidinti reikalavimai dėl juodųjų sąrašų. Nuo šiol bus privaloma pašalinti dalyvį, kuris yra patekęs į nepatikimų tiekėjų sąrašą.
Tokiame sąraše ūkio subjektas atsiduria, kai iš esmės pažeidžia sudarytą viešojo pirkimo sutartį ir tokią sutartį perkančioji organizacija nutraukia, taip pat kai teismas dėl netinkamai vykdomos sutarties perkančiosios organizacijos naudai iš dalyvio priteisia nuostolių atlyginimą.
Tokie tiekėjai trejus metus negalės dalyvauti jokiame viešajame pirkime. Be to, bus pašalinamas ir toks dalyvis, kuris nors ir nėra patekęs į nepatikimų tiekėjų sąrašą, tačiau jeigu jis buvo įsteigtas tam, kad išvengtų pašalinimo šiuo pagrindu.
Jeigu viešojo pirkimo procedūrų metu tiekėjas nebeatitinka tiekėjo pašalinimo pagrindų (pvz., tampa skolingas valstybei, pažeidė konkurenciją, padaro rimtą profesinį pažeidimą ir pan.), tiekėjas bus pašalinamas iš pirkimo.
Kvalifikacijos reikalavimai yra skirti ir tam, kad labiau paskatintų smulkų ir vidutinį verslą. Pavyzdžiui, perkančioji organizacija, nustačiusi tam tikrų metinių pajamų reikalavimą, gali reikalauti ne daugiau kaip du kartus didesnių metinių pajamų už pirkimo vertę.
Galiausiai, nuo šiol Viešųjų pirkimų tarnybos metodika dėl kvalifikacijos vertinimo bus ne rekomendacinio, bet privalomo pobūdžio.
Perkančiosios organizacijos privalės tikrinti, ar pasitelkiamų subrangovų atžvilgiu yra pašalinimo pagrindų, o jeigu subrangovai neatitinka kurio nors reikalavimo – tiekėjai turės galimybę pakeisti subrangovą į kitą (naują), kuris tokius reikalavimus atitiktų. Yra įtvirtintas tiesioginis perkančiosios organizacijos finansinis atsiskaitymas su subrangovais. Greta to, bus galima reikalauti, kad subrangovai solidariai atsakytų už pirkimo sutarties vykdymą.
Skatinamas ir ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijus. Nuo šiol tokie pirkimai privalės sudaryti ne mažiau kaip 30 procentų bendros perkančiosios organizacijos vykdomų viešųjų pirkimų vertės.
Galiausiai, yra sutrumpinamos ir ginčų nagrinėjimo procedūros – nuo šiol tiekėjai visas pretenzijas privalės pateikti per 10 kalendorinių dienų, o jeigu pirkimas supaprastintas – per 5 darbo dienas.
Bendra tendencija yra ta, kad naujuoju įstatymu nustatoma kiek liberalesnė tvarka tiekėjams dalyvauti viešuosiuose pirkimuose.
Daugeliu atvejų nebebus galima situacijų vertinti formaliai, o tiekėjams yra palikta daug galimybių net padarius tam tikrų klaidų jas operatyviai ištaisyti ir konkuruoti dėl pirkimo sutarčių sudarymo. Be to, nemažą postūmį suteiks didesni skaidrumo reikalavimai bei privalomai taikomas ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijus.
Naujasis įstatymas įsigalios nuo liepos 1 d.