Lietuvos prekybos įmonių asociacijos direktorė Rūta Vainienė sako, kad koronaviruso pandemija išryškino prekybininkų prioritetus – darbuotojų ir pirkėjų saugumas yra visų pirma. Siekdamas užtikrinti saugią darbo aplinką ir apsipirkimą, prekybos sektorius dar karantino pradžioje per itin trumpą laiką turėjo įdiegti daug saugumo ir prevencijos sprendimų.
„Įprastu metu per dieną parduotuvėse apsilanko apie milijonas pirkėjų. Karantino metu apsilankymų skaičius sumažėjo, tačiau srautai vis tiek buvo ir yra itin dideli. Tad natūralu, kad prekybininkai turėjo itin greitai, greičiau nei kiti verslai, reaguoti ir darbuotojus bei pirkėjus aprūpinti apsaugos bei dezinfekcijos priemonėmis, kasos zonas pritaikyti darbui naujomis sąlygomis. Sąrašas veiksmų, kurių viruso prevencijos tikslu ėmėsi prekybininkai, apėmė visas sritis. Saugumą užtikrinti reikėjo ir sandėliuose, ir prekybos salėse, ir administracijoje, ir taros priėmimo vietose, ir poilsio zonose – visur, kur tik būna darbuotojas, pirkėjas arba prekė“, – apie išaugusį prekybos sektoriaus dėmesį saugumui kalba R. Vainienė.
Milijonai apsaugos priemonėms ir specialus draudimas darbuotojams
Prekybininkų investicijos į apsaugos priemones pradėjo augti dar iki karantino. Nemažėjo jos ir ramesniu periodu pandemijos metu – vasarą. Prekybos tinklas „Maxima“ skaičiuoja, kad saugaus apsipirkimo palaikymui šiuo metu per mėnesį papildomai skiriama apie 0,3 mln. eurų.
„Analizuodami situaciją pasauliniu mastu, prevencinių saugumo priemonių ėmėmės dar vasario pabaigoje, iki Lietuvoje paskelbiant karantiną. Lėktuvais iš Kinijos didžiuliais kiekiais gabenome apsaugines kaukes, vienkartines pirštines ir kitas saugos priemones, kad galėtume apsaugoti pirmiausia savo darbuotojus, taip pat ir klientus. Pirmieji iš prekybos tinklų Lietuvoje suteikėme galimybę klientams parduotuvėse dezinfekuoti rankas, pradėjome dalinti nemokamas vienkartines pirštines ir kt. Ir karantino metu, ir dabar pagrindiniu mūsų prioritetu išlieka būtent saugumo užtikrinimas. Tikime, kad prevencinės apsaugos priemonės, kurių esame ėmęsi, padės išvengti COVID-19 susirgimų plitimų, tačiau ne mažiau svarbu, kad visi elgtumėmės atsakingai ir sąmoningai“, – sako Ernesta Dapkienė, „Maximos“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė.
Pasak prekybos tinklo atstovės, saugumo priemonės nebuvo mažinamos ir atšaukus karantiną, kas leidžia užtikrinti tinkamą pasiruošimą.
„Darbuotojai kas valandą turi plautis rankas, kas rytą atėjus į darbą ir kelis kartus dienos metu jiems matuojama temperatūra. Laikantis Sveikatos apsaugos ministerijos bei NVSC specialistų rekomendacijų, prevencinės apsaugos priemonės (prievolė dėvėti apsaugines kaukes, padidintas dėmesys asmens higienai, dažnesnė įvairių paviršių dezinfekcija ir t.t.) taikomos ir „Maximos“ administracijos darbuotojams. Darbo procesai organizuojami stengiantis maksimaliai sumažinti kontaktus tarp žmonių. Be to, visus savo darbuotojus esame apdraudę specialiu draudimu nuo COVID-19“, – dalinasi E. Dapkienė.
Sukaupė apsaugos priemonių atsargų
Prekybos tinklas „IKI“ skaičiuoja, kad nuo metų pradžios iki rugpjūčio mėnesio jau yra nupirkęs apie 30 tūkst. litrų dezinfekcinio skysčio. Jis naudojamas dezinfekuoti paviršius „Iki“ parduotuvėse, pirkinių krepšelius ir vežimėlius, tarnybinėse patalpose. Juo taip pat pildomi dezinfekcinio skysčio dozatoriai, įrengti pirkėjams. Pirkėjams taip pat sudaroma galimybė apsiperkant dėvėti vienkartines pirštines – jų prekybos tinklas šiais metais nupirko 5 kartus daugiau – 25 mln. porų palyginti su 5 mln. praėjusiais metais.
Pasak prekybos tinklo komunikacijos vadovės Vaidos Budrienės, darbuotojų ir pirkėjų saugumas pandemijos metu išlieka svarbiausiu prioritetu, todėl atsakingai vertinamos visos kylančios rizikos.
„Suprantame, kad pandemija niekur nedingo, tai nauja realybė ir su ja reikia gyventi. „IKI“ tinklas ruošiasi ir ateinančiai bangai, todėl kiekiai palaikomi tokie, kad nieko nepritrūktumėme ir nereikėtų paskutinę minutę ieškoti, iš kur gauti apsaugos priemonių. Augantis koronaviruso atvejų skaičius Lietuvoje ir visame pasaulyje leidžia daryti prielaidą, kad pagrindinės apsaugos priemonės infekcijai suvaldyti – dezinfekcinis skystis, vienkartinės kaukės – liks ne ką mažiau paklausios nei buvo šalyje įvedus karantiną“, – sako prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė V. Budrienė.
Prekybos tinkle „Rimi“ dar karantino metu buvo įvestas saugumo standartas, kuris galiojo nepriklausomai nuo epidemiologinės situacijos šalyje. Pirkinių vežimėlių ir krepšelių dezinfekcijai skirtos priemonės prekybos tinkle pirkėjams buvo prieinamos ir po karantino, taip pat buvo įrengtos naujos rankų dezinfekcijos stotelės ne tik pirkėjams, bet ir darbuotojams – iš viso 500 visame prekybos tinkle.
„Be jau anksčiau įrengtų stotelių sandėliuose, administracijos ir poilsio zonose, dabar darbuotojams dezinfekcinės priemonės visada patogiai pasiekiamos įeinant ir išeinant iš prekybos salės bei tik atėjus į darbą. Dezinfekcijai skirtų priemonių sąrašas papildytas apsauginėmis veido kaukėmis ir skydeliais. Be to, „Rimi Lietuva“ ir po karantino tęsia praktiką tikrinti į darbą ateinančių parduotuvių darbuotojų kūno temperatūrą bei jiems nuolat primena ir prašo būti sąmoningais – pajutus bet kokius peršalimo ar kitų ligų simptomus, likti ir sveikti namuose. Atsižvelgdami į naujausią situaciją, šiuo metu esame uždraudę darbuotojų komandiruotes į Latviją ir Estiją – su kolegomis bendraujame nuotoliniu būdu“, – pie saugumo priemones pasakoja „Rimi Lietuva“ viešųjų ryšių vadovė Renata Keršienė.
Pasiruošę stiprinti e. prekybą
Pandemija išaugino ir ne maisto prekių parduotuvių išlaidas saugumo priemonėms, nors karantino metu jų veikla ir buvo laikinai apribota. „Aprangos“ grupės korporatyvinės komunikacijos projektų vadovas Tadas Marčiukaitis sako, kad daugiausiai apsaugos priemonių buvo perkama pandemijos pradžioje, tačiau ir vėliau kas mėnesį jų atsargos buvo pildomos, o darbuotojai reguliariai informuojami apie sprendimus saugumui užtikrinti.
„Stengiamės darbuotojus kuo operatyviau informuoti apie rizikas ir sprendimus, susijusius su galimomis grėsmėmis. Tai aktualu ne tik parduotuvių, bet ir administracijos darbuotojams, nes situacija yra labai neapibrėžta ir bet kuriuo metu gali pasikeisti. Sutrumpinome sprendimų priėmimo grandinę ir numatėme būtinąsias procedūras, kaip elgtis svarbiausiais atvejais“, – pasakoja T. Marčiukaitis.
Prekybininkai pastebi, kad, augant užsikrėtimams COVID-19, keičiasi pačių klientų elgesys. Jie atidesni taikomiems prevencijos reikalavimams, aktyviau naudojasi parduotuvėse suteikiamomis apsaugos priemonėmis.
„Jau nuo karantino pradžios pastebėjome, kad klientai lankosi parduotuvėse rečiau, o vieno vizito metu perka daugiau, tad dedam visas pastangas, kad klientui būtų kuo patogiau ir saugiau apsipirkti – aktualiausios prekės būtų sukomplektuotos ir išdėliotos arčiau kasų, pakaktų didžiausią paklausą turinčių prekių kiekių. Taip pat pastebėjome, kad klientai dažniau dezinfekuoja rankas nei tai darydavo vasarą, todėl yra padidėjęs dezinfekcinių priemonių, skirtų klientams, poreikis“, – dalinasi prekybos tinklo „Drogas“ atstovai.
Prideda, kad prekybos tinklas „Drogas“ visą šį laiką stiprino e. prekybos kanalą, jog prekes klientams pristatytų kuo skubiau tiesiai į namus, sudarytų galimybes užsisakyti internetu, o surinktą krepšelį atsiimti parduotuvėje.
Prekybininkai teigia ne tik apsirūpinę apsaugos nuo koronaviruso plitimo priemonėmis, bet ir turi paruošę darbuotojams aiškiais instrukcijas, kaip organizuoti darbą ir prisitaikyti prie besikeičiančios situacijos. Karantino metu išmoktos pamokos ir priimti sprendimai dabar esą leistų į bet kokią ekstremalią situaciją reaguoti greitai, užtikrinant sklandų veiklos tęstinumą ir darbuotojų bei klientų saugumą.