Kada apie sandorį reikia pranešti Konkurencijos tarybai?
Kreiptis į Konkurencijos tarybą yra privalu tik, jei sandoris atitinka atitinkamus kriterijus – ne apie kiekvieną sandorį reikia pranešti Konkurencijos tarybai ir gauti jos leidimą.
Apie sandorį Konkurencijos tarybai privalu pranešti ir gauti jos leidimą, jei yra tenkinamos dvi sąlygos: pirma, sandoryje dalyvaujančių asmenų suminės bendrosios pajamos paskutiniais prieš koncentraciją ūkiniais metais yra didesnės negu dvidešimt milijonų eurų, antra, kiekvieno mažiausiai iš dviejų sandoryje dalyvaujančių asmenų bendrosios pajamos paskutiniais prieš koncentraciją ūkiniais metais yra didesnės negu du milijonai eurų.
Kol kas Konkurencijos taryba yra viešai iškomunikavusi, kad koncentracijų nagrinėjimas gali užtrukti, nes atitinkami informaciją turintys pateikti asmenys karantino metu patiria įvairius veiklos apribojimus. Sunkiai įsivaizduojama situacija, kad Konkurencijos taryba praneštų apie tai, kad dėl su COVID-19 susijusių aplinkybių ji atlaidžiau žiūrėtų į koncentracijų vertinimą, dėl ko tam tikram sandoriui galėtų būti greičiau duotas Konkurencijos tarybos leidimas.
Finansinių sunkumų turinčio verslo įsigijimo ypatumai
Finansinių sunkumų turinčio verslo įsigijimas ir vertinimas turi savo ypatumų. Iš esmės tai galėtų būti esminis argumentas, kurį galima būti naudoti siekiant gauti Konkurencijos tarybos leidimą, kas ypač aktualu, jei dėl tokio įsigijimo galėtų būti sukuriama konkurencijos problema, pavyzdžiui, dėl įsigijimo būtų sukuriama dominuojanti padėtis atitinkamoje rinkoje.
Kitais žodžiais tariant, jei tas pats verslas neturėtų finansinių sunkumų, o dėl tokio verslo įsigijimo būtų sukuriama konkurencijos problema, pavyzdžiui, po koncentracijos atsirastų atitinkamoje rinkoje dominuojantis subjektas, iš esmės be papildomų įsipareigojimų prisiėmimo iš sandorio dalyvių pusės Konkurencijos taryba būtų linkusi tokius sandorius blokuoti ir neduodi leidimo.
Tačiau įrodinėjimo standartas siekiant įrodyti, kad yra tenkinamos finansinių sunkumų turinčio verslo įsigijimo sąlygos, yra labai aukštas, nes reikia įrodyti, kad: pirma, sunkumų turintis verslas artimoje ateityje būtų išstumtas iš rinkos dėl finansinių sunkumų, jei jo neperimtų kita įmonė, antra, nėra kitų alternatyvų nei praneštasis susijungimas, pavyzdžiui, nėra kitų verslo pirkėjų, kurie galėtų investuoti į sunkumų turintį verslą, kad būtų užtikrintas jo veiklos tęstinumas, trečia, neįvykus susijungimui, sunkumų turintis verslas neišvengiamai pasitrauktų iš rinkos.
Iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, kad minėtos sąlygos gali būti lengvai įgyvendinamos. Neapsigaukite – praktinis šių sąlygų įgyvendinimas yra ganėtinai sudėtingas ir reikalauja pasiruošimo, laiko ir finansinių išteklių. Užtenka paminėti, kad Konkurencijos tarybos praktikoje kol kas nėra atvejo, kai leidimas koncentracijai būtų suteiktas iš esmės atsižvelgiant į tai, kad būtų įgyvendintos visos aukščiau minėtos sąlygos, nors bandymų būta. Palyginimui, paskutinį kartą Europos Komisija finansinių sunkumų turintį verslą leido įsigyti 2013 m. metais būtent todėl, kad būtų išpildytos visos aukščiau minėtos sąlygos.
Tačiau COVID-19 gali šią statistiką pakeisti, ypač, jei pandemija užsitęs. Savotiška pirmoji kregždė buvo prieš kelias savaites Jungtinės Karalystės konkurencijos priežiūros institucijos publikuota informacija, kad ji preliminariai planuoja leisti „Amazon“ įsigyti „Deliveroo“, maisto pristatymo paslaugą teikiančią įmonę, be kita ko, atsižvelgiant į tai, kad kitos įmonės negalėtų tiek investuoti, kiek „Amazon“, o „Deliveroo“ čia ir dabar reikia didelių investicijų. Atitinkamai, tuo atveju, jei „Amazon“ nebūtų leista investuoti į „Deliveroo“, minėtos institucijos vertinimu, „Deliveroo“ dėl pasekmių, susijusių su COVID-19, turėtų nutraukti veiklą. Todėl, galimas leidimas „Amazon“ įsigyti „Deliveroo“ sukeltų mažesnes konkurencijos problemas, nei „Deliveroo“ veiklos nutraukimas.
Ko galime laukti ateityje?
Neabejotina, kad COVID-19 pandemija gali paskatinti tam tikrų verslų savininkų pasikeitimus. Taip pat galime neabejoti, kad susiklosčiusi situacija turės įtakos vertinant sandorius, kuriems esant normalioms rinkos sąlygoms Konkurencijos taryba būtų linkusi neduoti leidimo.
Koncentracijų vertinimas savo esme šiek tiek primena bandymą nuspėti ir prognozuoti ateitį atsižvelgiant į praeities duomenis. Tačiau net ir paprastesnių sandorių atveju dėl COVID-19 pandemijos sukeltos situacijos toks vertinimas gali būti apsunkintas vien todėl, kad tampa labai sudėtinga vertinti, kaip vystysis rinkos ar kokia rinkos struktūra bus šių metų pabaigoje, net nekalbant apie ateinančius dvejus–trejus metus. Toks pastebėjimas taikomas net ir kalbant apie sandorius, kurie iš pažiūros normaliomis rinkos sąlygomis nekeltų problemų.
Taigi, tikėtina, kad ateityje sulauksime sandorių, kuriems gauti Konkurencijos tarybos leidimą gali būti ypatingai sudėtinga, ypač turint omenyje, kad rinkos dinamika gali būti sunkiai nuspėjama. Taip pat galime sulaukti ir pirmojo atvejo, kai finansinių sunkumų turintį verslą bus leista įsigyti todėl, kad pagaliau bus įgyvendintos aukščiau minėtos finansinių sunkumų turinčio verslo vertinimo konkurencijos požiūriu sąlygos (galbūt tokių sąlygų įgyvendinimas netgi galėtų būti supaprastintas?).
Atitinkamai, įsigyti ar parduoti verslą COVID-19 pandemijos sąlygomis ir gauti reikalingą Konkurencijos tarybos leidimą sandorio šalims gali būti didžiulis iššūkis. Todėl verslui reikia įvertinti įvairias su finansinių sunkumų turinčio verslo įsigijimu ar pardavimu susijusius variantus ir atsirasiančias galimybes, kurios susiklostė dėl COVID-19 pandemijos, tačiau tam reikia tinkamo pasiruošimo.