Bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) ir Muitinės departamentas pastaruoju metu fiksuoja smarkiai išaugusias kontrabandinių prekių, aptinkamų krovininiuose traukiniuose apimtis.

Kaip Delfi informavo Muitinės departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Vitas Volungevičius, Lietuvos muitinėje iki šių metų rugsėjo pabaigos buvo pradėtas 21 ikiteisminis tyrimas dėl traukiniais gabentos kontrabandos, kai pernai per tą patį laikotarpį tokių buvo tik 8.

Iš viso per devynis mėnesius muitinės pareigūnai traukiniuose sulaikė 762 tūkst. pakelių cigarečių kontrabandos, kurios vertė 2,3 mln. eurų. Pernai per tą patį laikotarpį sulaikyta 210 tūkst. pakelių cigarečių, kurių vertė – 0,75 mln. eurų.

LTG duomenimis, kontrabandinių prekių srautas krovininiuose traukiniuose mažėjo ir spalį, tad per dešimt šių metų mėnesių bendras sulaikytų cigarečių pakelių skaičius viršijo milijoną, o jų vertė pasiekė 3,7 mln. Eur.

LTG 2019 m. kovai su kontrabandinių prekių gabenimu suformavo specialią komandą, kurios nariai turi tiek patirties teisėsaugos srityje, tiek žinių apie geležinkelių infrastruktūrą. Šiemet ši komanda kartu su Muitinės kriminaline tarnyba ir Valstybės sienos apsaugos tarnyba surengė 55 operacijas. Pernai jai pavyko išsiaiškinti 26, o užpernai – 14 kontrabandos gabenimo traukiniais atvejų.

Krovinius aprūpina sekimo įranga

LTG saugos valdymo vadovas Rolandas Šlepetys Delfi aiškina, kad didesniam išaiškintų kontrabandos atvejų skaičiui įtakos turi tiek skiriamas didesnis dėmesys, tiek ir faktiškai išaugusios kontrabandos gabenimo traukiniais apimtys.

„Pavyzdžiui, dėl pandemijos aplinkybių kurį laiką buvo labai apsunkintas krovininio transporto judėjimas per sienas, o traukinių srautas augo“, – teigia R. Šlepetys.

Jis pasakoja, kad pagrindinį kontrabandos srautą sudaro kroviniai iš Baltarusijos, dažniausiai tai būna cigaretės. Anksčiau jos dažniausiai buvo slepiamos tarp trąšų, tačiau pastaruoju metu jas pradėta kaišioti ir tarp anglies, skaldos ar kitų krovinių.

„Fiksuojame, kad iškrauti kontrabandinius krovinius iš traukinių mėginama juos įvairiais būdais stabdant. Pavyzdžiui, asmeniui sustojus ant bėgių ir iki paskutinės minutės laukiant, kol mašinistas ims stabdyti traukinį“, – kontrabandininkų metodus atskleidžia R. Šlepetys.

Muitinės departamentas nurodo, kad paprastai baltarusiškos cigaretės slepiamos trąšose, skaldoje, kalkėse – biriuose kroviniuose, kuriuos yra sudėtinga patikrinti.

„Paminėtina, kad kontrabandinės cigaretės randamos ir tuščiuose vagonuose, kartais cigarečių paketai paprasčiausiai būna užmesti ant krovinio, kartais cigaretės būna paslėptos po priedangos prekėmis“, – pažymi Muitinė. – Dalis cigarečių kontrabandos iš birių krovinių yra tiesiog išmetamos vietose, kur traukinys važiuoja lėčiau. Taip pat su nelegaliomis cigaretėmis yra aptinkami sekimo įrenginiai, kurie naudojami stebėti, kada ir kur yra krovinys, ir kurioje vietoje kontrabandos organizatoriai galėtų jį pasiimti, kai cigaretės jau būna išmestos iš vagonų.“

Rentgeną planuoja turėti kitąmet

Teisėsaugos pareigūnai ir LTG darbuotojai tarp baltarusiškų krovinių paslėptos kontrabandos šiuo metu yra priversti ieškoti fizinėmis priemonėmis, nes Kenos pasienio punkte nuo 2016 m. neveikia rentgeno aparatas.

Muitinės departamentas Delfi teigia, kad kroviniai patikrinimui pasirenkami įvertinus įvairius rizikos veiksnius, tačiau pripažįsta, kad rentgenas nelegalių prekių gabenimo užkardymui būtų žymiai efektyvesnė priemonė.

„Kenos geležinkelio poste naujos rentgeno sistemos įrengimas vykdomas muitinei bendradarbiaujant su geležinkelio infrastruktūrą valdančia įmone. Tikimės, kad Kenos poste rentgeno sistema pradės veikti 2022 metais“, – viliasi Muitinė.

R. Šlepetys sako, kad reikia įsigyti ne tik rentgeno aparatą, bet ir pasirūpinti jo sistemai reikalingos geležinkelių infrastruktūros įrengimu.

„Aktyviai veikiame, kad darbai iš mūsų pusės būtų įgyvendinti kaip įmanoma greičiau. Šiuo metu vyksta viešasis konkursas rentgeno kontrolės sistemos infrastruktūrai įrengti, projektavimo ir rangos darbų sutartį planuojama pasirašyti iki šių metų pabaigos“, – aiškina LTG saugos vadovas.

Muitinė žada pirkti ir daugiau rentgeno aparatų, šiuo metu siekiama pasinaudoti ES lėšomis ir įsigyti 8 tokio tipo kontrolės sistemas, kurios bus skirtos ne tik geležinkelio, bet ir kelių bei uosto postams. Pirkimus ketinama vykdyti 2023-2028 metais.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (142)