Potencialių ir esamų vienaragių kūrėjai, stovintys už perspektyvių startuolių, išsiskiria savo mąstysena. Jie ryžtingi, atkaklūs, greiti, lankstūs ir ambicingi diktuoti naujas tendencijas.
Asmenybę augina patirtys ir žmonės. Sėkmingiausias startuolio kūrėjo amžius, rodo įvairūs tyrimai, perkopia 40 metų. Tai vadovai ir specialistai, jau sukaupę profesinės ir asmeninės patirties bei galintys ją tikslingai pernaudoti, vystydami savo verslą. Kuo įdomesnių patirčių prikaupsi, kuo daugiau atsakomybių turėsi ir sprendimų priimsi, tuo greičiau augsi. Visos patirtys gali nugulti į vientisą mozaiką, nes dar nežinome, kas laukia ateityje ir kokių talentų mums reikės. Lygiai taip pat svarbu save apsupti žmonėmis, su kuriais būdamas augi – Lietuvoje pagaliau turime stiprią startuolių bendruomenę, kurioje dalijamasi asmeninėmis patirtimis ir sprendimais ateičiai. Žmonėms patinka padėti – vienaip ar kitaip visi gali rasti laiko, nors ir nedaug, tačiau kartais ir tiek užtenka priimti būtent tavo verslui šiandien svarbų sprendimą.
Taip, startuolių kūrėjai reiklūs sau ir aplinkiniams, dirba daug, tačiau ir tobulėja milžinišku greičiu. Todėl ir jų sprendimai šiandien priimami remiantis ne intuicija, o realiais duomenimis – formuojant užduotis, testuojant ir analizuojant gautus rezultatus. Kartais tai pratusiems prie tradicinio verslo užkulisių kelia klausimų. Pavyzdžiui, atleidimai startuolių sektoriuje. Žinoma, tai kraštutinė patirtis, tačiau startuoliai yra pratę greitai reaguoti į rinkos ar aplinkos pokyčius ir iškart imtis veiksmų, kad galėtų išgyventi ir augti ateityje – gal po metų į darbą priims dvigubai tiek? Greiti sprendimai padidina galimybę išgyventi sunkų laiką ir vėl iššauti į viršų.
Papildomas trypčiojimas vietoje retai kada sukuria pridėtinės vertės – kai priimi sprendimą, pradedi veikti. Kitaip tariant, pradedi pokytį. Vienaragių kūrėjai, sakyčiau, yra atkaklūs svajotojai – jie nesusitaiko su vizija turėti tiesiog vidutinio masto – nors ir sėkmingą – verslą. O sėkmė galiausiai aplanko tuos, kurie verslą daro darymo būdu – ne tik generuoja idėjas ar laikosi įsikibę pradinės savo vizijos, bet transformuojasi. Tradiciniai verslai iš startuolių mokosi greičio, inovacijų diegimo, lanksčios struktūros bei kurti didesnę vertę darbuotojams – tai daro įtaką visos verslo kultūros ir visuomenės mąstysenos pokyčiams.
Sukūrę tokio mąsto globalius ir sėkmingus verslus startuolių kūrėjai lieka Lietuvoje – tai svarbu. Analizuojant priežastis nesunku suprasti, kad juos vienija bendras tikslas – kad Lietuva taptų sėkminga modernia valstybe, grįsta aukštos pridėtinės vertės ekonomika.
Tai skiriasi nuo paplitusio naratyvo, kad šalis verslui turi kažką duoti. Startuolių industrija stiprėja ir auga, ambicijų Lietuvos startuolių kūrėjams tikrai netrūksta, todėl turime užtikrinti, kad numatomą potencialą pateisinsime. Nepasinaudoti šia proga būtų tiesiog trumparegiška.