„Net 84 proc. vairuotojų, kurie vairavo neblaivūs, niekada nebuvo sustabdyti aplinkinių, atskleidė mūsų užsakymu atliktas reprezentatyvus šalies gyventojų tyrimas. Tai rodo, kad visuomenėje vis dar gaji pavojinga tolerancija vairavimui išgėrus“, – kampanijos problematiką pristato LTSA komunikacijos skyriaus vadovė Eglė Kučinskaitė.

Aplinkinių pasyvumas – kaip benzinas į ugnį

Anot jos, dėl šių priežasčių kampanija sąmoningai nukreipta ne į pačius vairuotojus, o kiekvieną iš mūsų, esantį šalia:

„Tai tikrai ne pirma kampanija, kurioje kalbama apie išgėrusius vairuotojus. Tačiau tikriausiai pirmoji, kuri taip drąsiai kreipiasi į tuos, kurie dažnai jaučiasi esą tik pasyvūs stebėtojai. 9 iš 10 žmonių nesiryžtų sustabdyti apsvaigusio vairuotojo, net jei suvoktų, kad jis kelia pavojų sau ir kitiems. Norime pakeisti šią tendenciją ir paskatinti žmones imtis aktyvių veiksmų – sustabdyti išgėrusi vairuotoją“.

Kampaniją „Nebūk bendrininkas“ LTSA įgyvendina kartu su komunikacijos agentūra „23:45 agency“. Dovilė Tamkvaitė, agentūros direktorė, antrina ir sako, kad kuriant kūrybinį kampanijos konceptą ir ruošiant komunikacijos veiksmus šį kartą svarbiausia buvo atkreipti dėmesį ne į pačius vairuotojus, bet į jų aplinką.

„Iki šiol komunikacijoje daugiausia buvo kalbama apie vairuotojus, tačiau statistika bado akis, kad mes per dažnai tylime. Aplinkiniai, nors ir suvokia pavojų, vengia įsikišti, nes nenori sukelti konflikto ar būti laikomi teisuoliais. Bet tiesa paprasta – jei nestabdai išgėrusio vairuotojo, tu jau nebe tik stebėtojas – esi kaltas, kad nestabdei. Tai buvo kertinė kampanijos „Nebūk bendrininkas“ idėjos gimimo ašis“, – sako D. Tamkvaitė.

Interaktyvi kolona – simbolinis stabdis prieš nelaimes

Kad žmonės ne tik suprastų problemą, bet ir pajustų asmeninę atsakomybę, Vilniaus centre, Vinco Kudirkos aikštėje, buvo pastatyta interaktyvi kolona. Ji iliustruoja kampanijos problemą, o paspaudus stabdžio formos mygtuką, miestiečiai nemokamai gauna simbolinį ženklelį, rodantį įsipareigojimą nestovėti nuošalyje.

„Vizualūs, interaktyvūs sprendimai veikia daug stipriau nei bet kokia statistika – jie leidžia patirti situaciją ir suvokti savo atsakomybę. Ši kampanija neapsiriboja vien instaliacija – tai kompleksinis veiksmas, apimantis ir lauko reklamą, radijo žinutes, socialinių tinklų turinį, nuomonės formuotojų įtraukimą.

Tačiau svarbiausi – visose integruotos komunikacijos priemonėse atsispindintys trys nusikaltimo bendrininkai, su kuriais visi galime susitapatinti. Ar tikrai savo aplinkoje neturite bobutės, kuri sako: „Kad kelelis nedulkėtų“, draugo, kuris padrąsina: „Kelią gi žinai“, ar kolegos, kuris pataria: „Nuo tiek tikrai neįpūsi“? Tai pagrindiniai kampanijos personažai, kurie leidžia žiūrovui susitapatinti ir paklausti savęs: ar tikrai nesu nusikaltimo bendrininkas?“, – sako D. Tamkvaitė.

Interaktyvi instaliacija Vinco Kudirkos aikštėje veikia iki vasario 9 d., kasdien nuo 9:00 iki 21:00.

Kampanija „Nebūk bendrininkas“ įgyvendinama įgyvendinama nuo 2024 m. spalio mėnesio iki 2025 m. kovo mėnesio imtinai.