Deja, daugeliui žmonių namai vis dar nėra saugi vieta. Pavyzdžiui, Lietuvoje smurto artimoje aplinkoje atvejai 2023 m. sudarė 15,5 proc. visų užregistruotų nusikaltimų – lyginant su ankstesniais metais, šis skaičius išaugo. IKEA prisiėmė ilgalaikį įsipareigojimą skleisti žinią apie smurtą artimoje aplinkoje, nes negalime likti stebėtojais, kai tiek daug žmonių nesijaučia saugūs ten, kur turėtų būti jų ramybės uostas.
Nuo 2020 m. pradėjome visuomenės informavimo kampanijas, atnaujinome veikiančius krizių centrus. Taip pat ėmėmės veiklų ir su savo darbuotojais: gilinome jų žinias ir užtikrinome įvairias paramos priemones, kad prireikus patys galėtų ieškoti pagalbos ar ją suteiktų kitiems. Minėta darbuotojų apklausa rodo, kad šis indėlis padarė teigiamą poveikį įvairiose srityse.
10 proc. daugiau žinančių, kaip elgtis smurto artimoje aplinkoje atveju
90 proc. mūsų darbuotojų Lietuvoje mano, kad verslas turėtų išsakyti savo poziciją socialiniais klausimais, pavyzdžiui, padėti gilinti visuomenės žinias apie smurtą artimoje aplinkoje. Tai yra beveik dvigubai daugiau nei bendroje apklausoje „Pastebėk smurtą“, kurią prieš metus atlikome visose Baltijos šalyse.
Be to, 76 proc. mūsų darbuotojų nurodo, kad asmeniškai pažįsta žmogų, kuris yra patyręs bet kokio pobūdžio smurtą artimuose santykiuose, o tai yra 10 proc. didesnis rodiklis, palyginti su bendraisiais rezultatais. Pastebėjome, kad panašiu procentu skiriasi ir mūsų darbuotojų bei likusių apklaustųjų žinios apie tai, ką daryti patyrus smurtą artimoje aplinkoje arba tapus jo liudininkais.
Kokią išvadą galime padaryti iš šių skaičių? Duomenys rodo, kad jei darbuotojai geriau supranta smurtą artimoje aplinkoje, jie geriau žino, kaip padėti sau, artimiesiems, kaimynams ir visiems kitiems, kurie patiria ar patyrė smurtą. Be to, žinodami, kad darbdavys supranta jų situaciją, jaučiasi labiau įgalinti kreiptis pagalbos.
Smurto artimoje aplinkoje problema neturi likti už uždarų durų
Dažnai abejojama, ar viešumoje bei darbo vietoje vertėtų kalbėti sudėtingomis temomis, todėl ir mūsų klausia, kodėl skiriame dėmesio problemai, kuri įprastai laikoma privačiu šeimos reikalu. Vis dar paplitusi nuomonė, kad smurtas artimoje aplinkoje turi būti sprendžiamas tik už uždarų durų.
Mano manymu, verslas turėtų įprasti diskutuoti sudėtingomis temomis, nebijoti dialogo apie tai su darbuotojais, klientais ir vietos bendruomene. Kuo atviriau kalbame šiomis temomis, tuo labiau auga bendras visuomenės sąmoningumas ir didėja teigiamų pokyčių tikimybė.
IKEA ne tik gilina darbuotojų žinias, bet ir užtikrina nemokamą psichologo pagalbą bei suteikia galimybę jiems, kaip savanoriams, prisidėti prie krizių centrų atnaujinimo. Kai kurie jų sako, kad nors ir laikė save gerai informuotais ir sąmoningais, apsilankymas krizių centruose, išgirstos asmeninės istorijos ir savanorystė padėjo suvokti, kokia gili ši problema visuomenėje ir kokia reikšminga kiekvieno šalia esančio žmogaus pagalba tiems, kurie siekia ištrūkti iš smurtinių santykių. Kai kurie darbuotojai dienas, praleistas krizių centruose, netgi apibūdina kaip vienas reikšmingiausių jų profesiniame gyvenime.
Su smurto artimoje aplinkoje prevencija dirbantys ekspertai įsitikinę, kad, norint pakeisti dabartinę padėtį, labai svarbu didinti žmonių informuotumą ir supratimą apie smurtą artimoje aplinkoje. Įmonių įsitraukimas, pasinaudojant prekės ženklo įtaka ir kitais ryšiais bei resursais, gali reikšmingai prisidėti prie socialinių problemų sprendimo visuomenėje.
Bendradarbiavimas ir ekspertų patarimai yra neatsiejama to dalis, leidžianti kiekvienam įnešti vertingą indėlį. Taip pat labai svarbu, kad jaustumėmės įgalinti kalbėti šia tema namuose, su draugais ir darbe. Vien tik nutraukę tylą, galime toli nueiti, kurdami saugesnę visuomenę.
Apklausą „Pastebėk smurtą“ IKEA užsakymu atliko bendrovė „Norstat“. 2023 m. lapkritį joje dalyvavo 1000 respondentų, kurių amžius – nuo 18 iki 74 metų.