Vertinant dešimtmečio pokyčius (2012–2022 metus), viso grynojo alkoholio pardavimai sumenko 20 proc. ir krito žemiau 30 mln. litrų per metus, kai per minėtą laikotarpį gyventojų skaičius susitraukė apie 4 proc. Vienam gyventojui tenkantis parduodamas alkoholio kiekis krito, kai tuo pat metu, vargu, ar padidėjo nelegaliai verdamo alkoholio kiekis. Dėl padidėjusių pajamų greičiausiai noras dalyvauti nelegalioje rinkoje turėjo sumažėti.
Praėję metai alkoholio rinkoje buvo įdomūs pokyčiais. Stipriojo alkoholio pardavimai, palyginti su 2021 metais, krito 6,6 proc. Probleminio spirituoto vyno ir panašių produktų pardavimai krito 15 proc. ir ši alkoholio rūšis jau tampa nykstančia. Akivaizdu, kad mokestinė sistema, nors ir po truputį, keičia bendrą paveikslą.
Vyno iki 15 laipsnių stiprumo pardavimų kiekis taip pat krito 6 proc., o putojančio vyno praktiškai išliko nepakitęs, palyginti su 2021 metais. Kito lengvojo alkoholio kategorijos – alaus – pardavimai padidėjo 5,6 proc., tačiau didžiąja dalimi padidėjimas atėjo iš lengvatinio akcizo išimtį turinčių mažų alaus dirbtuvių, kurios moka vos pusę alaus akcizo. Eliminavus jas, alaus pardavimai pernai padidėjo 1,1 proc.
Akcizų politika stabilizavosi priėmus trejų metų mokesčio nuoseklaus augimo politiką ir matome to rezultatus. Probleminis alkoholis, kurį vartodavo problemų turintys žmonės, traukiasi į nebūtį, stipriojo alkoholio suvartojimo proporcija mažėja, o bendras suvartojamas kiekis mažėja dideliais tempais. Lengvatinio tarifo įvedimas mažų aludarių alui pademonstravo, kad veikia vartotojo pasirinkimą – skatina pereiti į šį segmentą.
Po ketverių metų chaoso praėjusioje Seimo kadencijoje, kai akcizai buvo keičiami kartais, jau matome tam tikrą stabilizavimąsi ir tai reikėtų pasveikinti. 2024 metai bus paskutiniai iš trejų metų nuoseklios akcizų auginimo politikos. Ateinančiais metais 10 proc. bus dar didinimas akcizas alui ir vynui bei 6,8 proc. – stipriesiems gėrimams.
Trimečiai planai pasiteisino, tad verta pradėti diskutuoti apie tai, kokie tarifai turi būti toliau, nes 2024 metai greitai ateis. Taip pat gal būtų gera mintis numatyti dar ilgesnio periodo mokesčio planus, taip užsibrėžiant ilgalaikius akcizo politikos tikslus. Tai galėtų būti taikoma ne tik alkoholiui, bet ir kitoms „nuodėmės“ mokesčiu apmokestinamoms prekėms – tabakui ir kurui.
Akivaizdu, kad akcizai keičia vartotojo elgseną, todėl turėtume numatyti ne tik bendrą kenksmingų produktų vartojimo mažinimo politiką, bet, kaip kitose šalyse, aiškiai deklaruoti tikslus, siekiant mažinti ir vartojamų produktų kenksmingumą. Jei žmogus gali nevartoti – tai idealus variantas. Jei vartoja kenksmingus produktus, tada reikia kreipti link mažiau kenksmingų. Silpnesnio alkoholio, mažiau kenksmingo kaitinamojo tabako ar pagaliau mažiau aplinkai kenksmingo benzino vietoje dyzelino.