Nuo pernai metų Lietuvoje pradėjus veikti naujam žaidėjui, prekybos tinklui „Lidl“, mažmeninės prekybos rinkoje suintensyvėjo konkurencija. Vienas iš šios konkurencijos rezultatų – daug naujų tyrimų, kurie lygina kainas skirtinguose prekybos tinkuose.
Stebėdami vis naujai pasirodančius tyrimus jaučiame pareigą vartotojams paaiškinti, kokiais tyrimais verta pasitikėti.
Ar tyrimas yra patikimas, ar ne, lemia daug kriterijų, o paprastas vartotojas įprastai neturi laiko gilintis, kaip buvo atliekami vieni ar kiti tyrimai.
Pasak jo, norint neapsigauti, svarbu pasidomėti, kas iš tiesų atlieka kainų palyginimus: patirties turinti, sertifikuota įmonė, tarptautinių tyrimų organizacijų narė, ar neprofesionalūs entuziastai.
Be to, sertifikuotų tyrimų įmonės užtikrina, kad atliekant rinkos tyrimus bus laikomasi europinių standartų, tikslios metodologijos.
Pavyzdžiui, „ESOMAR“ tinklas vienija Europos nuomonės ir rinkos tyrimo agentūras, kurios dirba su aiškiais standartais ir etikos kodeksais. MSPA (Mystery Shopping Providers Association) taip pat vienija kompetentingas kompanijas.
Prieš kelis mėnesius rinkoje atsirado prekybos tinklų kainų palyginimas, pagrįstas vienkartiniu kainų užfiksavimu prekybos tinkluose, atliekamas nebendradarbiaujant su prekybos tinklais.
Labai svarbu, kad tokio tipo tyrimų metu būtų lyginamos adekvačios prekės: galima palyginti bulvių kainą skirtingose parduotuvėse, bet jos būna ir fasuotos, ir nefasuotos, plautos, arba neplautos, lietuviškos, arba nelietuviškos, seno derliaus, arba naujo derliaus. Čia būtina, kad lyginamos prekės viena kitą atitiktų.
Tačiau skirtingas bulves išskirti dar lengva. O jei, pavyzdžiui, lygini varškę ar sudėtingesnius produktus? Tuomet turi išsinagrinėti jos sudėtį ir kiekviename prekybos centre ieškoti jos atitikmens.
Kalbant apie tyrimų patikimumą, taip pat svarbu, kad duomenis vienu metu rinktų ne keletas ar vos pora žmonių, o didelis slaptų pirkėjų tinklas. Pavyzdžiui, „SeeNext“ turi daugiau nei 400 slaptų pirkėjų tinklą.
Jei tyrimas atliekamas ne vienu metu, o per porą dienų ar kelių valandų skirtumu, neįmanoma užtikrinti kainų tikslumo.
Dar vienas dalykas – net ir matant kainos etiketę salėje, kasoje ji gali būti išmušta kitokia, todėl atliekant reprezentatyvų tyrimą reikia ne tik nufotografuoti jos etiketę, bet ir prekę įsigyti.