O tada į šį ramybės uostą įplaukia Donaldo Trumpo kruizinis laivas, padabintas rėksmingomis iškabomis, garsiai kalbantis, drąsiai reiškiantis savo poziciją, itin pragmatiškas, kartais piktas ir visada charizmatiškas. Kiek pokyčio jėgos turi toks pavyzdys? Kiek verta kreipti dėmesio į tokį kalbėjimo stilių ar jį mėgdžioti? O gal anaiptol apsimesti, kad viskas praeis, cirkas išvažiuos ir vėl nurims bangos tradiciniame komunikacijos užutėkyje?
Autentiškumas kaip ginklas
JAV Prezidentas kalba be filtrų. Kartais atrodo, kad jis kalba ir be scenarijaus, sistemos ir logikos, bet tai, ką jis kalba, prikausto dėmesį. Įdomiausia tai, kad dėmesį jis surenka ne tik iš oficialių žiniasklaidos kanalų, kurie seka kiekvieną jo žodį, bet pasisakymų iškarpos plinta socialiniuose tinkluose, sulaukia galybės komentarų tiek iš politikos apžvalgininkų, tiek iš piliečių pačiose Jungtinėse Valstijose ar bet kur kitur pasaulyje. Jeigu tik rėktum arba būtum nepamatuotai drąsus – daugiausiai, ko gali sulaukti, yra nustebę žvilgsniai ir pašaipos. Štai turime Lietuvoje be penkių minučių Seimo vicepirmininką, kuris stengiasi keliauti panašiais į Donaldo Trumpo keliais, bet daugiausiai, ką randa – klystkelius ir šunkelius, o tai, ką kalba – priimtina tik amžino mesijo ieškantiems. Šiandien jis, o rytoj bus jau kitas, kuris tiesiog šauks dar kiek garsiau.
Tačiau grįžtant prie D. Trumpo, akivaizdžiausia, kad laimi autentiškumas. Tokio, kaip jis, antro nėra. Nei su tokia šukuosena, nei taip šokančio, nei taip kalbančio, nei tokį turinį pasakojančio. Būti pirmu ir vieninteliu – sunkiausia užduotis. Klonų ir nevykusių kopijų pilni aruodai, bet tik autentiškumas lemia pergales.
Toks išskirtinumas nugali ir versle, tik kiek tų autentiškų turime? Su ne visada nugludintais kampais, kartais aštrių ir provokuojančių, bet visada išlaikančių pozicijos tvirtumą ir garbę. Lengva provokuoti, kai pasitelki patyčias ar kvailą pajuoką, sunku – kai kalbi iš esmės ir tvirtai vertybiškai. Verslas laviruoja tarp neįsiskaudinusių darbuotojų, jų teisių gynimo institutų, paveldosaugininkų ir aplinkosaugininkų, tvarumo ataskaitų ir bendruomenių renginių, politikų reikalavimų, feisbuko grupių komentatorių, interesų grupių, lygiateisiškumo, įsitraukimo, įvairovių ir įtraukties. Dar verslas laviruoja ir tarp pajamų bei išlaidų, tik reikalaudami socialinių dalykų pamirštame apie šiuos komercinius aspektus, kurie šiaip ir turėtų būti verslo šerdimi. O kai išlaviruoti tampa neįmanoma – pasirenkamas kelias atsitraukti, neišsišokti, nekalbėti, būti skandinaviškai ramiu.
Ar atsimenate bent kažką, ką kalbėjo Kamala Harris? Bet tikrai atsimenate, ką pasakė Donaldas Trumpas. Skaidriausios mintys ir geriausios idėjos netenka prasmės, kai viskas niveliuojasi ir pasidengia nereikalingo cukraus sirupu. Sugebėti kalbėti autentiškai ir turėti savo veidą, savo poziciją ir savo nuomonę – sunku, bet tik tada išlieki atmintyje, tik tada tampi lyderiu.
Kontroversija – dėmesio variklis
Kiekvieną dieną dešimtys pranešimų žiniasklaidai galėtų būti net neišsiunčiami, nes juose tiesiog nėra nieko. Išgelbėti gali tik du variantai: arba tu tikrai turi ką pasakyti, arba tu esi įdomus. Kažką tikrai ypatingo gali pasakyti tik retkarčiais, o būti įdomiu, kad tas retkarčiais pavirstų į nuolat – sunki misija. Tuomet būti kontroversišku yra vienas iš kelių. Rizikingas, žinoma, tačiau gali būti ne tik pastebėtas, bet ir užmegzti ryšį su tais, kuriems esi įdomus.
Kiekviena kontroversija poliarizuoja tavo auditoriją ir skaido ją – į už ir prieš. Verslo kontekste tai gali būti rizikinga, jei pasirenkama tema, kuri jautriai vertinama visuomenėje. Tačiau strategiškai poliarizuotas turinys gali padėti išryškinti tai, kas svarbiausia konkrečiam verslui. Pavyzdžiui, gal autoservisas viešai remia LGBTQ+ arba anglies pardavėjai kovoja už klimato kaitą. Kontroversija nereiškia įžeidimus ar panieką, tai ir drąsa peržengti ribas, mesti iššūkį nusistovėjusioms taisyklėms. Tada, kada korporacijos steigė atskirus padalinius lygybės užtikrinimui, Elonas Muskas atleido pusę „Twitter“ darbuotojų, nors ką ten pusę – du trečdalius. Žodžio laisvė ir saviraiškos platforma buvo E. Musko kontroversija, kuri nors ir padalino visuomenę į palaikančius ir ne, bei nusmukdė „X“ vertę, tačiau atnešė pergalę būtent ten, kur E. Muskas jos ir siekė – auditorijos dėmesyje, išskirtinume ir nuosavo žiniasklaidos kanalo suformavime, kurį dabar cituoja ir kiti.
Viską lems tarpusavio ryšys
Žinoma, bepigu polemizuoti, kai už nugaros nestovi milijoninė kompanija ar tūkstantis darbuotojų. Tačiau žaidimo taisyklės keičiasi ir šiandien scenoje tie, kurie ir su milijonine atsakomybe, ir su autentišku turiniu. Drąsa būti savimi neįkainojama, o savo komunikacijos lauko pasirinkimas nereiškia, kad visi turime būti susigrūdę tame pačiame kvadrate. Svarbu įsivertinti savo požiūrį ir pasirinkimus, aiškiai suformuluoti savo poziciją ir vertybes, drąsiai jas perteikti, tvirtai atstovėti savo įsitikinimus ir žinoti ribas. Žeminti kitus – nėra pozicija, tyčiotis – nereiškia laimėti.
Tačiau šiandien žaidimą laimi tie, kurie atranda savo unikalumą, o į žodžius įdeda gerokai daugiau aistros ir polėkio. Drill, baby!
Apie Klevo Agency:
Komunikacijos agentūra „Klevo Agency“ teikia 360° komunikacijos paslaugas verslams. Būdami išorinės ir vidinės komunikacijos, marketingo ir darbdavio įvaizdžio ekspertai, „Klevo Agency“ padeda verslams kalbėti išorėje ir susikalbėti savo organizacijų viduje. Agentūros komanda kuria korporatyvinės ir integruotos komunikacijos, socialinių tinklų valdymo, turinio kūrimo, skaitmeninės komunikacijos paslaugas.