Siekdami išsiaiškinti vienaragio kūrėjo DNR – kokios savybės, patirtys ir aplinkybės sutampa – „Endeavor Insight“ ir „Defiance Capital“ tyrėjai šiemet atliko du tarpusavyje nesusijusius JAV ir kitų besivystančių rinkų vienaragių kūrėjų tyrimus.

Net 70 proc. vienaragių kūrėjų, kaip parodė „Defiance Capital“ atliktas 845 vienaragių ir per 2 tūkst. jų kūrėjų tyrimas, galima apibūdinti kaip autsaiderius (angl. underdogs). Toks ne visai korektiškas titulas jiems suteiktas už neva nukrypimą nuo stereotipų. Tyrimo duomenimis, 62 proc. vienaragių steigėjų – pirmos arba antros kartos imigrantai, 17 proc. – moterys.

Neriant dar giliau į statistiką, aiškėja, kad 53 proc. vienaragių steigėjų turi TOP 10 geriausių pasaulio universitetų diplomus, 49 proc. – STEM srities (64 proc. moterų steigėjų turi STEM išsilavinimą). Antrojo tyrimo, atlikto „Endeavor Insight“, komanda į išsilavinimo faktorių pažiūrėjo plačiau: net 60 proc. vienaragių kūrėjų turi tarptautinį išsilavinimą arba tarptautinio darbo patirties. Vienaragių kūrėjai iš augančių regionų dažniau turi globalių konsultavimo, verslo plėtros, rinkodaros žinių. Iš JAV kilę – daugiau patirties produktų ir inžinerijos srityse.

Kalbant apie ankstesnę patirtį, net 80 proc. sėkmingų vienaragių kūrėjų turėjo darbo antreprenerių vadovaujamame versle arba savo verslo kūrimo patirties. Be minėtų išorės faktorių nustatyti ir 3 dominuojantys asmeniniai veiksniai, išskyrę vienaragių kūrėjus:

  1. Neturėjo plano „B“;

  2. Buvo patyrę neteisybę – pratę spręsti iššūkius;

  3. Besąlygiškai tikėjo savimi.

Tyrimais nustatyta, kad vienaragių kūrėjai buvo priversti išsiugdyti „augimo mąstyseną“, o jų vertybės, darbo etika ir ambicijos susiformavo dar vaikystėje.

Taigi tam, kad sukurtum vienaragį, visų pirma, reikia ambicijos. Svarbu ir negalvoti, kad turi būti lengva. Nebus. Vienaragiai gimsta tiems, kurie aiškiai supranta, kas juos asmeniškai veža, vysto produktus, kuriančius globalią vertę, atliepiančius rinkos poreikius, daug dirba ir nestokoja ambicijos. Kaip rodo tyrimai, ne idėja, o būtent tai, kas ir kaip ją realizuoja, ir lydi į sėkmę. Tapimas vienaragiu šiandien yra reali ir tikėtina sėkmingo verslo augimo pasekmė.

Aplinka startuolio kūrimui Lietuvoje šiuo metu – tikrai palanki: ekosistema auga, startuolių kūrėjai tarpusavyje atvirai dalijasi žiniomis, patirtimi, kontaktais, investuotojų dėmesys didėja. Pavyzdžiui, naujausia Baltijos šalių privataus ir rizikos kapitalo rinkos ataskaita atskleidė, kad šiuo metu rinkoje yra daugiau kaip 1,5 mlrd. eurų laisvojo kapitalo (angl. dry powder), kuris gali būti investuotas į Lietuvoje įsikūrusius startuolius. Dabar tobulas laikas žmonėms, turintiems idėją, išvystyti ją iki vertę globaliai kuriančio produkto – ateities vienaragių vadovams.