Dar visai neseniai skaitmenizacija buvo pakankamai siauras fenomenas – nors apie ją kalbėta daug, tačiau revoliucinius pokyčius ji atnešė tik į tokias sritis kaip informacijos perdavimas, žiniasklaida, muzika ar knygų leidyba. Tačiau pastaruoju metu praktiškai visose srityse galima matyti skaitmenizacijos kuriamą transformaciją. Energetika ir komunalinės paslaugos – ne išimtis.
Nuo produkto prie paslaugos
Išmanūs energiją gaminantys ir vartojantys prietaisai, prisijungę prie interneto, tampa tinklo dalimi, kur galima laisvai dalintis informacija, reaguoti į tam tikras situacijas.
Ar įsivaizduojate į telefoną gaunamą žinutę, kuri informuoja, kad išeidami iš namų palikote įjungtą lygintuvą, bet neturite dėl to jaudintis, nes išmani sistema jį jau išjungė. Arba – skalbimo mašiną, kuri realiuoju laiku susisiekia su energijos tiekėjais, pasirenka pigiausią pasiūlymą ir savarankiškai atsiskaito už suvartotą elektrą? Arba – kaimyną, „supirkinėjantį“ viso kvartalo namų stogus dengiančių saulės elementų pagamintą energiją savo elektromobilio krovimui? Visa tai greitai gali tapti kasdienybe – jau šiandien pasaulyje vykdomi šimtai panašių bandomųjų projektų.
Kas yra šio progreso variklis? Vienareikšmiškai – orientacija į kliento poreikius. Kas yra svarbiau - įsigyti nuosavą automobilį ar visgi būti mobiliu – nusigauti iš taško A į tašką B tada, kai reikia? Ar namuose mums reikia termostato, ar komfortiškos temperatūros ir nedidelių energijos išlaidų?
Ateityje klientai galės pasirinkti individualius poreikius atitinkančias paslaugas. Vieni rinksis patogumą, kiti – galimybes pasigaminti energijos patiems ir prekiauti jos pertekliumi arba naudoti išskirtinai žalią energiją.
Kaip ir kitose srityse, taip ir energetikoje, pagrindinis prioritetas bus kliento poreikiai.
Jei anksčiau energetika, kalbant supaprastintai, buvo elektros gamintojų ir elektros linijų tinklas, tai ateityje ji taps grįsta individualiais sprendimais.
Kitaip sakant, pirksime ne kilovatvalandes ar kubinius metrus, o šviesą, šilumą, komfortą ir galimybę „būti prisijungus“ prie rinkos. Būtent rinkos platformos prieinamumas taps viena svarbiausių energetikos kompanijos funkcija – užtikrinti klientų įgalinimą pirkti, parduoti, keistis energija, priimti sprendimus realiame laike.
Investicijos į skaitmenizaciją – tarp prioritetų
Viso pasaulio energetikos įmonės ruošiasi šiai naujai energetikos erai. Pasaulinė tyrimų bendrovė IDC prognozuoja, kad 2019 m. pusė komunalinių paslaugų tiekėjų nukreips daugiau nei 5 proc. savo investicijų naujoms technologijoms ir daiktų internetui; kitąmet – 45 proc. tokių įmonių planuoja investuoja į novatoriškus sprendimus, skirtus vartotojų patirties gerinimui; o šiemet – net 70 proc. komunalinių paslaugų bendrovių ieškos specialistų, kurie būtini su skaitmenizacija susijusių paslaugų vystymui.
Diena, kuomet visas komunalines paslaugas turėsime savo išmaniuosiuose įrenginiuose, jau irgi ne už kalnų. Prognozuojama, kad 2020 m. 85 proc. kreipimųsi į energetikos kompaniją nereikalaus žmogiško kontakto ir bus išsprendžiami skaitmeniniais kanalais.
„Lietuvos energijos“ įmonių grupėje taip pat tam ruošiamės ir galvojame ne tiesiog apie elektros ir dujų tiekimą, bet apie sprendimus, kurie palengvintų klientų gyvenimą.