Vienas iš žmonių, kurie kuria verslą būtent šiam sluoksniui, galinčiam sau leisti kur kas daugiau nei eilinis statistinis pilietis, Mantas Miežanskas, MB „Samogitia Merchant“ vadovas. Jis „Panoramos“ prekybos centre valdo išskirtine ekologiška mėsa ir daržovėmis prekiaujančią „Naturalia sodas" parduotuvę.
Pavyzdžiui, šioje parduotuvėje „Daktariška“ dešros, pagamintos iš tikros jautienos, kilogramas kainuoja 14 eurų, kilogramas pomidorų nuo 4 iki 12,5 euro ir, pasak šeimininko, pastarieji patys populiariausi. Jie atvežti iš Italijos, ne „plastmasiniai“. Mėsa nuo 5 iki 40 eurų. Brangiausia – ilgiau nei mėnesį brandintas jautienos antrekotas, vadinamoji marmurinė mėsa. Galvijai ir avys bei laisvai laikomos vištos auginami Klaipėdos raj. parduotuvės savininkų ūkyje. Mėsa ne ekologiška, tačiau visi gyvuliai auginami ekstensyviai. Mėsos produktai gaminami pačios bendrovės darbuotojų nuomojamame ceche. Čia jau galima rasti ir Ispaniškų braškių – kaina 5 eurai už 250 gramų pakuotę.
Daržovės, dalis kurių parduodama ir didmena, importinės, nes kitaip didelio ekologiško asortimento nepavyks išlaikyti visus metus.
Tiesa, dabar kainos kiek mažesnės nei pernai birželį, kai verslininkas buvo atidaręs skyrių prekybos centro „Gourmet“ sekcijoje. Už ekologiškų pomidorų kilogramą tada buvo prašoma 19 eurų, už kilogramą trešnių 20.
„Kai atsidarėme atėjo daug žmonių. Vieni skubėjo fotografuotis prie pomidorų, kurie kainavo 19 eurų už kilogramą, tačiau tuo pačiu atsirado ir naujų klientų. Mes patys keletą metų tame pačiame prekybos tinkle jau prekiavome mėsa, bet daržovės buvo naujiena. Tiesiog radome naują pirkėjų grupę, nes, pavyzdžiui, vegetarai į mėsos parduotuvę neateidavo“, – aiškina M. Miežanskas.
Visgi prieš porą savaičių verslininkas uždarė savo daržovių skyrių „Gourmet“ sekcijoje ir visą asortimentą perkėlė į šalia esančią mėsos parduotuvę. Tačiau klientai, kaip tikina verslininkas, nedingo, atėjo paskui ekologiškas daržoves.
„Mėginome įdiegti naują koncepciją ir išskaidyti prekybą. Ekologiškų daržovių ir vaisių projektą kūrėme kaip atskirą. Tačiau paaiškėjo, kad mūsų klientams tai tiesiog nepatogu. Nors nusipirkus daržovių reikėjo mėsos ateiti tik keliolika metrų, tai nepasiteisino. Supratome, kad mes negalime pakeisti žmonių įpročių. Tai ir buvo klaida. Galbūt verslas, kuris užsiima vien tik daržovėmis ir vaisiai, pasiteisintų, nes jie rastų kitus klientus nei mes“, – patirtimi dalinasi verslininkas.
„Kalbant apie daržoves, viršutinės kainos nėra. Pavyzdžiui gurmaniškos mažos morkos gali kainuoti 7-8 eurus. Turime Limuzino regione Prancūzijoje užaugintų obuolių, kurių kilogramas kainuoja 7 eurus už kilogramą ir juos kur kas geriau perka nei paprastus po 3–4 eurus. Ekologiškus Kumato pomidorus po 5 Eur/kg puikiai perka. Tiek pat tokie pat pomidorai kainuoja ir prekybos centruose“, – dėsto M. Miežanskas ir pabrėžia, kad prekybininkai dabar dažnai gudrauja ir maistą parduoda ne kilogramais, bet vienetais. Pavyzdžiui, paprasta cukinija du eurai, tačiau perskaičiavus kilogramais tai jau 12 eurų. Pas jį patį parduotuvėje cukinijų kilogramas 6,5 euro. Vienetais neparduoda, nes būtų sudėtinga kiekvieną produktą pakuoti ir įvertinti.
Jis nubrėžia ir į ką orientuojasi – tai jaunos šeimos ir pasiturintys žmonės, priklausantys bent vidurinei klasei. Nors tarp pirkėjų būna ir pensininkų, kurie ieško labai specifinių prekių, kurių kitur nėra.
„Kalbant apie kainas, pavyzdžiui, mes nenaudojame injekcijų, į mėsą nešvirkščiame jokių papildomų skysčių. Jei atmesime juos, tai mėsa pas mus bus netgi pigesnė nei prekybos tinkle“, – aiškina verslininkas.
Tiesa, daržovės ne lietuviškos, nes lietuviai negali užtikrinti tiekimo ištisus metus.
Visgi importuojant derlių būta ir nusivylimų. Pavyzdžiui, maži raudonieji bananai iš Burundžio po 15 eurų už kilogramą. Jų teko atsisakyti.
„Daržoves perkame iš didžiulio tiekėjo, kuris turi fermas visame pasaulyje ir dar dalį asortimento įsigija iš patikimų pavienių ūkininkų. Mes juos atstovaujame Lietuvoje.“, – sako M. Miežanskas.
Nors kol kas įmonė turi vieną parduotuvę, šiemet planuoja atidaryti dar vieną. Tai bus tas pats modelis – prekybos vieta, kur išskirtiniai mėsos produktai, išskirtiniai itališki sūriai, makaronai, aliejus ir ekologiškos daržovės.
„Galbūt kursimės Klaipėdos krašte, kuris stipriai pažeistas praėjusios krizės. Ten didžiulė emigracija, daug vyresnio amžiaus žmonių. Centras apmiręs, vienintelė vieta, kur žmonės nori būti ir netgi važiuoja vien tam, kad pasivaikščiotų, tai „Akropolis“, – dėsto verslininkas.
Tačiau jis sako, kad sekanti parduotuvė taip pat bus prekybos centre. Pavyzdžiui „Panoramoje“ jų parduotuvė prie „Rimi“, o tai reiškia, kad didysis žaidėjas užtikrina žmonių srautą. Žmogus, perkantis duoną ir pieną, po to užeina ir į gurmanišką parduotuvėlę kokio nors specifinio produkto.