Pagrindinės tokios amnestijos sąlygos – pateikti atitinkamo mokesčio deklaraciją (pajamas pagrindžiančių dokumentų pateikti nereikia) iki 2019 m. liepos 1 d. ir per 20 dienų nuo jos pateikimo sumokėti mokestį. Tačiau kokie yra teigiami ir neigiami šios vienintelės mokestinės amnestijos aspektai?

Pirmasis ir esminis teigiamas bruožas yra asmenų pajamų įsiteisinimas. Neabejotinai, kad dėl to naudos patirs tiek valstybė, kuriai bus sumokėti „pamiršti“ sumokėti mokesčiai, tiek sumokėję mokesčius asmenys, kuriems nereikės bijoti mokestinių patikrinimų ir reikalavimo sumokėti mokesčius su delspinigiais ir baudomis. Tai skamba labai gerai, įvertinus tai, kad nuo 2019 m. sankcijos už mokestinius pažeidimus sugriežtintos.

Antra, jeigu asmuo per 20 dienų nuo deklaracijos pateikimo negalės sumokėti nurodytų mokesčių, mokėtojo prašymu mokėjimas galės būti atidėtas iki dvejų metų, netaikant jokių palūkanų, baudų ir delspinigių.

Trečia, net mokesčių mokėtojai, deklaravę, tačiau nesumokėję mokesčių 2014–2018 metais, bus atleidžiami nuo visos arba likusios dalies apskaičiuotų, tačiau nesumokėtų arba neišieškotų delspinigių sumos.

Deklaravęs nesumokėtus mokesčius mokesčių mokėtojas taip pat pagerins savo rodiklius, pagal kuriuos mokesčių mokėtojas gali būti priskiriamas „patikimiems“ mokesčių mokėtojams. Toks mokesčių mokėtojas nebus įtrauktas į „rizikingųjų“, kuriuos bet kada gali atrinkti kontrolės veiksmams, sąrašus.

VMI taip pat nurodo, kad mokesčių mokėtojui nepasinaudojus vienintele atsiskleidimo galimybe ir VMI nustačius mokesčių įstatymų pažeidimus, dėl kurių netenkama patikimumo, mokesčių mokėtojas: praras teisę dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, neteks paramos gavėjo statuso, pablogės jo kreditavimo finansų įstaigose galimybės, jo tikrinamas laikotarpis bus 5 metai, kitų mokesčių mokėtojų – 3 metai, nustatyti pažeidimai bus viešinami.

Taigi, verslo subjektai ir gyventojai turėtų įvertinti vienintelę galimybę pasinaudoti mokestinės amnestijos privalumais. Tačiau nereikia pamiršti ir neigiamų tokios mokesčių amnestijos aspektų.

Visų pirma, nors VMI ir taiko mokestinę amnestiją, tačiau tokios amnestijos netaiko Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba. Vadinasi, išviešinus pajamas VMI, būtų privalu sumokėti atitinkamas privalomas valstybinio socialinio draudimo ar sveikatos draudimo įmokas ir nuo jų apskaičiuotus delspinigius, nes nuo jų apmokėjimo asmenys nėra atleidžiami).
Net esant galimybei pasinaudoti mokestine amnestija su anksčiau nurodytais privalumais, lieka neatsakytas klausimas, ar mokestinė amnestija bus pakankamai efektyvi ir paskatins atsiskleisti dideles pinigų sumas nedeklaravusius asmenis, kurie gali išsigąsti gresiančios baudžiamosios atsakomybės.
Deivis Valiulis

Antra, nuo delspinigių mokėjimo atleidžiami tik tie asmenys, kurie jų dar nėra sumokėję už 2014–2018 metus. Tačiau tokia amnestija neliečia asmenų, kurie už minėtą laikotarpį jau yra sumokėję delspinigius. Atitinkamai kyla klausimas dėl tokio skirtingo asmenų suskirstymo ir skirtingų taikomų sąlygų. Šioje situacijoje galime netgi kelti klausimą dėl atitikimo konstituciniam asmenų lygiateisiškumo principui.

Trečia aplinkybė, kuri verčia atsargiai vertinti mokesčių amnestijos teikiamas galimybes – šiuo metu nėra numatyta, kad deklaravus ir sumokėjus nesumokėtus mokesčius, negali būti taikoma baudžiamoji ar administracinė atsakomybė, pavyzdžiui, už nelegalų darbą ar neteisėtą praturtėjimą, kitas nusikalstamas veikas.

Įstatymo projekto dėl mokestinės amnestijos aiškinamajame rašte nurodyta, jog projektu nėra koreguojami baudžiamosios atsakomybės klausimai. Lieka atviras klausimas, ar asmenims, pasinaudojusiems mokesčių amnestija, nebus taikoma administracinė ar baudžiamoji atsakomybė.

VMI viešai skelbia poziciją, jog savanoriškas ir pilnas anksčiau nesumokėtų mokesčių atskleidimas/sumokėjimas, pasinaudojant šia vienintele galimybe, yra toks veiksmas, kuris minimizuotų (bet ne visiškai panaikintų!) baudžiamojo proceso pradėjimo tikimybę asmenims.

VMI taip pat viešai skelbia, jog dalyvavimas savanoriškame atsiskleidime galėtų būti pripažinta savanorišku vykdytos nusikalstamos veikos atsisakymu, kas panaikintų asmens baudžiamąją atsakomybę, arba taptų atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės sąlyga, asmeniui ar veikai praradus pavojingumą ar ją pripažinus mažareikšme. Tai, anot VMI, galėtų būti vertinama ir kaip žalos atlyginimas bei susitaikymas su valstybės institucijos atstovu, kas taip pat yra galima atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės sąlyga. Tačiau teismuose visos aplinkybės ir situacijos yra vertinamos individualiai, todėl tai nereiškia, jog atsiskleidusio mokesčių mokėtojo atžvilgiu VMI nurodytos atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės sąlygos būtinai būtų pripažintos.

Todėl net esant galimybei pasinaudoti mokestine amnestija su anksčiau nurodytais privalumais, lieka neatsakytas klausimas, ar mokestinė amnestija bus pakankamai efektyvi ir paskatins atsiskleisti dideles pinigų sumas nedeklaravusius asmenis, kurie gali išsigąsti gresiančios baudžiamosios atsakomybės.