Ir, nors vis daugiau organizacijų deklaruoja įvairovę kaip vertybę, gan dažnai įmonėse ji suvokiama labai formaliai – kaip dar vienas iš viršaus nuleistas reikalavimas. Vis tik moksliniai tyrimai rodo, kad natūrali ir ne tik popieriuje, bet realybėje egzistuojanti, įvairovė suteikia kompanijoms daugiau kūrybinio potencialo.
Reikia pripažinti, kad situacija pamažu keičiasi į gera – prieš penkiolika metų moteris kandidatė į darbą IT srityje buvo retenybė, o šiandien jau tuo (beveik) nebesistebime. Nebeliko neįprastumo faktoriaus.
Bet „pamažu“ yra gerokai per lėtas tempas šiandieniniam pasauliui. Kol į pirmą vietą bus keliami stereotipai, o ne realūs gebėjimai ir kompetencijos, tol organizacijos ir finansinių technologijų sektorius šalies mastu praleidinės galimybes ir konkurencinį pranašumą.
Lygybė ir įvairovė ne tik teisinga, bet ir apsimoka
Įvairovės privalumų ar, greičiau, jos nebuvimo trūkumų toli ieškoti nereikia. Užtenka užduoti sau keletą klausimų. Pusė pasaulio populiacijos sudaro moterys: jos yra tiek vartotojos, tiek kūrėjos. Tad kaip vien iš vyrų sudaryta komanda gali tikėtis sukurti sėkmingą, į globalią rinką orientuotą produktą ar paslaugą? Ir kaip galima tikėtis pritraukti gabiausius talentus, jei ignoruosime daugiau kaip pusę potencialių kandidatų?
Lietuvoje šiandien turime galimybę tapti lyderiais, nes, žvelgiant globaliu mastu, IT versle vis dar dominuoja vyrai. Netgi srities pirmūnės – „Apple“, „Facebook“, „Google“ ir „Microsoft“, kurios kaip vieną svarbiausių vertybių įvardija lyčių įvairovę, pačios nebūtinai gali ja pasigirti – moterys šiose kompanijose tesudaro vos trečdalį visų darbuotojų.
Lygybės ir įvairovės (lyčių, etninės ar rasinės) naudą įmonei patvirtina vis daugiau mokslinių tyrimų. Ši nauda labai konkreti ir apčiuopiama, atsispindinti ir įmonių finansiniuose rezultatuose.
Štai investicijų banko „Morgan Stanley“ atlikta analizė parodė, kad įmonės, pasižyminčios geresniu lyčių balansu, galėjo pasigirti ir geresniais nuosavo kapitalo pelningumo (angl. return on equity, ROE) rodikliais nei įvairovei mažiau dėmesio skiriančios kompanijos. Šioms išvadoms antrina ir konsultacijų kompanijos „McKinsey“ tyrimas, parodęs, kad geriausiai lyčių įvairovę įtvirtinančios bendrovės turi 15 proc. didesnę tikimybę pasiekti geresnių finansinių rezultatų. Kitos studijos atskleidė, kad lyčių aspektu lygesnės kompanijos džiaugiasi didesniais pardavimais, geresniu klientų pasitenkinimo laipsniu bei aukštesniu pelningumu.
Keli skirtingi požiūriai geriau nei vienas
Svarbus natūralios įvairovės suteikiamas privalumas – mąstymo įvairiapusiškumas. Šiandien turime pakankamai potencialo ir kompetencijų kurti inovatyvius produktus. Mūsų profesionalai jau išauga iš užduočių teikti antraeiles palaikymo darbų paslaugas tarptautinėms kompanijoms. Tačiau norėdama sukurti sėkmingą, nusistovėjusias praktikas keičiantį, inovatyvų produktą ir paslaugą, komanda nebegali būti tik „stipri savo profesinėje srityje“. Tai būtina, bet nepakankama sąlyga.
Komanda privalo būti kūrybiška, mąstyti nestandartiškai ir būti „vikri“ – kitaip tariant, lanksti, gebanti prisitaikyti ir imli naujovėms. Dar daugiau – skirtumą tarp sėkmingo, proveržį sukeliančio produkto ir tiesiog vidutiniško sprendimo, kuriam greit atsiras dešimtys kokybiškesnių alternatyvų, lemia komandos gebėjimas pastebėti poreikį ar problemą.
Paprastas pavyzdys: projekto vykdymui gali surinkti 5 labai stiprius specialistus, kurie mąstys labai panašiai. Rezultatą jie sukurs gan greitai ir gan gerai. Tačiau tai nereiškia, kad sukurtas produktas bus sėkmingas. Jei komandos nariai mąstys panašiai ir turės panašią patirtį, labai tikėtina, kad jų produktui trūks universalumo, o sukurtas sprendimas bus veikiau vidutinis nei išskirtinis ir darantis pokytį. Būtent įvairovė, skirtingi požiūriai ir perspektyvos padeda kurti reikšmingas inovacijas. Be abejo, savaime vien įvairovės nepakanka – tam visų pirma reikia profesinių įgūdžių, kurių turi turėti visi įvairiapusiškos komandos nariai.
Vien įvairovė savaime sėkmės negarantuoja
Mano patirtis „Danske Bank“ leido patirti, kad įvairovės ir įgūdžių derinys visada suteikia pranašumą. Teko dirbti komandose, kurias sudarė įvairių tautybių žmonės: greta lietuvių – amerikiečiai, ispanai, danai, baltarusiai ir rusai. Apie pusę dabartinės komandos narių – moterys.
Tačiau, ar įvairovė pati savaime sudaro sąlygas gerokai geresniam rezultatui pasiekti? Manau būtinos dvi dedamosios: aukštas komandos narių emocinis intelektas (ypač – empatija, kuri padeda suprasti kitokį požiūrį) ir lyderystė – tiek komandos, tiek įmonės lygmenyje.
Be to, tam, kad įvairovė komandoje duotų geresnį rezultatą, ji turi būti savaime suprantama ir atsirasti kuo natūraliau. Niekam neturi kilti nuostaba programuotojų komandoje matant moteris, įvairiausio amžiaus ir tautybės žmones, jei (esminė sąlyga) jų kompetencijų ar asmeninių savybių reikia komandai ir jos duoda pridėtinę vertę. Ne mažiau svarbu, kad įvairovė nebūtų forsuojama aklai – pirmuoju smuiku visada turi griežti profesiniai gebėjimai ir kompetencijos, antraip vargu, ar turėsime galimybes sukurti vertingus sprendimus, o dar ir rizikuosime pakenkti atmosferai komandoje.
Galų gale, dirbti komandoje, kurioje kartu susitinka skirtingų lyčių, kultūrų, pažiūrų žmonės yra ir gerokai įdomiau. O šiandienos darbo rinkos sąlygomis sugebėti išlaikyti darbuotojų susidomėjimą reiškia turėti ir gerokai didesnį lojalumą bei motyvaciją.