Viso projekto metu analogų neturinčio akseleratoriaus dalyvio kėdę išbandė daugiau kaip 15 socialinio verslo vizionierių. Jungiant teorinius ir praktinius užsiėmimus, akseleratoriaus dalyviai įsitraukė į visas smulkaus verslo kūrimo sritis, o jų mentoriais, koordinatoriais tapo ir paskaitas bei užsiėmimus vedė skirtingų sričių profesionalai. Planuojama, kad projekto dalyviai toliau tobulins savo idėjas ir vystys socialinius verslus.


Vienas iš geriausių rezultatų projekte pasiekusių dalyvių – kelionių dviračiais entuziastas Elvis Peckeliūnas, kūręs įvairiausius dviračių aksesuarus, priedus, krepšius ir krepšelius iš senų reklaminių tentų, lagaminų, furnitūros.

„Pamilau siūlus ir siuvimo mašiną“, – juokiasi prekės ženklą „Pėdsakas“, skirtą laisvalaikį ant dviračio mėgstantiems leisti žmonėms, įkūręs E. Peckeliūnas.


Rankinės primena apie sveiką mitybą


Savo prekinį ženklą „Make Own Style“ akseleratoriuje sukūrė ir Rita Židelienė. Projekto pabaigoje ji pristatė iš nenešiojamų odinių striukių pagamintų rankinių liniją, patiksiančią ir stiliaus, ir patogumo mėgėjams.


„Organizatoriai padovanojo žinių ir minčių, kaip nuo kiekvieno iš mūsų priklauso tvarių idėjų įgyvendinimas ir aplinka, kurioje gyvename. Ką nors dėl to padarius, užplūsta tikrai geri jausmai“, – sako tvarumo idėjomis besivadovaujanti R. Židelienė.

Dar vieną, tik visai kitokią, rankinių kolekciją akseleratoriaus programai pasibaigus pristatė Roma Perepečkienė. Jos kolekcijoje ne tik panaudotos nebereikalingos vilnonės, medvilninės ir kitos natūralios medžiagos, bet ir skleidžiama svarbi žinia. Kiekviena rankinė puošta vaisių ar daržovių aplikacija – priminimu apie sveikos mitybos svarbą kasdienybėje.


„Jau jaunystėje svajojau būti drabužių modeliuotoja. Svajojau, kad kada nors galėsiu išlaisvinti šiuos savo užslėptus „talentus“. Ir tik šios programos metu lektoriai, madų, stiliaus dizaineriai, fotografai, dalindamiesi savo kūrybinėmis istorijomis, patirtimi, vizijomis, įkvėpimu, sugriovė mano vidinius blokus, atidarė uždarytas vidines duris ir įkvėpė daryti nerealius dalykus“, – įspūdžiais dalijasi naują veiklą atradusi R. Perepečkienė.


Sukurti drabužiai tiks ypatingoms progoms


O štai Evelina Desiatnikova, prekės ženklo „Edie Dsgn“ įkūrėja, į akseleratorių atėjo ieškodama konkrečių atsakymų, kaip įgyvendinti turimą idėją. Tiesa, projekte ji ne tik rado visus atsakymus, bet ir gavo galimybę sužinoti, išmokti naujų dalykų bei įkvėpimo įgyvendinti savo svajones. Marškiniai, gamybinės atraižos, ardyti užtrauktukai, sijonai, suknelės E. Desiatnikovos rankose virsta patraukliais, šiuolaikiškais, netikėtais kūriniais, vertais mylinčių naujų šeimininkų ir ypatingiausių progų.


Ką tik pasibaigusio akseleratoriaus veiklų koordinatorė, dizainerė Agnė Daraškevičienė dalyviams piešia puikią ateitį: „Be galo smagu matyti kaip gimsta šaunios idėjos, kaip dalyviai įveikia vidines baimes ir drąsiai imasi pačių neįtikėčiausių projektų, susidraugauja su gąsdinančia technika ir išplečia kantrybės bei atkaklumo ribas.”

Antrinis dizainas leidžia grąžinti į ekonomiką resursus dar nepriėjus prie technologiškai sudėtingų brangių perdirbimo sprendimų. Kai daiktai negali būti naudojami tiesioginei jų funkcijai atlikti, jų medžiagos kaip antrinė žaliava naudojama naujų produktų gamybai.


Kaip pažymi „Textale“ įkūrėja ir akseleratoriaus programos vadovė Viktorija Nausėdė, antrinis dizainas žiedinėje ekonomikoje laikomas tikrai perspektyvia sritimi. Mados industrijos atstovai skatinami taupyti resursus, ieškant inovatyvių ir saugių antrinių žaliavų panaudojimo būdų. Naujai priimtoje ES tvarios ir žiedinės tekstilės ekonomikos strategijoje gaminio ekologiniam dizainui taip pat skirtas išskirtinis dėmesys, akcentuojant aplinką tausojančią ir socialiai atsakingą gamybą, programuojant kuo ilgesnį daiktų ir jų medžiagų naudojimą, taisymo galimybes, atliekų perdirbamumą.

„Svarbu ir tai, kad antrinis dizainas – gana palankus laukas socialiniams verslams kurtis, kai, sprendžiant aplinkosauginę problemą, mažinant tekstilės atliekų susidarymą, kuriamos naujos darbo vietos, atsiranda galimybės socialiai pažeidžiamų grupių integracijai, skatinamas bendruomeniškumas“, – teigia V. Nausėdė.


Tekstilės atliekos – opi problema


Pasaulyje kasmet susidaro apie 92 milijonai tonų tekstilės atliekų, tai reiškia, kad sunkvežimis, pilnas drabužių, sąvartyne atsiduria kas sekundę. Europos Sąjungos statistikos tarnybos „Eurostat“ skaičiavimais, Lietuvoje tekstilės atliekos sudaro apie 8 proc. visų komunalinių atliekų.

Sprendžiant tekstilės pertekliaus Lietuvoje problemą, socialinis verslas „Textale“ jau penkti metai telkia dizaino profesionalų ir entuziastų bendruomenę vystyti antrinio dizaino projektus, kad tiesioginei paskirčiai nebetinkami daiktai būtų perkuriami, panaudojant jų medžiagas. Antrinio dizaino akseleratorius „Textale“ planuoja organizuoti ir ateityje.


Antrinio dizaino akseleratorius organizuotas įgyvendinant projektą „Socialinis verslas – pirmi žingsniai kartu“, kuris iš dalies finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis.