Tiekėjai bus privalomai įtraukiami į Viešųjų pirkimų tarnybos tinklalapyje viešai skelbiamą Nepatikimų tiekėjų sąrašą ir tais atvejais, kai tiekėjas esmines pirkimo sutarties sąlygas vykdys su dideliais arba nuolatiniais trūkumais ir dėl to jam bus pritaikyta sutartyje nustatyta sankcija.
Pakeitimu yra išplečiamas sąrašas atvejų, kai tiekėjai gali būti įtraukiami į Nepatikimų tiekėjų sąrašą. Šiandien galiojantis Viešųjų pirkimų įstatymas numato įtraukimą į Nepatikimų tiekėjų sąrašą tik viešojo pirkimo sutarties nutraukimo ar teismo sprendimo dėl žalos atlyginimo atvejais.
Tiekėjo įtraukimas į Nepatikimų tiekėjų sąrašą iš esmės reiškia, kad tiekėjas nebetenka teisės dalyvauti kituose viešuosiuose pirkimuose net 3 metų laikotarpiui. Nors į Nepatikimų tiekėjų sąrašą įtrauktas tiekėjas kiekvienu konkrečiu atveju turi teisę „apsivalyti“ bei įrodyti konkrečiame viešajame pirkime, jog viešojo pirkimo sutartį vykdys be esminių trūkumų, tačiau galutinis sprendimas dėl leidimo tiekėjui dalyvauti konkrečiame viešajame pirkime paliekamas perkančiajai organizacijai.
Viešųjų pirkimų tarnybos skelbiamais duomenimis, 2016–2019 metais jau buvo nutrauktos net 102 viešojo pirkimo sutartys dėl esminių pažeidimų bei blogai viešojo pirkimo sutartis vykdę tiekėjai buvo įtraukti į Nepatikimų tiekėjų sąrašus.
Įsigaliojus Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimui Nepatikimų tiekėjų skaičius galimai didės. Kadangi perkančiajai organizacijai pakaks pritaikyti viešojo pirkimo sutartyje numatytą sankciją (pvz., piniginę baudą) dėl vėlavimo įvykdyti sutartus darbus laiku ir tai galimai jau būtų traktuojama kaip pagrindas įtraukti tiekėjus į Nepatikimų tiekėjų sąrašą.
Naujasis pagrindas įtraukti tiekėjus į Nepatikimų tiekėjų sąrašą yra „drakoniškas“ apsunkinimas viešojo pirkimo sutartis vykdančioms bendrovėms. Praktikoje dažnai pastebimi atvejai, kuomet bendrovės susiduria su įvairiomis kliūtimis įvykdyti viešojo pirkimo sutartis bei atitinkamai perkančiosios organizacijos taiko tiekėjams sutartines baudas arba skaičiuoja delspinigius.
Vis dėlto dažnu atveju sutarties įvykdymas yra neatsiejamas ir nuo perkančiosios organizacijos savalaikių veiksmų ir pareigų vykdymo. Lieka neaišku, ar perkančiosios organizacijos deramai atsižvelgs į visas viešojo pirkimo sutarties vykdymo aplinkybes, ar bet kuriuo atveju tiekėjams suvėlavus įvykdyti sutartus darbus laiku taikys sutartines sankcijas bei juos įtrauks į Nepatikimų tiekėjų sąrašą.
Nors įstatymų leidėjas tokio Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimo priėmimu siekia iš esmės pagerinti viešųjų pirkimų kokybę bei užtikrinti jų skaidrumą, situacija gali būti kardinaliai priešinga. Rinkoje gali nelikti ir pajėgių bendrovių, kurių dalyvavimas kituose viešuosiuose pirkimuose 3 metų laikotarpiui priklausys nuo pačių perkančiųjų organizacijų galutinio sprendimo kiekvienu konkrečiu atveju.
Viešųjų pirkimų reglamentavimo griežtėjamas suteikia dar didesnę reikšmę pirkimo sutarties projektui, kuris dažnu atveju yra skelbiamas su kitais pirkimo dokumentais iki tiekėjams pateikiant pasiūlymus. Tiekėjai turėtų būti atidūs, dar iki teikiant pasiūlymus įvertinti skelbiamus viešųjų pirkimo sutarčių projektus, juose nustatytus sutarčių įvykdymo terminus bei sankcijų taikymo pagrindus.