Šiandien startuolio terminas pasaulyje, o ir Lietuvoje, suprantamas gana skirtingai. Vieniems tai garaže įsikūrusi poros bičiulių kompanija, kuri žūtbūt yra numačiusi „kažką sukurti ir iš to užsidirbti“.
Kitiems startuolis – sėkmingai globaliose rinkose produktą ar paslaugą jau parduodanti kompanija, kurioje gali dirbti ir keli šimtai, tūkstantis, o gal ir dar daugiau aukštos kvalifikacijos technologijų, marketingo, talentų paieškos ir kitokių specialistų.
Yra daug tarpinių variantų, bet šiame antrepreneriškos dvasios pripildytame pasaulyje egzistuoja ir trečia kategorija – mistiniai vienaragiai. Tai kompanijos, kurių rinkos vertė nešališkų rinkos investuotojų vertinimu yra pasiekusi 1 mlrd. EUR ribą. Vienaragiai tikrai nebe startuoliai, bet iš būtent tokių jie neseniai išaugo ir startuoliškai dvasiai yra labai artimi.
Ekosistemos įgalintojai
Būtent vienaragiai šiandien startuolių ekosistemoje užima pačią svarbiausią vietą, nes turėdami neįkainojamos patirties, rinkoje ugdo ir palaiko jaunus startuolius, dalinasi su jais žiniomis, ugdo talentus, o kartais – ir drąsiai investuoja į naujus verslus.
Ką jau ką, vienaragiai uoslę turi gerą, iš toli užuodžia, kas globalioje rinkoje turės pasisekimą ir kam dabar labiausiai gali reikėti pagalbos.
Tad vienareikšmiško atsakymo, kas yra „tikras startuolis“ nėra. Bet yra, kas juos vienija – tai globali startuolio kuriamos paslaugos ar produkto rinka, itin spartus metinis augimas, kartais siekiantis 2-3, o išskirtiniais atvejais – ir dešimtis kartų.
Tiesa, yra ir dar viena svarbi startuolio savybė – nepriklausomybė. Jis niekada nepriklausys jokiai didelei korporacijai, nebus įsteigtas kaip jos padalinys, sunkiai įsivaizduojamas ir valstybės įsteigtas startuolis. Ne ta dvasia ir atsakomybės laipsnis.
Startuolis – visada bus privati iniciatyva, kurios įkūrėjo misija šioje žemėje yra sukurti ir išvystyti perspektyvų produktą ar paslaugą, rasti nepriklausomą investuotoją, kuris padėtų juos pateikti globaliai rinkai ir nuolat auginti užimamos rinkos dalį. Nes be didelės rinkos, nebus didelio augimo potencialo. O be didelio augimo potencialo startuolis nėra startuolis, o tik jaunas verslas.
Lipame ant naujo laiptelio
Kurioje stadijoje šiandien yra Lietuvos startuolių rinka? Ar ji plečiasi? Koks jos potencialas?
Dar visai neseniai atsakyti į šiuos klausimus būtų buvę sunku, nes nebuvo rinką vienijančios organizacijos. Šių metų balandį, po ilgų parengiamųjų darbų, septyni didieji startuolių rinkos žaidėjai įsteigė asociaciją „Vienaragiai LT“.
Pagrindinis asociacijos tikslas – rūpintis sveiku startuolių rinkos vystymusi, užtikrinti palankesnę įstatyminę bazę jauniems verslams, spręsti naujų talentų trūkumo rinkoje problemas, rūpintis jaunos kartos domėjimusi technologijomis, programavimu.
Didieji rinkos dalyviai jau ir seniau aktyviai bendravo, keitėsi informacija ir patirtimi. Tačiau ilgainiui globalius verslus išauginę startuoliai suprato, kad vieningam rinkos balsui išsakyti reikalinga nepriklausoma organizacija, kuri rūpintųsi rinkos atstovavimu, skatintų jaunimą imtis antreprenerystės, siūlytų švietimo sistemai galimus patobulinimus ir pan.
Naujoji asociacija taip pat atsakinga ir už bendrų rinkos duomenų analizę, tad nuo šiol bus galima sistemingai sekti duomenis ir atsakyti į šio skyriaus pradžioje pateiktus klausimus.
Taigi, 2020 m. Lietuvoje veikė 651 startuolis kuriame dirbo 10.244 žmonės. Vidutinis sektoriaus darbuotojų atlyginimas siekia 2700 EUR (didžiausias Lietuvos vidurkis – 1652 EUR, jis uždirbamas Vilniuje ir ženkliai viršija kitų šalies rajonų vidutinį DU). Iš viso startuoliai pernai Lietuvoje sumokėjo 125 mln. EUR mokesčių.
Skaičiai skaičiais, tačiau svarbiausia yra tai, kad startuoliai turi potencialą kasmet užauginti verslą ne keliais procentais, o kelis kartus. Vadinasi po metų visi čia nurodyti skaičiai gali būti užaugę 2, o gal ir daugiau kartų.
Tad pratęsiant šio skyriaus antraštės mintį, galime drąsiai sakyti, kad šalies startuolių bendruomenė šiandien žengia į naują vystymosi etapą. Stambiausi šios rinkos dalyviai subrandino pakankamai finansinio ir intelektinio kapitalo, kad pastūmėtų visą rinką į priekį.
Gėrio ratas – užsuktas
Iš esmės lygiai taip vystėsi ir JAV Silicio slėnio startuolių ekosistema. Tokia startuolių rinkos dinamika turi netgi savo pavadinimą. Tai „gėrio ratas“, kuris užsukamas kuomet didieji rinkos dalyviai ne tiesiog pasidalina uždirbtus pelnus ir skirstosi pirkti prabangių automobilių, o uždirbtą kapitalą vėl investuoja į naujų startuolių kūrimą ir palaikymą.
Tokie didieji mūsų startuolių rinkos dalyviai, kaip „Tesonet“, „Vinted“, „Kilo.Health“ ir kt. jau seniai turi sukūrę, arba dabar kuria talentų akseleratorius, kuriuose ugdo naujus, didelį augimo potencialą turinčius jaunus verslus.
Startuolių pasaulyje bendradarbiavimas visada ima viršų prieš konkurenciją. Čia nėra įtaraus kitų sėkmės vertinimo, nes visi startuoliai supranta – kas gerai kitiems, gerai ir man. Kiekvieno startuolio sėkmė – tai ir rinkos sėkmė. Tokia dvasia – naujosios, postindustrinės, globalios skaitmeninės ekonomikos požymis.
Šiandien būtent vienaragiai, skirtingai nuo tradicinių rinkos investuotojų, neša didžiąsias pozityvias permainas šiam sektoriui – savo patirtimi ir pavyzdžiu ugdo ir palaiko jauniausių rinkos dalyvių iniciatyvas, suteikia jiems pasitikėjimo ir sudaro geras augimo sąlygas.