Svarbu tinkamai atlikti namų darbai
Visų pirma, dar prieš inicijuojant restruktūrizavimo procesą svarbu įsivertinti, ar bendrovė yra išties pajėgi toliau veikti. Jei reikiamų pajėgumų nėra, net ir tinkamai suplanuotas procesas negalės būti įgyvendintas. Dėl to svarbu atsakingai įvertinti, kokius infrastruktūros, žaliavų ir piniginių lėšų išteklius bendrovė turi, kiek ir kokių sąnaudų pareikalaus veiklos tęstinumo išsaugojimas ir iš ko šios sąnaudos bus padengiamos.
Antras svarbu dalykas yra priežastys, kurios nulėmė įmonės nemokumą. Svarbu jas tinkamai išanalizuoti ir nusimatyti veiksmus, kurie leistų išvengti situacijos pasikartojimo ateityje. Pavyzdžiui, galbūt galima atsisakyti dalies nuostolingos veiklos, sumažinti žmogiškuosius išteklius, pradėti tam tikrų žaliavų gamybą? Taip pat gali būti verta ieškoti naujų verslo partnerių, vesti derybas dėl palankesnių verslo sąlygų. Visada reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad laiku atliktas sąnaudų bei išteklių perskirstymas gali padėti stabilizuoti įmonės finansinę situaciją.
Ruošiantis restruktūrizavimui taip pat reikia iš anksto planuoti einamuosius mokėjimus. Svarbu nepamiršti, kad net ir iškėlus restruktūrizavimo bylą bendrovė privalės mokėti visus juridinio asmens ūkinei komercinei veiklai užtikrinti reikalingus mokėjimus, įskaitant mokesčius. Atitinkamai būtina įsivertinti, iš kokių lėšų šie mokėjimai bus vykdomi.
Reikia konstruktyvaus dialogo
Vienas esminių dalykų restruktūrizavimo procese yra konstruktyvus dialogas. Svarbu, kad su sunkumais susiduriančios įmonės vadovai būtų atviri ir pasirengę bendradarbiauti su trečiosiomis šalimis, kurios paprastai yra suinteresuotos įmonės veiklos tęstinumu. Tik bendraujant su kreditoriais ir skolininkais galima rasti geriausius sprendimus. Savo ruožtu kontakto ir bendradarbiavimo vengimas yra signalas ir paskata kreditoriui imtis teisinių veiksmų.
Be to, reikia nepamiršti, kad prieš inicijuojant nemokumo procedūras teisme ir kreditorius, ir skolininkas turi pareigą pasiūlyti kitai šaliai susitarti. Taip siekiama formuoti naują kultūrą, kai prioritetas teikiamas šalių susitarimui ir skatinama vengti teisminių procesų. Kai kreditoriai yra informuojami apie realią įmonės situaciją, numatomus veiksmus bei atsarginius planus, jie dažnai būna linkę padėti išsaugoti bendrovę, nes gyvybinga įmonė turi geresnes galimybes padengti visas savo skolas nei bankrutuojanti.
Išvengti nemokumo leidžia geras planas ir atsakingas jo įgyvendinimas
Dar vienas itin svarbus žingsnis išsaugant įmonės veiklą – restruktūrizavimo plano realumo įvertinimas. Siekiant sėkmingai įgyvendinti procesą svarbu parengti tokį planą, kuriame būtų pateikiami pagrįsti skaičiavimai, realūs bendrovės siekiai, aptariami tiek optimistiniai, tiek pesimistiniai scenarijai. Tokio plano parengimui rekomenduotina pasitelkti skirtingų sričių specialistus: teisininkus, ekonomistus, verslo analitikus.
Be abejo, vien parengti gerą planą neužtenka – svarbu jį tinkamai įgyvendinti ir dėti tam maksimalias pastangas. Susiduriant su tam tikromis kliūtimis reikia jas tiksliai identifikuoti ir nebijoti plano koreguoti pagal gautus naujus duomenis ar įžvalgas. Tinkamam proceso įgyvendinimui gali būti svarbus restruktūrizavimo administratoriaus vaidmuo. Nors pagal naujausią teisinį reguliavimą paskirti restruktūrizavimo administratoriaus nėra būtina, tačiau, siekiant sklandaus ir profesionalaus proceso, tai išties rekomenduotina.
Tinkamai pasiruošus, bendradarbiaujant su trečiosiomis šalimis, parengus apgalvotą planą ir atsakingai jį įgyvendinant dažnu atveju galima išvengti nemokumo ir išgelbėti verslą. Dėl to prieš pradedant bankroto procedūras visuomet verta apsvarstyti ir kitas galimybes.