Naujosios taisyklės labiausiai palies JAV įsigytų automobilių importuotojus: apie 95 proc. iš trečiųjų šalių į Lietuvą patenkančių automobilių atkeliauja būtent iš Jungtinių Valstijų.
Atsilieps ir pirkėjams
Nuo 2020 metų importuotojų bus reikalaujama pateikti aukcionų dokumentus, kurie parodytų faktinę kiekvieno automobilio įsigijimo kainą. Iš pirmo žvilgsnio viskas atrodo paprasta, bet problema ta, kad aukcionuose patys importuotojai dažniausiai nedalyvauja – ten automobilius perka JAV kompanijos.
Todėl aukciono dokumentų daugelis verslininkų pateikti negalės.
Biurokratiniai rūpesčiai, stringant importui dėl prekių sulaikymo uostuose, gali sukelti rimtų problemų verslui. Importuotojai gali patirti nemenkų nuostolių, jei nepavyks laiku įvykdyti sutarčių, o pirkėjai savo ruožtu susidurs su automobilių pasiūlos rinkoje stoka.
Automobiliai perkami ne po vieną
Naudotų automobilių importo schema yra paprasta – dažniausiai Lietuvos verslininkai būna sudarę susitarimus su JAV bendrovėmis, kurios dalyvauja transporto priemonių aukcionuose arba perka automobilius kitose pardavimo vietose. Lietuvos įmonės paprastai nesirūpina, kur jų partneriai JAV perka transporto priemones – joms pakanka sudaryti dvišalį pirkimo-pardavimo sandorį.
Automobilius įsigijusi JAV bendrovė Lietuvos importuotojams išrašo sąskaitas už atsiunčiamus automobilius, o pastarieji savo ruožtu jas apmoka. Tačiau mokėjimai dažniausiai atliekami ne už kiekvieną transporto priemonę atskirai, bet už visas iš karto.
Remiantis naujomis muitinio įvertinimo taisyklėmis, tokio mokėjimo nurodymo nebepakaks norint apskaičiuoti mokėtinus importo mokesčius. Muitinės atstovų teigimu, nežinant, kiek konkrečiai sumokėta už kiekvieną transporto priemonę, negali būti taikomas sandorio vertės metodas apskaičiuoti importo mokesčiui. Todėl importuotojų bus prašoma pateikti papildomų dokumentų.
Jei muitinės pareigūnams pasirodys, kad pateiktų dokumentų nepakanka konkretaus automobilio pirkimo kainai nustatyti, tokiu atveju teks kliautis turto vertintojo ataskaita. Kaip rodo ligšiolinė praktika, turto vertintojo nustatyta vertė dažniausiai būna didesnė už faktinę kainą – atitinkamai didesni ir importo mokesčiai.
Automobilių kainos aukcionuose yra labai skirtingos – tą patį modelį galima rasti už dešimtis kartų besiskiriančias sumas. Kai kurie automobiliai būna nukentėję eismo įvykiuose, todėl sudėtinga objektyviai įvertinti jų kainą lyginant su nedaužtu analogišku modeliu, parduodamu Lietuvos rinkoje.
Tad įvertinti, ar sumokėta kaina per maža ar per didelė, yra nelabai įmanoma neįsigilinus į tai, kokių defektų turi automobilis. O tai patikrinti muitinio įforminimo metu neįmanoma – tokiu atveju reikia tikrinti kiekvieną automobilį atskirai ir taip gerokai vilkinti laiką.
Taisyklių interpretacijos priklausys nuo pareigūnų
Muitinės atstovai teigia, kad kardinalių pasikeitimų neturėtų būti. Naująja metodika tiesiog siekiama įgalinti pareigūnus reikalauti elektroninio susirašinėjimo su pardavėjais ir kitų įsakyme nurodytų dokumentų, reikalingų sandorio grandinei atsekti.
Tačiau tokie reikalavimai kels grėsmę importuojamų prekių išleidimo laikui. Jeigu muitinio įforminimo metu transporto priemonės bus sulaikomos uoste, verslas susidurs su rimtais iššūkiais.
Labai sunku prognozuoti, koks bus muitinės pareigūnų požiūris praktikoje – ar bus bandoma beatodairiškai reikalaujama naujose taisyklėse įvardytų dokumentų, ar visgi bus ieškoma kompromisinių sprendimų. Juk tikrinimus galima atlikti ir po muitinio įforminimo, tačiau jeigu tai bus daroma jo metu, situacija verslui gali būti komplikuota. Todėl kol kas sunku rasti patarimų importuotojams, kaip išlaikyti sklandų automobilių gabenimą į Lietuvą.