Vienas iš sėkmę lemiančių veiksnių – dinamika. Svarbu sau atsakyti į klausimą, kiek jūsų įmonės veiklos procesai yra inertiški ir kaip greitai jie gali būti patobulinti, pakeisti. Mat dažnai įmonės metų metais laikosi pasenusių veiklos modelių ir procesų, nes kažkada jie buvo itin efektyvūs. Skaitmeninė transformacija – ne tik pažangių technologijų antplūdis, bet ir nauji procesų valdymo metodai, funkcijų ir vaidmenų perskirstymas organizacijoje, naujas santykis su klientais, partneriais, konkurentais.
Rinka ir konsultantai gali pasiūlyti gausybę skaitmenizacijai skirtų sprendimų, todėl net ir gebėjimas pasirinkti tinkamą įrankį ar platformą jau yra išbandymas jūsų ir jūsų komandos kompetencijai, verslo strategijai. Tad turite aiškiai žinoti, kur šiuo metu esate, ko jums iš tiesų reikia, kad pasiektumėte kitą transformacijos etapą ir su savo ištekliais nepasielgtumėte kaip vaikas saldainių parduotuvėje. Išsikerojusi informacinių ir komunikacijos technologijų aplinka yra pilna viliojančių pasiūlymų, bet toli gražu ne viskas tinka jūsų verslui.
Remiantis atitinkamais kriterijais svarbu ne tik įvertinti dabartinę organizacijos padėtį, bet ir konkurentų ėjimus, platesnę situaciją rinkoje, sektoriuje, taip pat pamatuoti savo augimo ir plėtros greitį, lyginant su visa rinka, didžiausiais konkurentais ir ką tik į žaidimą įsitraukusiais startuoliais. Mat vienam verslui dinamika suteikia papildomą impulsą, o kitą, priešingai, sustabdo ir sugniuždo.
Ne vieną dešimtmetį dirbau tarptautinėse verslo kompanijose, šiandien konsultuoju tiek viešąjį, tiek privatų sektorių ir galiu teigti, kad pokyčiai prasideda ne nuo įspūdingų vizijų, o nuo vartotojų poreikių tyrimų. Per dialogą su gyventojais kuriami išmanūs miestai, automobilių pramonė savo gaminius ima nuomoti, o ne pardavinėti ir t. t.
Transformacija paveikia ištisas sistemas – vertybes, visuomenes, valstybes, industrijas, kompanijas ir, galiausiai, atskirų individų gyvenimo būdą. Pasikeičia ne vien ką, kur ir kada veikiame. Pokyčiai paveikia mūsų tapatybę – keičiasi tai, kas mes esame. Pastebiu ir tai, kad ne visi visuomenės ir organizacijų nariai yra atviri pokyčiams, o dalis žmonių netgi tam priešinasi.
Inovacijoms ir pokyčiams žmonės linkę priešintis dėl įvairiausių priežasčių. Norėdami sėkmingai suvaldyti ir įgyvendinti pokyčius, vadovai turi išsiaiškinti pagrindines kliūtis ir priežastis, slypinčias žmonių galvose. Šiuolaikiniams verslo lyderiams tenka atlikti daug komunikacijos užduočių. Jiems būtini vadinamieji minkštieji įgūdžiai, visų pirma, įtraukiant ir įtikinant kitus, jog transformacija turi labai aiškų tikslą, kurį gali suprasti ir palaikyti kiekvienas.
Entuziastingi ir kompetentingi komandos bei visos organizacijos nariai yra svarbesni negu pažangiausi technologijų sprendimai. Todėl savo pranešimuose ir per konsultacijas nuolat akcentuoju, kad būtina daugiau kalbėti apie žmones, jų gebėjimą priimti inovacijas ir prisitaikyti prie naujų sąlygų. Net ir patys geriausi pasiūlymai žlunga, jeigu žmonės jais nesinaudoja arba naudojasi per mažai.
Skaitmeninė transformacija gali pakeisti paslaugas, produktus ir verslo modelius. Vietoj naujo automobilio – mobilumo paslaugų paketas, vietoj kelionės į banką – keli spustelėjimai pirštu mobiliojoje programėlėje. Paslaugų tiekimas – tai nuolatinis bendravimas su klientais, dėmesys jų poreikiams, ryšio palaikymas, vartotojo patirtis ir pasitikėjimas.
Norėdamas kuo geriau patenkinti klientų poreikius, verslas technologijas plėtoja greičiau, negu vyksta inovacijų reglamentavimas ir reguliavimas politiniu bei teisiniu lygmeniu. Todėl verslui tenka svarbus vaidmuo siekiant įrodyti, kad sprendimai yra patikimi ir saugūs. Pasitikėjimo ir geros reputacijos per dieną ar savaitę nepelnysite – tai ilgalaikės veiklos rezultatas.
Geriausiai sekasi tiems lyderiams, kurie inovatyvius sprendimus sugeba pagrįsti atsakomybe – bendra vertybe, strategiškai įtvirtinta konkrečiomis priemonėmis ir praktikomis.
Turime mąstyti ne vien apie žmones, kurie naudosis mūsų paslaugomis ir džiaugsis, bet ir apie tuos, kurie pateks į skaitmeninę atskirtį ir dėl savo padėties ims kaltinti skaitmeninę transformaciją. Verslui aktualių duomenų apsaugos, kibernetinio saugumo ir panašių klausimų sprendimai atskleidžia verslo atsakomybę ir pastangas pelnyti, išlaikyti pasitikėjimą.
Skamba paradoksaliai, tačiau pažangaus verslo lyderiai tampa atsakingi dėl mažiau technologiškai išprususių žmonių likimo – edukacijos ir komunikacijos užduotys aukščiausiojo lygmens vadovams yra tokios pat svarbios, kaip ir gebėjimas matyti įvairių procesų sąsajas ir visumą. Vadovai įsipareigoja įrodyti, kad naujos technologijos visuomenei suteikia išmatuojamos vertės ir daro gyvenimą geresnį. Tad rengdamas ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Vadovų MBA studijų dalyvių diskusijas aukščiausiojo lygmens vadovus skatinu suvokti įsipareigojimų esmę, ugdyti organizacijų kultūrą ir atvirumą inovacijoms.