Krizė drastiškai pakeitė verslų žemėlapį. Labiausiai nukentėjo penki sektoriai: keleivinio transporto, ypač oro, pramoginių veiklų, restoranų, turizmo. Štai oro linijų gigantai „Boeing“, ir „Airbus“ prarado net 70 proc. savo vertės. Tai dešimtys milijardų eurų nuostolių.
Ekspertų vertinimu, šios krizės neįveiks ir bankrutuos daugiau nei pusė oro bendrovių. Ir tai įrodo R. Bransono pavyzdys – prieš kelias dienas pasirodė žinia, kad jis užstato savo garsiąją salą tam, kad surinktų pinigų „Virgin’’ oro linijų išlaikymui. Oro bendrovės bankrutuoja, nebėra kam užsakyti lėktuvų, žmonės atleidžiami, vertė mažėja.
Pramogų sektorius taip pat aukštos rizikos zonoje. „Disney’’ paskelbė, kad atleidžia 46 tūkstančius darbuotojų. Tradicinės parduotuvės taip pat nukentėjo. Daugiau nei pusė amerikietiškų garsių prekinių ženklų – „Marcus’’, „Saks Fifth Avenue’’, „Bloomingdale’’ , kurie analogiški Lietuvos didiesiems prekybos centrams, paskelbė apie pasiruošimą galimam bankrotui.
Restoranų sektorius – vienas labiausiai pažeidžiamų segmentų. Iki šiol manoma, kad restoraną gali atidaryti beveik kiekvienas norintis, tad konkurencija tokia didelė, kad tai veda prie mažo pelno. Dėl šios priežasties kiekviena krizė gresia bankrotu.
Faktas, kad verslas nebuvo pasiruošęs pandemijos sukeliamoms pasekmėms, nespėjo tinkamai prisitaikyti. Gera žinia ta, kad skaitmenizavimas stipriai amortizavo dabartinę krizę.
Įsivaizduokite, jei nebūtų „Zoom“, interneto, skaitmeninių produktų – būtų visiškas chaosas. Verslai, kurie sugebėjo žaibiškai prisitaikyti ir adaptuoti savo produktus dabartinei situacijai – suvaldė krizę.
„Dow Jones“ (tradicinio verslo) ir „Nasdaq“ – (technologinio verslo) indeksų palyginimo duomenys rodo, kad tradicinis verslas pralaimėjo itin skaudžiai, o technologinis sektorius krizę pajuto daug mažiau, atvirkščiai – neproporcingai laimėjo prieš tradicinį verslą. Tai signalas tiems, kuriems aktualios investicijos – skaitmeninis sektorius dabar neša ir aukštą grąžą investuotojams. Matome tai ir analizuodami investicijas. Neseniai paskelbėme, apie 23 proc. „Nextury Technology Fund“ prieaugį per pirmąjį karantino mėnesį Lietuvoje. Fondo augimas, nuo prieš pandemiją buvusio lygio, per paskutinius 6 mėnesius sudarė 11 proc. Palyginimui, per tą patį periodą indeksas „Dow Jones’’, atspindintis tradicinę pramonę, nukrito beveik 14 proc.
Vieni ryškiausių pasaulio įmonių pavyzdžių: „Amazon’’ skelbia apie didžiausią verslo augimą per visą istoriją – per patį krizės įkarštį įmonė pranešė apie 100-to tūkstančių naujų darbuotojų įdarbinimą dėl itin išaugusių elektroninės prekybos apimčių. „Microsoft“ skelbia apie 700 proc. debesijos paslaugų augimą, kurios apima komunikaciją, verslo instrumentus, video ir garso konferencijas. ES net paprašė apriboti „Netflix’’, „Amazon’’ interneto apkrovimą Europoje, nes nebuvo pasiruošę tokiam antplūdžiui. Lietuvoje elektroninė komercija taip pat „sprogo“ kone dešimteriopai.
Krizės ateina reguliariai, dabar verslui svarbiausias tikslas yra susikoncentruoti ties išgyvenimą. Tai stipriausia strategija nuo Rokfelerio laikų. Kai kurie pokyčiai bus ilgalaikiai.
Greičiausiai skaitmeniniai verslai išliks ir sėkmingai vykdys plėtrą, nes visuomenei tai suteiks dar didesnį efektyvumą.