Sankcijos Rusijai – tai mūsų visų auka dėl geresnės ateities, tačiau pastebime, kad atsirado verslų, kurie stengiasi pinigus uždirbti padėdami apeiti sankcijas. Jie naudojasi savo geografine padėtimi ir tapo nauja prekių gabenimo grandine. Pasienyje pastebime vis daugiau transporto priemonių iš Balkanų šalių, kurių anksčiau čia nebūdavo, o iki Baltarusijos terminalų pradėjo važiuoti kompanijos, kurios anksčiau nevykdavo. Nerimą kelia tai, kad sankcijas norintys apeiti verslai naudojasi šių vežėjų paslaugomis.
Svarbu, kad tranzito garantijos naudojimas taptų privalomas, mat tokiu būdu galima bus užtikrinti, kad muitai būtų sumokėti toje šalyje, į kurią gabenamos prekės, ir jos nebūtų iškrautos kitur.
Tranzito garantija užtikrina, kad prekės bus pristatytos, pavyzdžiui, į Kazachstaną. Jei tai nėra padaroma, garantiją išdavęs muitinės tarpininkas turės sumokėti mokesčius visa apimtimi. Vidutiniškai tai gali siekti 50–60 tūkst. eurų. Pastebime, kad vis mažiau įmonių naudojasi šia paslauga, o sankcijų apėjimo schemas organizuojantys verslai perėmė dalį vežėjų.
Be to, vežėjams svarbu žinoti, kad nuo 2023 m. liepos 3 dienos kai kurioms prekėms, iš Lietuvos tranzitu gabenamoms per Rusijos Federaciją ir (ar) Baltarusiją, bus reikalaujama pateikti gamintojo deklaraciją. Muitinės departamento patvirtintame sąraše – kelios dešimtys prekių, kurios gali būti panaudotos kariniais tikslais arba Rusijos pramonės pajėgumams didinti.
Gamintojo deklaracijų Lietuvos muitinėje bus pradėta reikalauti nuo liepos 3 d. deklaruojant prekes eksporto procedūrai ir reeksportui, o nuo liepos 17 d. – ir pasienio kontrolės punktuose veikiančiose muitinės įstaigose.