Pritaikyta kiekvienam verslui
Skaičiuojama, kad per artimiausius dvejus metus Europoje daugiau nei 90 proc. prekybos vietų turės nors vieną integruotą savitarnos sprendimą. Akivaizdu, kad savitarnos kasos tampa ne privilegija, o būtinybe.
Savo veikloje tai matome labai ryškiai. Jeigu anksčiau savitarnos terminalais domėjosi tik didieji prekybos centrai, šiuo metu diegimus atliekame mažesnėse tinklinėse parduotuvėse, aktyviai integracijomis domisi kavinės, užkandinės, kino teatrai, viešbučiai, elektronikos ir net aprangos parduotuvės – savitarna įsigali visur ir įvairiomis formomis.
Spartų savitarnos sprendimų šuolį lėmė pandemija ir bekontakčio atsiskaitymo plėtra. Pajutę, kaip tai patogu, klientai mielai renkasi savitarną, o prekybininkai suprato, kad ši investicija atneša kur kas daugiau tikslumo ir aptarnavimo spartos, todėl tęsia savitarnos terminalų diegimą.
Pastebime tendenciją savarankišką apsipirkimą perkelti ne tik į kasų terminalus, bet suteikti galimybę įsigyti prekes, už jas atsiskaityti ar gauti individualizuotus pasiūlymus mobiliojo telefono ekrane – specialiose programėlėse. Tai vadiname savitarnos migracija į mobiliuosius, mat programėlėse galima rasti apsipirkimo kvitus, lojalumo korteles. Perkėlus šiuos funkcionalumus į aplikaciją, pirkėjas pats renkasi nustatymus, pavyzdžiui, pažymi, kad visada norės gauti tik elektroninius apsipirkimo kvitus. Kitą kartą pasirinkimas pritaikomas automatiškai, o apsipirkimo patirtis pagerėja. Integruojamos net nuotolinio atsiskaitymo galimybės, kuomet susidėjus prekes į krepšelį fizinėje parduotuvėje, už jas atsiskaityti galima vos keliais mobiliojo telefono mygtukų paspaudimais.
Savitarnos migracija į telefonus patogi ne vien vartotojui, bet ir prekybininkui. Jei pirkėjas naudojasi programėle, tai suteikia galimybę prekybininkui geriau pažinti jų norus, įpročius, suvienodinti arba kaip tik, personalizuoti pasiūlymus.
Papildomas kanalas reklamai
Greta visų savitarnos terminalų teikiamų privalumų tikslinga paminėti, jog atveriama papildoma terpė reklamai.
Apsipirkimą savitarnos kasose pirkėjai renkasi dėl skirtingų priežasčių: vieniems tai galimybė greitai įsigyti kelias prekes, nestovint bendroje eilėje, kitiems – pasirinkimas, leidžiantis neskubėti, stebėti kainas ir pritaikomas nuolaidas. Skubos sumažinimas atveria galimybes prekybininkams pristatyti svarbią informaciją, nuolaidas, o kartu pasiūlyti papildomų prekių: pavyzdžiui įsigyjant batus, pasiūlyti pasirinkti ir jų priežiūros priemonių. Ekranuose rodoma tokia reklama, tikėtina, bus dažniau perskaitoma ir sudomins vartotoją.
Tai bus nauja terpė reklamai prekybos centruose, tačiau ne ką mažiau ji aktuali ir paslaugų rinkai. Čia reklama potencialiai vartotoją pasieks dar tikslingiau. Pavyzdžiui viešbučio įsiregistravimo terminale reklamuojamos netoliese siūlomos paslaugos ar specialūs pasiūlymai, kino bilietų įsigijimo terminale rodoma reklama su specialiais gėrimų ar užkandžių variantais. Tokie ir panašūs sprendimai suteiks galimybę mažmenininkams ir gamintojams pagauti vartotojo dėmesį apsisprendimo pirkti momentu, o tai gali būti itin vertinga.
Gerinama vartotojų patirtis
Tyrimai rodo, kad 3 iš 10 vartotojų vengia apsipirkti savitarnos kasose, jeigu jų turimų prekių krepšelyje yra sveriamų produktų arba vaisių bei daržovių, ant kurių nėra brūkšninio kodo. Problema technologijų ekspertams žinoma, todėl jau kurį laiką aktyviai kuriami dirbtinio intelekto sprendimai, automatiniam prekių atpažinimui.
Turėčiau sakyti, kad tai viena ryškiausių tendencijų savitarnos apsipirkimo srityje. Didžiųjų gamintojų pasiekimai produktų atpažinimui kaskart pristatomi tiek Europos lygmens, tiek pasaulinėse parodose. Tiesa, iššūkių dar daug. Sklandžiai veikiančio sprendimo neatranda nei technologijų startuoliai, nei pažangiausi įrangos gamintojai su ilgamete patirtimi. Nepaisant to, dedama daug pastangų, kad įgalinus dirbtinį intelektą savitarnos sprendimai žengtų į naują lygmenį, todėl tik laiko klausimas, kada pakaks ant svarstyklių padėti saują saldainių ar maišelį su kepiniais, o savitarnos kasa pati identifikuos, koks tai produktas.
Produktų atpažinimui iššūkių dažniausiai kelia nepakankamas apšvietimas prie savitarnos terminalų, produktų tarpusavio panašumas, o visai neseniai papildomų klausimų įnešė Europos Sąjungoje įsigaliosiantis plastikinių maišelių draudimas. Popieriniuose maišeliuose esančių prekių dirbtinis intelektas nuskaityti negalės, tad kol kas ieškoma, kaip optimizuoti šį klausimą. Vis tik, neabejoju, kad sprendimas bus rastas jau netrukus ir galėsime išbandyti sklandžiai veikiančią, intuityvią savitarnos kasą.
Nuo dalinės iki visiškos autonomijos
Jau dabar matome aktyviai diegiamus savitarnos sprendimus mūsų šalies prekybos vietose. Mūsų rinkoje populiariausias sprendimas – pilnos komplektacijos savitarnos kasos. Ekrano dydis, forma, spalva, galimybė atsiskaityti grynaisiais, kortele arba abiem metodais, skirtingo dydžio erdvė prekėms susidėti – tai sudėtinės dalys, kurios gali būti pakeistos pagal kiekvieno mažmenininko poreikį.
Žinoma, prekybos vietoje ne visada būtina diegti visą kasos terminalą, kartais pakanka minimalių sprendimų. Pavyzdžiui, įdiegti grynųjų pinigų priėmimo terminalus sveriamų maisto prekių parduotuvėse: pardavėjui nereikia turėti kontakto su grynaisiais pinigais, jis gali saugiai ir higieniškai toliau liesti šviežius, nefasuotus maisto produktus, o pirkėjas monetas arba kupiūras savarankiškai sudeda į aparatą.
Įmanomas ir vis dažniau matomas kardinaliai kitoks sprendimas – visiškai automatizuotos prekybos vietos. Įvairios šio modelio koncepcijos pristatomos tarptautinėse parodose. Tai prekybininkui suteikia laisvę dirbti nepriklausomai nuo personalo darbo valandų. Čia nėra pardavėjų, nėra konsultantų. Pardavimo procesas veikia absoliučiai automatizuotai, o realiai įgyvendintus pavyzdžius jau matome ir Lietuvoje. Automatizuotos lentynos fiksuoja, kokios prekės buvo paimtos ir įdėtos į krepšelį, o klientui lieka tik atlikti mokėjimą ir išeiti iš parduotuvės su savo pirkiniais.
Sprendimai elgsenai stebėti
Būtent autonomiškos parduotuvės bus ideali terpė vartotojams dar geriau pažinti. Savitarnos parduotuvėje visapusiškai matoma pirkėjo elgsena: kiek laiko jis užtrunka, kiek laiko renkasi prekes, kokios prekės jį domina ir ką jis galiausiai nusiperka.
Tai bus puiki informacija ne tik prekybos vietos savininkams, bet ir parduodamos produkcijos gamintojams. Tarptautinėse parodose pristatomi tokie sprendimai, kurie leis stebėti, kiek kartų iš lentynos buvo paimta prekė, kiek laiko analizuota informacija jos etiketėje ir koks galiausiai sprendimas buvo priimtas – prekė įsigyta ar padėta į vietą. Bus galima vertinti įvairius aspektus: prekių išdėstymo, apipavidalinimo, likučių svarbą sprendimui pirkti.
Nors į Lietuvos rinką tokie sprendimai ateina pamažu, stebima geroji užsienio partnerių patirtis neleidžia abejoti – savitarna, papildyta dirbtiniu intelektu, yra ateitis. Sprendimai užtikrintai skinasi kelią prekybos sektoriuje, o vartotojai nesunkiai adaptuojasi prie šių naujovių, nes mato jose vertę.