Artėjant 2022 m. gegužės 28 dienai, kuomet bus pradėtos taikyti „Omnibus“ direktyvoje įtvirtintos ir į nacionalinę teisę perkeltos nuostatos, svarbu žinoti, kokia yra „Omnibus“ direktyvos esmė, kuriems verslams ir veikloms ji yra aktuali, taip pat reikėtų būti susipažinusiems su pagrindinėmis „Omnibus“ direktyvos taisyklėmis bei sankcijomis, gresiančiomis už „Omnibus“ direktyvos nuostatų nesilaikymą.
Kuriems verslams aktuali „Omnibus“ direktyva?
„Omnibus“ direktyva ir Lietuvoje ją įgyvendinantys teisės aktai – aktualūs verslams, kurie suteikia elektronines paslaugas vartotojams, vykdo internetinę prekybą ar teikia kitas elektronines paslaugas.
Naujos „Omnibus“ direktyvos reguliavimo taisyklės
1. Suvienodintos sumažintų prekių kainų, nuolaidų skelbimo viešojoje erdvėje taisyklės Europos Sąjungoje.
Remiantis naujomis taisyklėmis, pardavėjas privalo suteikti vartotojui informaciją apie taikomą prekių kainų sumažinimą. Pranešimuose apie prekės kainos sumažinimą turi būti nurodoma ankstesnė daikto kaina. Akcentuotina, kad ankstesne kaina yra laikoma mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 dienų laikotarpį iki kainos sumažinimo. Tais atvejais, kai daikto kaina mažinama laipsniškai, ankstesne kaina yra laikoma daikto kaina, buvusi iki pirmojo jos sumažinimo. Jeigu daiktas buvo siūlomas pirkėjams mažiau negu 30 dienų, taikomas faktinis daikto siūlymo pirkėjams terminas.
Nauja taisyklė nebus taikoma greitai gendantiems produktams arba prekinę vertę greitai prarandantiems daiktams.
2. Reikalavimas nurodyti pardavėjo statusą.
Šis reikalavimas įtvirtina pareigą, kad prekes ir paslaugas siūlantis asmuo internete turi būti atskleistas vartotojui. Svarbu atskleisti ar paslaugas ir prekes siūlantis asmuo yra profesionalus pardavėjas, ar fizinis asmuo. Taip pat turi būti atskleistos vartotojams taikomos teisės, jeigu perkama iš profesionalaus pardavėjo ir jei perkama iš privataus fizinio asmens. Taigi, jeigu pardavėjas ar paslaugų teikėjas nėra profesionalus pardavėjas, vartotojai turi būti įspėjami, kad vartotojų teisių apsaugos taisyklės su tokiu asmeniu sudarytai sutarčiai nebus pritaikomos.
3. Draudimas teikti bei naudoti fiktyvius vartotojų atsiliepimus ir rekomendacijas apie tariamai jų įsigytas prekes elektroninėse parduotuvėse.
Taigi, įsigaliojus direktyvai, pardavėjas privalės atskleisti ir informuoti vartotoją kaip tvarkomi atsiliepimai apie prekes ar paslaugas. Pardavėjas galės tvirtinti, kad atsiliepimus pateikia tikri vartotojai, tik tuomet, kai pritaikys priemones patikrinti, kad atsiliepimus pateikia tik vartotojai, nusipirkę ar pasinaudoję prekėmis ar paslaugomis.
4. Draudimas bilietų perpardavinėtojams manipuliuoti kainomis, naudojant specialią programinę įrangą.
Pardavėjams bus neleidžiama perparduoti bilietus į renginius, pirktus naudojant specialias technologijas. Taigi, vartotojai galės įsigyti renginio bilietus už sąžiningą kainą ir bus užkirstas kelias pirminio bilietų pardavėjo nustatytų limitų ar kitų taisyklių pažeidimams.
5. Reikalavimas nurodyti prekių/paslaugų pasiūlymų reitingavimo kriterijus.
Pardavėjas privalės pateikti informaciją vartotojui, kokiais kriterijais remiantis buvo sukurtas prekių / paslaugų reitingavimas. Pavyzdžiui, prekės / paslaugos gali būti reitinguojamos pagal kainą ar teigiamų atsiliepimų skaičių ir pan. Šiuo atveju verslas privalės sukurti konkrečias reitingavo sistemas.
6. Įgyvendintas draudimas klaidinti vartotojus pardavinėjant identiškoje pakuotėje kitokios kokybės ir sudėties produktus negu kitose Europos Sąjungos šalyse.
7. Nustatytas reikalavimas informuoti vartotoją apie jam taikomą kainos individualizavimą pagal algoritmą.
Elektronine prekyba užsiimantys verslininkai, atsižvelgdami į pirkėjo lankymąsi kituose tinklapiuose, jo pirkinių istoriją ir pirkinių krepšelį, gali taikyti specialius algoritmus, skirtus identifikuoti pirkėją. Įgyvendinant reikalavimus, verslas privalės informuoti vartotoją apie padidėjusią prekės / paslaugos kainą, remiantis automatizuotu sprendimų priėmimu ar algoritmu, kuris jam suformuoja specialią kainą.
Sankcijos už „Omnibus“ direktyvos nesilaikymą
Už taisyklių nesilaikymą, kurios numatytos direktyvoje, gali būti skiriamos baudos, panašios į tas, kurios taikomos pagal Europos Sąjungos Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą (BDAR), o jų maksimalus dydis siekia net 4 proc. nuo bendrovės metinės apyvartos atitinkamoje valstybėje narėje, kurioje teikia prekes ar paslaugas. Jei neįmanoma apskaičiuoti apyvartos, gali būti skirta iki 2 mln. eurų bauda. Taigi, taikomos baudos dydis gali sudaryti ženklią sumą.
„Omnibus“ direktyvai įtvirtinus daug naujovių verslininkams bei dar didesnę teisinę apsaugą vartotojams, svarbu tinkamai pasiruošti, peržiūrėti ir atnaujinti taikomas taisykles, procesus ir politiką.
Rekomendacijos verslui
Rekomenduojame verslams, siekiantiems tinkamai įgyvendinti „Omnibus“ direktyvos reikalavimus, kruopščiai išanalizuoti ir sau atsakyti į šiuos klausimus:
1. Kur talpinami jūsų atsiliepimai ?
2. Kokią atsiliepimų valdymo programinę įrangą naudojate ir kaip valdysite vartotojų atsiliepimus?
3. Jei neturite laiko ar jėgų tvarkyti vartotojų atsiliepimų, apsvarstykite galimybę naudotis trečiosios šalies vartotojų atsiliepimų platforma, kad supaprastintumėte procesą. Šią priemonę galite naudoti automatizuodami, atsakydami į atsiliepimus ir tvarkydami atsiliepimus įvairiose platformose.
4. Kaip tikrinsite vartotojo tapatybę? Kaip informuosite vartotojus apie savo tikrinimo procesą? Ar tai bus nurodyta, pavyzdžiui, jūsų taisyklėse ir sąlygose?
5. Kaip nuomonės formuotojai gali pagrįsti savo atsiliepimus? Kitaip tariant, kaip galite įrodyti, kad nemokate nuomonės formuotojams už tai, kad šie pateiktų jums penkių žvaigždučių apžvalgas?