El. komercija pasaulyje ir Lietuvoje

Skaičiuojama, kad 2022-aisiais pasauliniai pardavimai internete pasiekė 5,7 trilijono JAV dolerių ribą. Tai reiškia, kad net 19,7 proc. visų mažmeninės prekybos pardavimų atliekami virtualioje erdvėje. Palyginimui, prieš dvejus metus pirkimai internetu sudarė 17,8 proc. rinkos, o naujausios prognozės teigia, kad 2025-aisiais pasieksime 23 proc. Taigi, el. komercijos rinka vos per penkerius metus turėtų išaugti 5,2 procentinio punkto.

Kinija ir toliau pirmauja pasaulinėje el. prekybos rinkoje. Pirminiais 2022-ųjų metų „Shopify“ duomenimis, jai teko 46,3 proc. visų mažmeninės prekybos pardavimų pasaulyje, o bendra el. pardavimų suma viršijo 2,8 trilijono JAV dolerių ribą. JAV el. prekybos rinka pasiekė 904,9 mlrd. dolerių, taigi, tik kiek daugiau nei trečdalį Kinijos rinkos. Trečioje vietoje rikiuojasi Jungtinė Karalystė, užimanti 4,8 proc. rinkos dalies, o po jos – Japonija (3 proc.) ir Pietų Korėja (2,5 proc.).

Svarbu išskirti ir sparčiausiai augančias bei perspektyviausias el. prekybos rinkas. Galvojantiems apie tarptautinę plėtrą, labiausiai vertėtų atkreipti dėmesį į Pietų Amerikos regioną bei Indiją. Peru, Brazilija, Argentina, Meksika, Čilė ir kitos Pietų Amerikos valstybės 2022-aisiais augo itin sparčiai: el. prekybos pardavimai regione sudarė 104 mlrd. dolerių, t. y. 22,4 proc. daugiau nei metais prieš tai. Dar didesnis augimas fiksuotas Indijoje – pardavimai šioje valstybėje didėjo net ketvirtadaliu (25,5 proc.).

Nuo bendrų pasaulio tendencijų neatsilieka ir Lietuva. Lietuvos statistikos departamento (nuo šių metų sausio 1 d. – Valstybės duomenų agentūra – red.) duomenimis, bent kartą per metus prekes ar paslaugas internetu užsisako 60 proc. 16–74 metų amžiaus gyventojų. Be to, el. prekybos vartotojų dalis kelis pastaruosius metus didėjo kaip niekada sparčiai – naujausiais duomenimis, Lietuvos pirkėjų skaičius internete per metus paaugo net 9 proc.

El. komercijos sėkmės priežastys

Vienas iš akivaizdžiausių el. komercijos privalumų – tai, jog vartotojai iš savo namų patogiai pasiekia parduotuves ne tik iš visos šalies, bet ir iš viso pasaulio. Kita svarbi priežastis yra ta, jog interneto puslapiai veikia visą parą, o jų ekvivalentai fizinėse parduotuvėse turi ribotas darbo valandas. Be to, jei perkate prekę internetu, galite peržiūrėti ankstesnių pirkėjų atsiliepimus, patikrinti panašius gaminius kitose svetainėse bei atrasti pigiausią variantą, surinkti informaciją apie norimą įsigyti produktą.

Dar vienas iš svarbių privalumų – tai galimybė patogiai grąžinti prekes. Prekių grąžinimas yra svarbus ne tik vartotojams, kurie gali išsiųsti lūkesčių neatitikusias prekes, bet ir verslininkams. Pardavėjai tokiu būdu skatina klientų lojalumą ir įgyja pasitikėjimo, sulaukia daugiau pardavimų ilguoju laikotarpiu. Galvojant apie grąžinimo funkciją, ypač svarbu pabrėžti tarp vartotojų ir pardavėjų esančių tarpininkų vaidmenį. Prekių grąžinimą administruojančios siuntų bendrovės užtikrina greitą, patogų ir kokybišką prekių grąžinimą. „Omniva LT“ duomenys rodo, jog grąžintinų siuntų 2022-aisiais buvo apie 30 proc. daugiau nei praėjusiais metais, todėl ši funkcija vienodai mėgstama tiek vartotojų, tiek ir pardavėjų.

Tęsiant apie prekes parduodančių įmonių naudas internete, pirmiausia reikėtų išskirti mažesnes verslo išlaidas. El. parduotuvės savininkui nereikia prižiūrėti fizinės parduotuvės vitrinos, mokėti nuomos mokesčio, o pradėti verslą galima ir nesamdant papildomų darbuotojų. Be to, el. parduotuvė suteikia galimybes sužinoti vartotojų įpročius, pageidavimus, į mėgstamiausių pasirinkimų skiltį prisidėtas prekes bei patogiai apibendrinti statistinę informaciją.

Fizinės parduotuvės taip pat turi ką pasiūlyti

Nors apsipirkimas internetu pirkėjams suteikia daug patogumų, tačiau negalime paneigti, jog fizinės parduotuvės irgi turi savų privalumų. Nors prekių pristatymo terminai nuosekliai trumpėja ir svyruoja nuo poros dienų iki pristatymo tą pačią dieną, tačiau net ir tą patį vakarą gaunama prekė ne visada išpildo vartotojų norus. Kartais prekių reikia „čia ir dabar“, todėl vienintelis šiandien prieinamas pasirinkimas – tai atvykimas į artimiausią fizinę parduotuvę.

Dar vienas fizinės parduotuvės teikiamas privalumas yra tas, kad pirkėjas gali paliesti ir pats apžiūrėti prekę, kurią ketina įsigyti. Drabužių, prieskonių, grožio produktų, automobilių ir daugelio kitų daiktų pirkimas suteikia puikią asmeninę patirtį, kurią iki šiol iki galo išpildo tik fizinės parduotuvės. Klientas, apsiperkantis vietoje, gali iš arti pamatyti prekės medžiagą, dydį, pajusti patį produktą ar tiesiog pažvelgti į veidrodį. Kita vertus, šiuos fizinių parduotuvių privalumus vis dažniau sumaniai adaptuoja ir el. parduotuvių savininkai. Pavyzdžiui, apsiperkant internetu pirkėjui pasiūloma pasimatuoti norimą drabužį ar aksesuarą virtualiai, naudojant savo atvaizdą. Tokiu būdu galima netgi kur kas greičiau nei fizinėje parduotuvėje – vos vienu paspaudimu – pasimatuoti to paties drabužio skirtingų spalvų modelius ar pažiūrėti, kaip atrodo įvairūs rūbų deriniai.

Todėl į el. komercijos ateitį vertėtų žvelgti dvejopai. Prekybos internetu plėtra jau kelerius metus auga eksponentiškai ir sulaukia vis daugiau vartotojų dėmesio iš viso pasaulio. Nepaisant to, fizinės parduotuvės taip pat išlaiko svarbius privalumus. Tačiau tiek prekių pristatymo, tiek ir matavimosi problemos yra išsprendžiamos inovacijomis. Pristatymo greitis kiekvienais metais auga, nes įdiegiami nauji logistikos sprendimai, pavyzdžiui, pristatymas dronais ar autonominiais automobiliais. Drabužių matavimasis taip pat tobulėja: didieji rinkos žaidėjai jau dabar pristato virtualias parduotuves, kurios tampa skaitmeninėmis fizinių vietų kopijomis su skambančia muzika, parduotuvės asistentais ir visapusiška produktų apžiūrėjimo patirtimi. Be to, numanomi naujausi virtualios realybės (VR) atradimai apsipirkimo patirtį turėtų pakelti dar vienu laipteliu aukštyn – paliesti, paragauti ar užuosti produktą jau visai netrukus bus galima ne tik nuvažiavus į fizinę parduotuvę, bet ir užsidėjus modernią VR įrangą.

Vis dėlto kol kas visais šiais technologijų vaisiais džiaugtis dar negalime, todėl vertėtų į elektronines ir fizines parduotuves žiūrėti kaip į dvi to paties statinio kolonas, kurios yra vienodai svarbios bei praturtina viena kitą. Kita vertus, nors artimiausiu metu fizinės parduotuvės išliks svarbios, ateitį sieti pirmiausia vertėtų su el. komercijos galimybėmis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją