Panašu, kad dar iki šių metų pabaigos Europos Komisija „Google“ gali išrašyti dar vieną ir, labai tikėtina, vėl rekordinę sąskaitą. Komisija įtaria, kad „Google“ piktnaudžiavo dominuojančia padėtimi teikdama „AdSense“ paslaugą. „AdSense“ leidžia tinklalapių savininkams papildomai užsidirbti savo svetainėse patalpinant tekstinius, vaizdinius, video ar interaktyvius skelbimus, kurie yra orientuoti į svetainės turinį ir auditoriją ir yra generuojami paieškos sistemos. Šių skelbimų peržiūros ar paspaudimai generuoja pajamas tiek tinklalapio savininkui, tiek „Google“.
Komisija mano, kad „Google“ ribojo „AdSense“ paslaugos naudotojų galimybes savo svetainėse atvaizduoti ne tik „Google“, tačiau ir jos konkurentų administruojamus skelbimus, naudodama tokias priemones, kaip išimtinumo reikalavimas, „Google“ skelbimų prioritetinis atvaizdavimas ir būtinybė gauti „Google“ sutikimą prieš pradedant talpinti konkurentų administruojamas reklamas. Ši praktika tęsėsi net 10 metų, pradedant nuo 2006 m. ir, Komisijos nuomone, apribojo konkurentų galimybes naudoti ir vystyti su „AdSense“ konkuruojančias reklamos paslaugas, taip stabdant inovacijas ir dirbtinai mažinant pasirinkimo galimybes.
Trečioji „Google” byla iš esmės kelia tuos pačius klausimus, kaip ir ankstesnės dvi – kokia apimtimi dominuojantis ūkio subjektas gali teikti prioritetą savo paslaugoms ir interesams lyginant su konkurentų? Kodėl inovatorius, savo rankomis sukūręs naujas rinkas ir naujas paslaugas, turėtų savo inovacijos vaisius atiduoti konkurentams?
Europos Komisijos kryžiaus žygis prieš „Google“ rodo, kad „Google“ tapo savo pačios inovacijų auka – sukūrusi išskirtinės kokybės (nemokamą!) paslaugą, „Google“ yra baudžiama už tai, kad siekia šią paslaugą monetizuoti papildomų paslaugų pagalba. Bet kuris verslas nori, kad jo prekės ar paslaugos turėtų prioritetą prieš konkurentų, ypač kai jos siūlomos šio verslo sukurtoje platformoje.
Čia galimas palyginimas su parduotuve, kurioje vietoje savo prekių esi priverstas siūlyti konkurentų prekes. Tai nesuderinama su verslo logika. „Google“ „AdSense“ paslaugos naudotojai juk turi pasirinkimą – niekas nedraudžia naudoti konkurentų paieškos sistemų generuojamų skelbimų. Tačiau, ar kas bandėte kitas paieškos sistemas, nei „Google“?
Yra priežastis, kodėl nebandėte – jos siaubingos. Kodėl tuomet „Google“ yra baudžiama už išskirtinės kokybės paslaugas ir kodėl ji turi susigretinti su mažiau efektyviais ir žemesnės kokybės paslaugas teikiančiais konkurentais – vien dėl to, kad „Google“ savo pačios pastangomis tapo didele?
Klausimų daug, tačiau Europos Komisija nusiteikusi griežtai - technologijų sektorius yra akivaizdus Europos Komisijos darbotvarkės prioritetas ir Komisija jau nuveikė daug darbų siekiant pagerinti konkurenciją šioje itin dinamiškoje industrijoje.
Užtenka prisiminti elektroninės prekybos sektoriaus tyrimą, kurio metu identifikuotos problemos sprendžiamos imantis konkrečių priemonių – 2018 m. gruodžio 3 d. bus pradėtas taikyti geografinio blokavimo draudimo reglamentas, kuris draus elektroninėms parduotuvėms atsisakyti parduoti siūlomas prekes klientams, kurie gyvena kitoje valstybėje narėje. Po šios datos „Amazon“ ir kitų valstybių narių elektroninėse parduotuvėse nebeturėtume pamatyti užrašų „pristatymas į Lietuvą negalimas“ ir tai yra Komisijos nuopelnas.
Kiek teisiškai pagrįsti Europos Komisijos veiksmai „Google“ atžvilgiu parodys laikas – argumentų yra abiejose pusėse, tačiau „Google“ griežtai nesutinka su Komisijos metamais kaltinimais visose trijose bylose ir Komisijos sprendimus skundžia Europos Sąjungos Teisingumo Teismui, kuris ir nuspręs, ar „Google“ savo veiksmais visgi nusipelnė Europos Sąjungos biudžetą papildyti rekordinėmis sumomis.