Valdžios sektoriaus pajamos nuo planuojamų šiemet surinkti pajamų padidės 7,4 proc. Biudžeto prielaidoms naudotos Finansų ministerijos ekonominės prognozės yra palyginti konservatyvios. Gerokai kukliau, palyginti su Lietuvos banku, prognozuotas kitąmet atlyginimų augimas. Tad ir darbo mokesčių sunešamų pajamų augimas bus kuklesnis. Atslūgus infliacijos bangai nebebus ir tokio masto, kaip pernai ir šiemet, infliacinių pridėtinės vertės mokesčio (PVM) pajamų. Gali įsijungti žemesnės vartojimo pavaros, augti taupymas. Mokesčių reforma atidėta, išskyrus siekiamą pakeisti nekilnojamojo turto (NT) mokestį ir pelno mokesčio lengvatos stambiems į aukštą pridėtinę vertę orientuotiems projektams praplėtimą. Vis dėlto, prie tvaresnių ilgalaikių biudžeto pajamų šaltinių teks grįžti ateityje.

2,9 proc. siekiantis planuojamo biudžeto deficito santykis su BVP slepia rizikų. Iš vienos pusės, kadangi Lietuvos ekonomika šiemet slystelėjo į neigiamą teritoriją, o kitąmet prognozuojamas BVP augimas taipogi nesieks Lietuvos ūkio potencialo, kontraciklinis – ekonomiką palaikantis – biudžeto poveikis su gilesniu deficitu yra pateisinamas. Vis dėlto, skirtumui tarp pajamų ir išlaidų padengti Lietuvai teks skolintis, o skolinimosi kaina yra gerokai išaugusi, tad ilgainiui didės ir skolos aptarnavimo našta.

Be to, nuo kitų metų vėl įsigalios visoms Europos Sąjungos narėms taikomos fiskalinės drausmės taisyklės, pagal kurias viešojo sektoriaus deficitas negali viršyti 3 proc. BVP. Tiesa, Lietuva ES suteiktomis galimybėmis pagyventi ne pagal kišenę nepasinaudojo ir tik 2020 m. pandemijos akivaizdoje viršijo 3 proc. BVP raudonąją liniją. Vėliau, tiek pernai, tiek užpernai, biudžeto deficito santykis su BVP buvo itin nežymus (atitinkamai 1,2 proc. ir 0,6 proc.). Šie metai biudžeto pajamų surinkimui irgi yra palankūs, tad deficito ir BVP santykis neturėtų viršyti 2 proc.

Galbūt tai strategiškai suplanuotas Vyriausybės ėjimas – biudžetą pateikti su deficitu, stipriai priartėjusiu prie fiskalinės drausmės taisyklių raudonosios ribos, kad būtų užkirstas kelias papildomoms išlaidų iniciatyvoms. O jų tikrai nusimato nemažai, nes kitąmet net treji rinkimai, o politikai priešrinkiminiu laikotarpiu kaip niekad iniciatyvūs. Vis dėlto, makroekonominis neapibrėžtumas išlieka vis dar didelis ir rizikos dėl kitų metų vangesnio tiek BVP augimo, tiek prastesnių kitų biudžeto pajamas veikiančių rodiklių perspektyvos yra, tad turėti pasilikus manevro laisvės būtų sveika. 2,9 proc. nuo BVP biudžeto planas tokios laisvės nepalieka.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją