Didžiausios pasaulyje 3D modelių platformos bendraįkūrėja naują kompanijos dešimtmetį su komanda pradeda tokiu nauju spurtu, apie kurį netrukus dar išgirsite gerokai daugiau.

„CGTrader“ 3D modelius gamina geriausi pasaulio dizaineriai, o pirkėjų skaičius jau artėja prie keturių šimtų tūkstančių. O tarp jų – ir per šimtą didžiausių, į „Fortune“ penkišimtuką patenkančių kompanijų.

– Kokia buvo toji pradžia, koks tas kelias, atvedęs link pirmųjų verslų?

– Kadangi mano tėvai verslininkai (Dalios tėtis – verslo angelas, bendrovės „Skubios siuntos“ įkūrėjas Vladas Lašas – red.), tai mes su broliu Vaidotu savo akimis matėme tuos ankstyvuosius verslo etapus. Jie įvairiausiu verslu užsiėmė – net ir picas kepė. Pamenu, kad paskui jas ilgai valgėme. O tada tėtis atidarė „UPS“ atstovybę Lietuvoje – tai vėl matėme, kaip viskas vyksta.

Taip pat turėjau galimybę įsteigti moksleivių bendrovę. Taigi, daug iniciatyvų atėjo iš šeimos, su broliu vis turėdavome įvairių verslo sumanymų.

Pamenu, buvau gal kokia aštuntokė. Vyko „Foje“ atsisveikinimo koncertas. Tėtis pasiūlė penktą ryto važiuoti rinkti butelių ir bandyti taip užsidirbti. Brolis atsisakė, o mes nuvažiavome. Pasirodo, su buteliais į koncertą žmonės nebuvo įleidžiami, tai tas mažytis mūsų verslas tądien žlugo. Tokie, kuo įvairiausi dalykai mūsų šeimoje buvo išbandyti.

– Papasakokite plačiau apie pirmąją savo moksleivišką bendrovę. Kas tai buvo ir kaip tas verslo pradžiamokslis jums pavyko?

– Kai buvau vienuoliktoje klasėje, dalyvavome „Junior Achievement“ programoje. Mums jau tada dėstė ekonomikos pagrindus, dalyvaudavau ekonomikos stovyklose. „UPS Lietuva“ kaip tik rėmė lietuvišką Kalėdų senelį, kuris gyveno Anykščiuose ir gaudavo iš vaikų daug laiškų. Tėtis su mumis pasidalijo idėja, kurios esmė – išsiųsti vaikams atsakymus, o į laišką dar įdėti po šokoladėlį.

Marius Kalytis ir Dalia Lašaitė

Su broliu ir dviem klasės draugėmis įsteigėme bendrovę. Mūsų verslo esmė buvo viską supakuoti, surašyti vaikų adresus ir tuos laiškus išnešioti. Tai vyko per Kalėdų atostogas, dirbome nuo šešių ryto iki vidurnakčio. Buvo išties įdomi patirtis, teko susidurti ir su akcijomis, pardavinėjome jų klasiokams. Ir pardavėme per daug, tai teko jiems mokėti dividendus. Toks buvo mano verslo pradžiamokslis, tokia patirtis.

– Ar nebuvo minties po studijų dirbti samdomą darbą?

– Savo karjeros pradžioje išties dirbau samdomą darbą. Darbavausi nekilnojamojo turto fondų valdymo įmonėje. Buvo labai įdomu ir per tą laiką daug išmokau, nes tai buvo pirmasis susidūrimas su verslo pasauliu. Pirmieji vadovai ir būna tais mokytojais, kurie padeda suprasti, kaip viskas vyksta.

Bet man visada atrodė, kad savas verslas yra greitas kelias į sėkmę, kad galima pasiekti daug rezultatų ir gerai uždirbti. Kai dabar pagalvoju, tai naiviai mąsčiau. Bet tuomet toks stimulas buvo, todėl visą tą laiką galvojau, kokios tos verslo idėjos galėtų būti, ką būtų galima sukurti.

Aišku, kai baiginėji studijas, neturi jokio kapitalo. Mano žvilgsnis nukrypo į informacines technologijas, kad ten galima nemažai sukurti. Kilo tokia idėja, mes ją pavadinome važiuojam.lt, ji buvo skirta pakeleivių tarp Kauno ir Vilniaus paieškai. Apsijungėme su keliais programuotojais ir pradėjome tą projektą įgyvendinti. Darėme nemažai klaidų, bet mums pavyko gauti šiokį tokį finansavimą. Tada išvažiavome į Angliją, kur dalyvavome tris mėnesius trukusioje verslo akseleravimo programoje. Ji buvo labai įdomi, buvo pasakojama, kaip iš tiesų daryti startuolius, kaip juos auginti, kaip dirbti su mentoriais.

Tačiau mums tos idėjos pakankamai gerai įsukti nepavyko, todėl maždaug po kokių metų mes įmonę uždarėme.

Ją uždarinėjant kaip tik Rygoje vyko hakatonas, kai per savaitgalį teko sukurti verslo idėją. Su keliais estais, latviais ir mano bendramoksliais sugalvojome socialinių tinklų analitikos verslo idėją. Kai daugybė prekės ženklų pradėjo stipriau naudoti „Facebook“, jie daug į tai investuodavo, kad turėtų kuo daugiau fanų, leisdavo daug reklamos, bet nebuvo aišku, kokia iš to nauda. Būtent mes ir ėmėmės tos analizės.

Tada viskas labai greitai užsisuko. Jau pirmą savaitę kalbėjomės su klientais, po kelių mėnesių gavome nedidelį finansavimą iš Amerikos, apvažiavome klientus Suomijoje, Anglijoje, Amerikoje. Vėliau pritraukėme jau didesnį finansavimą iš Olandijos. Ta mūsų paslauga naudojosi BBC, „Scandinavian Airlines“, kitos komanijos, bet ji neįsisuko taip, kaip mes norėjome. Atėjo momentas, kai reikėjo mažinti kaštus, todėl teko pasitraukti iš to projekto.

Tuomet net buvo kilusi mintis, kad padariau didžiulę klaidą, kad pasirinkau IT kryptį.

– Startuoliai sako, kad labai retai, pradėjus verslą su pirma idėja, ji pasiteisina. Jie dar sako, kad kuriant startuolį, nėra nesėkmių, yra tik posūkiai. Taigi, panašu, kad jūsų kelyje pasitaikęs trečiasis posūkis pasiteisino su kaupu.

– Tame yra nemažai tiesos. Kita vertus, ilginiui atsiranda vis daugiau žinių, nes kai pradedi nuo nulio, daugelio dalykų dar nesupranti, – nei kaip viskas turi vykti, nei kas yra svarbiausia. Tačiau ir sėkmės elementas daug ką lemia. Ir kuo daugiau bandai, tuo daugiau šansų, kad pavyks.

CGTrader komanda

– Esate du „CGTrader“ įkūrėjai – jūs ir Marius Kalytis. Kas jus iki tol siejo?

– Buvome šiek tiek pažįstami, kadangi abu priklausėme Lietuvos startuolių ekosistemai. Šiaip tai Marius pirmasis užkūrė „CGTrader“, aš prisijungiau kiek vėliau ir tapau bendraįkūrėja, bet tai buvo jo sugalvota idėja.

– „CGTrader“ laikoma didžiausia 3D modelių prekyviete pasaulyje. Kas yra tie jūsų vartotojai, pirkėjai ir kiek jų yra?

– Išties, „CGTrader“ yra didžiausia 3D modelių prekyvietė. Taip pat mes teikiame 3D modeliavimo sprendimus elektroninės komercijos kompanijoms. Viso pasaulio dizaineriai įkelia savo modelius, o kiti dizaineriai, programuotojai, filmų kūrėjai perka juos ir dėl to jie sutaupo daug lėšų ir laiko, nes nereikia kurti nuo nulio, – galima naudoti jau sukurtą modelį.

Mes suteikiame geriausias komercines sąlygas dizaineriams, dėl to jie mus mėgsta ir noriai kelia bei pardavinėja savo sukurtus modelius. Šiuo metu jau turime 1,1 milijono 3D modelių ir tai yra didžiausias pasirinkimas pasaulyje.

Prieš porą metų, pamatėme, kad 3D modeliavimas taip pat yra naudojamas el.komercijoje ir gali pakeisti produktų fotografijas. Anksčiau, jeigu gamintojas ar pardavėjas pardavinėdavo kokį fotelį, gabendavo jį į fotostudiją, kūrdavo interjerą, kad jį gražai nufotografuotų, tai dabar viską galima atlikti virtualiai. Mums tiesiog atsiunčia to fotelio paprastutę nuotrauką, o su mūsų produktu „CGTrader ARsenal“ dirbantys dizineriai bei mūsų vidinės technologijos sukuria 3D modelį, iš kurio paskui galima el. komercijai sugeneruoti nuostabius vaizdus. Mes galime pademonstruoti, kaip tas daiktas atrodytų, tarkime, industrinio stiliaus lofte, kaip jis atrodytų papildytoje realybėje. Pirkėjai jau gali savo išmaniuosiuose telefonuose pamatyti, kaip tas daiktas atrodys jų namuose. Čia mes matome išties dideles ir stipriai augančias galimybes.

Didžiausi mūsų paslaugų pirkėjai yra architektūros įmonės, žaidimų, filmų kūrėjai, reklamos agentūros ir įvairūs profesionalai – 3D dizaineriai, kurie perka ir naudoja juos savo projektuose. O „CGTrader ARsenal“ pagrindiniai klientai yra el. komercijos įmonės. Tarp jų nemažai yra baldų, elektronikos, buitinės technikos gamintojų, batų, rankinių kūrėjų ir panašiais dalykais prekiaujančių įvairių parduotuvių.

Iš viso mes turime daugiau kaip 370 tūkst. klientų. Tarp jų – daugiau kaip 100 kompanijų, kurios patenka į „Fortune“ didžiausių kompanijų penkišimtuką. Daugeliu atvejų, ypač jei tai yra susije su dideliais projektais, jos nenori, kad būtų paminėtos viešai, tačiau galiu įvardinti, kad tarp mūsų klientų yra „Google“, made.com, „Nike“, „Microsoft“ ir kitos kompanijos.

– Paslaugos pirkėjai ir dizaineriai yra pasklidę po visą pasalį, o kaip yra organizuojamas jūsų darbas iš būstinės Vilniuje?

– Turėjome padalinius Vokietijoje ir Izraelyje, bet juos uždarėme, o dabar įsikūrėme JAV. Kol kas ten dirba tik vienas žmogus, bet padalinį jau planuojame plėsti, nes toje šalyje yra pagrindinė mūsų rinka. Dabar JAV rinką aptarnaujame iš Lietuvos, bet matome daug naujų galimybių, kurios atsivertų ten įdarbinus žmones, kurie turi ryšių ir patirtį.

Dalia Lašaitė

– Ar daug sekėjų, konkurentų turite?

– Daugiau konkurentų matome prekyvietės pusėje. Tačiau jų nėra daug, nes sukurti tokią didelę prekyvietę yra sunku. Buvo viena stipresnė įmonė, kuri istoriškai, kol mes neatsiradome, buvo laikoma lydere, tai visai neseniai ją nupirko nuotraukų kompanija „Shutterstock“, todėl mes likome lyderiais, o kiti žaidėjai yra dešimtimis kartų nuo mūsų atsilikę.

El. komercijos srityje dar tik žengiame pirmuosius žingsnius, bet manome, kad mes siūlome geriausią el. komercijos modelių kūrimo sprendimą.

– Kokie buvo įdomiausi darbai, modeliai, kurie buvo jūsų kompanijos vienijamų dizainerių sukurti?

– Turime tokių įdomių dizainerių, kurių darbai net knygose aprašyti. Jie ne tik pardavinėja modelius, bet ir nori su bendruomene pasidalinti savo žiniomis. Turime ir Kanų festivalio laureatų darbų, kurie išties labai įspūdingi.

Kalbant apie el. komercijos modelius, tai ten didžiausi iššūkiai – modelių sudėtingumas. El. komercijoje modelis turi atrodyti visiškai realus, toks, kad klientas net nesuprastų, kad tai yra 3D modelis. Jis turi galvoti, kad daiktas yra tikras. Tarkime, yra kailio elementas, turi būti atkurtas kiekvienas jo plaukelis. Tai sunku atkurti, bet mūsų dizaineriai tai padaro.

Beje, dauguma mūsų 3D modelių skirti skaitmeniniam naudojimui. Yra nedidelė jų dalis, kurie yra spausdinami, bet jie sudaro tik apie 10 proc. visų mūsų modelių.

Tokių prekyviečių sėkmė labai priklauso, ar pavyks pritraukti kūrėjus. Daugelis galvoja, kad svarbiausia rasti klientą, bet šie dažniausiai renkasi tai, kas yra geriausia. Todėl mums labai svarbu dirbti su tais kūrėjais, kad jiems būtų patrauklu pas mus ateiti.

Kol „CGTrader“ nebuvo, konkurentai už dizainerių parduotus darbus imdavo 50 proc. komisinį mokestį, o mes siūlome nuo 20 iki 30 proc.

– Esate pripažinta viena iš šešių reikšmingą pokytį Europoje darančių verslininkių ir už tai Briuselyje gavusi apdovanojimą, tarptautinio žurnalo „The Hundert“ buvote priskirta TOP100 moterų įkūrėjų Europoje, pati įmonė pelnė Kylančios žvaigždės apdovanojimą sparčiausiai augančių Vidurio Europos įmonių reitinge „Deloitte CE Fast 50“, „Forbes“ jūsų kompaniją įvardijo kaip vieną iš 8 ambicingiausių startuolių Lietuvoje. Ką jums reiškia tokie įvertinimai?

– Bet koks pripažinimas yra malonus. Jau kurį laiką kiekvienais metais atsiduriame „Deloitte CE Fast 50“ sąraše. Tai šis apdovanojimas mums ypač svarbus, nes tie reitingai sudaromi remiantis realiais finansiniais duomenimis ir byloja, kad augame tikrai greitai.

Iš pradžių buvome tik maža bendraminčių grupelė ir kai dabar pasižiūrime, kur esame, apima smagus jausmas. O ypač malonu, kai žinai, ką apie tave galvoja klientai ir kaip atsiliepia apie mūsų paslaugas.

Taigi, augome kiekvienais metais, o naujausi rezultatai parodė, kad pernai augome dvigubai.

– Kas jums padeda žengti koja kojon su naujausiomis technologijomis, kaip sugebate nuolat laikyti ranką ant tokio spartaus technologijų vystymosi pulso?

– Pirmiausia, visą laiką galvojame, ką mūsų klientai mąsto, bandome perprasti jų tolimesnius planus ir kuria kryptimi jie ketina judėti toliau. Stebime, ką daro technologijų kompanijos, kokios naujos technologijos kuriamos, kokie nauji startuoliai atsirado, sekame konferencijų, akademinių tyrimų medžiagą, kuri yra susijusi su mūsų veiklos sritimi. Visa tai darome tam, kad pamatytume, kas laukia toliau, kokie nauji vėjai pučia.

CGTrader

Esu tikra, kad labai verta stebėti, kaip vaikai naudoja technologijas, nes dabartiniai septynmečiai-aštuonmečiai puikia gaudosi „Roblox“, naudoja „SlapChat“ filtrus. „Facebook“ jiems jau pasenęs dalykas, o tie filtrai, kurie turi ir 3D, jiems yra visiškai natūralus dalykas. Į tuos vaikus žiūrint galima pamatyti, kokia ateitis mūsų visų laukia.

– Kokias vertybes, požiūrį į darbą, žmones, santykius atsinešėte iš šeimos, kaip jus toji aplinka formavo?

– Esu dėkinga savo tėvams ir seneliams, kurie labai daug su mumis užsiimdavo ir visokiausių dalykų prigalvodavo. Daug iš jų išmokome – ir akademinių, ir žmogiškųjų dalykų. Mus supo mokslo aplinka. Tarkime, vienas šilčiausių prisiminimų yra apie tai, kaip su seneliu eidavome į žvaigždes žiūrėti ir bandyti atpažinti, kur yra koks žvaigždynas.

Iš šeimos atsinešiau svarbią nuostatą, kad viskas yra įmanoma, kad viską galima padaryti, visko pasiekti. Aš tuo buvau taip įsitikinusi, kad tuomet, kai pradėjau dirbti, net nustebau, nes supratau kiek daug darbo reikia įdėti, kad kažką pasiektum. Bet minties, kad neįmanoma, nebuvo. Viskas iš tiesų yra įmanoma, tik reikia nesustoti, – bandyti ir daryti.

Dalia Lašaitė-Kamantauskė su šeima

– Kokius reikalavimus keliate komandos žmonėms, kokių vertybių jie turi laikytis?

– Stengiamės ieškoti stiprių, jau startuolio patirties turinčių žmonių, kurie yra pasiruošę kitam etapui. Planuojame sparčiai augti, tai mūsų siekiamybė yra rasti žmones, kurie jau turi patirties IT srityje.

Esame išsigryninę kompanijos vertybes, tarp kurių viena svarbiausių – duomenų suvokimas. Stengiamės sprendimus priimti remiantis tam tikromis įžvalgomis, o ne kažkokia nuomone ar nuojauta. Todėl mums labai svarbu, kad žmogus duomenis suprastų bent jau baziniame lygmenyje.

„CGTrader“ būdinga labai stipri komandinė dvasia. Mums svarbu, kad žmonės vieni kitiems padėtų, todėl stengiamės rinktis tokius žmones, kurie galvotų ne tik apie save.

– O kaip, jūsų akimis, pasauliniame kontekste su savo startuoliais, aukštosiomis technologijomis atrodo Lietuva?

– Daug kas priklauso nuo konkrečių įmonių. Labai smagu, kad turime pirmąjį vienaragį Lietuvoje – kompaniją „Vinted“. Tikiu, kad turėsime ir daugiau, nes Lietuva tikrai turi daug sėkmingų įmonių.

Pastebėjau, kad Silicio slėnyje ir bendrai tokiose ekosistemose viskas įsisuka per patirtį. Nemažai teko bendrauti su Silicio slėnio žmonėmis, tai kai paklausi jų, ką prieš tai darė, tai paaiškėja, kokią patirtį jie atsinešę iš kitų startuolių, kitų IT kompanijų. Toji ekosistema susikuria tuomet, kai atsiranda nemažai startuolių. Bet kad jų atsirastų, tai reikia ir finansavimo, o tam labai padeda įvairūs fondai, kurių Lietuvoje jau yra ne vienas. Arba kai parduodamas koks startuolis, atsiranda daug investuotojų – verslo angelų.

Founders-Marius Kalytis and Dalia Lašaitė

Lyginamės su Estija, kurioje vienaragių ir startuolių yra daugiau. Bet kai ten buvo parduotas „Skype“, bendruomenėje atsirado supratimas, kad iš technologijų, startuolių galima gerai uždirbti, kad tai nėra tiktai hobis, bet ir realūs verslai, kurie auga labai greitai ir tai yra gera investicija.

Manau, kad Lietuva turi visus šansus tapti aukštųjų technologijų šalimi, nes yra puikių talentų, įdomių, greitai augančių startuolių.

– Kur ir iš ko semiatės įkvėpimo, energijos, kokių pomėgių, įpročių turite?

– Dabar, kai dirbu ir auginu devynių mėnesių mergytę, niekam kitam laiko neturiu. Nesportuoju, bet dukrelė Ingrida sveria aštuonis kilogramus ir yra toks svarmuo, kad su ja prisisportuoju iki soties. Mes daug vaikštome lauke. Labai mėgstu skaityti. Jei yra laiko, mėgstu lankyti įvairiausius kursus – maisto gaminimo, makiažo ir kitus. Juose viskas iš esmės paaiškinama ir tai man patinka.

Dalia Lašaitė-Kamantauskė su šeima

– Kokia, jūsų įsivaizdavimu „CG Trader“ bus po kokių dešimties metų?

– Jau dabar planuojame plėsti ir dvigubinti komandą, stiprinti Amerikos padalinį.

Esame tikri, kad naujo mūsų kompanijos dešimtmečio eigoje daugelį el. komercijos nuotraukų ir vizualizacijų padėsime sukurti būtent mes.

Manome, kad papildyta realybė vis aktyviau dalyvaus mūsų kasdieniniame gyvenime. Panašu, kad bus populiarūs papildytos realybės akiniai, apie kuriuos pastaruoju metu aktyviai kalbama. Dabar visi laukia, kada juos paleis „Apple“, nes jų produktai būna gerai paruošti rinkai ir klientams. Taigi manau, kad pasaulis bus daug labiau 3D ir dar labiau atsigręžęs į technologijų pusę.

– Kokie gyvenime sutikti žmonės, perskaitytos knygos padarė didžiausią įtaką?

– Kai dar buvau studentė, didelė įspūdį man paliko Nassim Taleb „Fooled by Randomness“ knyga, kurioje buvo gerai aprašytas kitoks požiūris į riziką, negu ką tuo metu mokiausi finansų paskaitose.

Yra puiki knyga apie startuolius Ben Horowitz „The Hard Thing about Hard Things“. Tai verslininkų, investuotojų parašyta knyga apie savo patirtis auginant įmones. Ten puikiai parodyta jų virtuvė ir ypač tada, kai kartais būna sudėtinga priimti kai kuriuos sprendimus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (45)